Technische Universiteit Delft
Productmagic 2002
3 oktober tot en met 29 november 2002
Tentoonstelling | faculteit Industrieel Ontwerpen: Productmagic 2002, the
magic of everyday things
Plaats: Gebouw Industrieel Ontwerpen, Landbergstraat 15, Delft
Producten zijn overal om ons heen en hebben een grote maatschappelijke betekenis. Zij beïnvloeden dagelijks en op ontelbaar veel manieren ons leven. Maar hoe komen producten eigenlijk tot stand en hoe zullen in de toekomst producten worden ontworpen? Wat is de rol van de ontwerper hierin en welke andere partijen bepalen de richting? Hoe gaan ontwerpers nu en in de toekomst om met nieuwe technologieën, milieu, de vraag om inspraak van gebruikers? Allemaal vragen die we in een steeds complexer wordende samenleving stellen en waarop wij voortdurend naar antwoorden zoeken.
De faculteit Industrieel Ontwerpen (IO) aan de TU Delft, willen hierbij
graag hun - in meer dan 30 jaar opgebouwde - kennis en ervaring inzetten.
In de tentoonstelling Product Magic 2002 wil IO de vele invalshoeken van
waaruit ontwerpers producten ontwerpen laten zien. Dit doet de Delftse
faculteit aan de hand van concrete ontwerpprojecten die vanuit de TU Delft
in samenwerking met bedrijven zijn uitgevoerd.
De voorbeelden worden op basis van een achttal motto's getoond:
1. 'ontwerpersdroom', waarbij ingegaan wordt op de persoonlijke passie
van de ontwerper (Wie is de persoon achter het product?);
2. 'massa', waarbij het ontwerpen voor grote groepen en aantallen
versus individuele aanpassingen centraal staat (Hoe gaan ontwerpers om met
standaardisatie in een maatschappij waarin juist behoefte is aan individueel
aangepaste producten?);
3. 'experience', over het gegeven dat we producten op verschillende
manieren kunnen ervaren en dat producten (of we willen of niet) bepaalde
emoties oproepen;
4. 'samenwerking', waarin duidelijk wordt dat productontwerpers
teamwerkers zijn en producten onmogelijk kunnen ontstaan zonder medewerking
van geldschieters, beleidsmakers, producenten, onderzoekers en gebruikers ;
5. 'next generation', over producten die veranderen doordat
omstandigheden en mogelijkheden veranderen en daarmee de visies van
ontwerpers veranderen;
6. 'zorgenvoormorgen', over hoe ontwerpers inspelen op maatschappelijke
behoeften, nu en in de toekomst;
7. 'extension', over de uitdaging om producten te ontwerpen waardoor
wij (nog) beter presteren;
8. en tenslotte 'keukengeheimen', waarin productgerelateerd onderzoek
en andere zaken achter de schermen Industrieel Ontwerpen gepresenteerd
worden.
De 'magic' zit in de rijke gedachtewereld die achter ieder product schuil
gaat. Een gedachtewereld die we eenmalig openbreken en tentoonstellen om de
alledaagse dingen beter te kunnen begrijpen.
Met de tentoonstelling Product Magic 2002 richt IO zich op een inspirerende,
originele en professionele manier tot een breed publiek. IO wil zowel
reacties uitlokken van de mensen die verantwoordelijk zijn voor de
totstandkoming van producten als van de huidige en toekomstige gebruikers
van die producten. Daarnaast wil de Delftse faculteit de communicatie en
samenwerking met ontwerpbureaus, organisaties en bedrijven in binnen- en
buitenland stimuleren.
Meer informatie? Mw. Joyce ten Berge, Marketing & Communicatie, tel.: 015
2783984, e-mail: productmagic@io.tudelft.nl