3 oktober 2002
Belgacom lanceert het project SURF : naar een nieuwe cultuur
voor een nauwer contact met de klant
Naar aanleiding van de tiende verjaardag van Belgacom heeft John J.
Goossens, President & CEO van Belgacom het project SURF gelanceerd en er de
redenen, doelstellingen en krachtlijnen van toegelicht. Met dit project wil
Belgacom de klant op een nieuwe manier benaderen, met als centrale pijlers:
'eenvoud', 'motivatie', 'betrouwbaarheid' en 'frisheid'. Vandaar de naam
'SURF' : Simple, Uplifting, Reliable, Fresh.
OUit studies blijkt dat men Belgacom N.V. nog al te veel aanziet als
een log en afstandelijk bedrijf, vooral toegespitst op de traditionele
telecomactiviteiten. Het project SURF moet leiden tot een radicale
ommekeer in houding, werkmethodes, producten en diensten van Belgacom,
maar ook inzake haar identiteit en imago.
In een eerste fase zullen alle interne procedures worden herzien, om
de nieuwe gewenste identiteit op het terrein concreet gestalte te
geven. Er komen nieuwe, geavanceerde producten en diensten die
rechtstreeks inspelen op de behoeften van de markt. Ook alle contacten
met de klanten zullen worden herzien en vereenvoudigd, met lichtere
procedures en meer gebruiksvriendelijkheid. Zo zullen bijvoorbeeld de
facturen nog verder worden vereenvoudigd. Intern moet een
grootscheepse vormingscampagne alle medewerkers vertrouwd maken met
deze nieuwe ambities.
In een tweede fase, in de lente van 2003, lanceert Belgacom een
grootscheepse externe communicatiecampagne om uitstraling te geven aan
haar nieuwe identiteit: menselijker en met meer gevoel, met het doel
de klanten altijd en overal fris van de lever te onthalen.
Daarbij zullen ook het nieuwe logo en de nieuwe kleuren van Belgacom
verschijnen. Het huidige logo verwijst enkel naar spraakcommunicatie.
In dit verband merkt John Goossens op : "Internet en datacommunicatie
nemen een steeds belangrijker plaats in en dat vinden we niet terug in
het huidige logo. Ons logo moet een nieuwe ziel krijgen en uitstralen
waarvoor Belgacom staat: een menselijk bedrijf, dat op de toekomst
gericht is. Een bedrijf dat nog dichter bij zijn klanten staat."
Naast dit logo verandert ook het grafisch geheel. Kleuren,
lettertekens, foto's, sfeer, geluid... alles zal worden aangepast, in
de geest van de waarden van SURF.
In zijn boodschap aan de medewerkers wees John Goossens er ook nog op
dat het nieuwe logo en die nieuwe kleuren van Belgacom slechts het
topje van de ijsberg zijn: "90% van de ijsberg is verborgen. Dat is
het deel van de ijsberg waarvoor de concurrenten het meeste beducht
zijn. Het zijn nieuwe producten en diensten, een verbeterde service
aan de klanten, vereenvoudigde procedures. De klant zal dan ook het
verschil moeten voelen, in de praktijk van elke dag. Elk contact met
Belgacom moet voor hem of haar een verfrissende ervaring worden."