Weinig consumenten ervaren voordelen van fusies van ziekenhuizen
Op 3 oktober praat minister Bomhoff met de Tweede Kamer over de toekomst van de algemene ziekenhuizen. Bijna de helft van de Nederlanders (47,1%) heeft in de afgelopen vijf jaar in de eigen regio te maken gehad met een ziekenhuisfusie. Deze fusie is voor de meesten van hen (55,1%) met veranderingen in de geboden ziekenhuiszorg gepaard gegaan. Over deze veranderingen oordelen consumenten vaker negatief dan positief. Dit blijkt uit een enquête door het NIVEL in juni 2002 onder de leden van het Consumentenpanel Gezondheidszorg
Zo is voor 14,5% van de mensen die met een fusie zijn geconfronteerd
de afstand tot het dichtstbijzijnde ziekenhuis (veel) groter geworden.
Tevens stelt eenderde van de mensen die met een fusie werden
geconfronteerd (33,1%) dat het ziekenhuis (of een deel daarvan) is
gesloten.
Er zijn daarnaast door de consumenten ook duidelijk positieve
veranderingen gemeld. Voorbeelden daarvan zijn dat `de zorg in de
regio verbeterd is', dat `het nieuw gebouwde ziekenhuis zeer praktisch
en modern is ingericht' en dat `het aantal specialismen is
uitgebreid'.
Toch blijkt slechts 14% van de mensen in wier regio een fusie heeft
plaatsgevonden, het eens met de stelling dat de fusie een positieve
invloed heeft gehad op de geboden zorg. Meer mensen, 22%, vinden dat
de fusie een negatieve invloed heeft gehad.
Stelling 1:De fusie van de ziekenhuizen heb ik als positief ervaren
voor de geboden zorg in de regio (N=387).
Stelling 2: De fusie betekent een meerwaarde voor de ziekenhuiszorg in
de regio (N=387).
Voor dit onderzoek is gebruik gemaakt van het Consumentenpanel
Gezondheidszorg. Dit panel is een samenwerkingsproject van de
Consumentenbond en het NIVEL, waarvan op dit moment 1210 huishoudens
deel uit maken. 821 huishoudens hebben met betrekking tot dit
onderwerp de vragenlijst geretourneerd. Dit komt overeen met een
respons van 68%. Met betrekking tot geslacht en leeftijd vormt dit
panel een afspiegeling van de Nederlandse bevolking. Het onderzoek is
uitgevoerd in juni 2002.
NIVEL contactpersoon
Dr. Diana Delnoij, programmaleider vraaggestuurde zorg
Tel. (030) 27 29 847, email: d.delnoij@nivel.nl
Geef uw mening
Deeltijdwerken maakt het artsenberoep steeds meer tot een gewoon
beroep
(_) Mee eens
(_) Geen mening
(_) Niet mee eens
Stem!
Bekijk de resultaten
NIVEL internet partners
Vorige pagina | Home | sitemap | Nivel informatie
gebruiken | colofon |
NIVEL, Postbus 1568, 3500BN Utrecht, Tel. 030 2729700, Fax. 030 2729
729, email: nivel@nivel.nl