Technische Universiteit Delft

Productmagic 2002
3 oktober tot en met 29 november 2002
Tentoonstelling | faculteit Industrieel Ontwerpen: Productmagic 2002, the magic of everyday things
Plaats: Gebouw Industrieel Ontwerpen, Landbergstraat 15, Delft

Producten zijn overal om ons heen en hebben een grote maatschappelijke betekenis. Zij beïnvloeden dagelijks en op ontelbaar veel manieren ons leven. Maar hoe komen producten eigenlijk tot stand en hoe zullen in de toekomst producten worden ontworpen? Wat is de rol van de ontwerper hierin en welke andere partijen bepalen de richting? Hoe gaan ontwerpers nu en in de toekomst om met nieuwe technologieën, milieu, de vraag om inspraak van gebruikers? Allemaal vragen die we in een steeds complexer wordende samenleving stellen en waarop wij voortdurend naar antwoorden zoeken.

De faculteit Industrieel Ontwerpen (IO) aan de TU Delft, willen hierbij graag hun - in meer dan 30 jaar opgebouwde - kennis en ervaring inzetten. In de tentoonstelling Product Magic 2002 wil IO de vele invalshoeken van waaruit ontwerpers producten ontwerpen laten zien. Dit doet de Delftse faculteit aan de hand van concrete ontwerpprojecten die vanuit de TU Delft in samenwerking met bedrijven zijn uitgevoerd.

De voorbeelden worden op basis van een achttal motto's getoond:
1. 'ontwerpersdroom', waarbij ingegaan wordt op de persoonlijke passie van de ontwerper (Wie is de persoon achter het product?);

2. 'massa', waarbij het ontwerpen voor grote groepen en aantallen versus individuele aanpassingen centraal staat (Hoe gaan ontwerpers om met standaardisatie in een maatschappij waarin juist behoefte is aan individueel aangepaste producten?);

3. 'experience', over het gegeven dat we producten op verschillende manieren kunnen ervaren en dat producten (of we willen of niet) bepaalde emoties oproepen;

4. 'samenwerking', waarin duidelijk wordt dat productontwerpers teamwerkers zijn en producten onmogelijk kunnen ontstaan zonder medewerking van geldschieters, beleidsmakers, producenten, onderzoekers en gebruikers ;
5. 'next generation', over producten die veranderen doordat omstandigheden en mogelijkheden veranderen en daarmee de visies van ontwerpers veranderen;

6. 'zorgenvoormorgen', over hoe ontwerpers inspelen op maatschappelijke behoeften, nu en in de toekomst;

7. 'extension', over de uitdaging om producten te ontwerpen waardoor wij (nog) beter presteren;

8. en tenslotte 'keukengeheimen', waarin productgerelateerd onderzoek en andere zaken achter de schermen Industrieel Ontwerpen gepresenteerd worden.

De 'magic' zit in de rijke gedachtewereld die achter ieder product schuil gaat. Een gedachtewereld die we eenmalig openbreken en tentoonstellen om de alledaagse dingen beter te kunnen begrijpen.

Met de tentoonstelling Product Magic 2002 richt IO zich op een inspirerende, originele en professionele manier tot een breed publiek. IO wil zowel reacties uitlokken van de mensen die verantwoordelijk zijn voor de totstandkoming van producten als van de huidige en toekomstige gebruikers van die producten. Daarnaast wil de Delftse faculteit de communicatie en samenwerking met ontwerpbureaus, organisaties en bedrijven in binnen- en buitenland stimuleren.
Meer informatie? Mw. Joyce ten Berge, Marketing & Communicatie, tel.: 015 2783984, e-mail: productmagic@io.tudelft.nl
, website: www.productmagic.nl