Gemeente Amsterdam

Ruim 1,2 miljoen voor "aanpak agressie en geweld" in Amsterdam

Om criminaliteit, overlast, agressie en geweld in Amsterdam de komende jaren beter aan te pakken, trekt het college ruim ¤ 1,2 miljoen uit. Dit blijkt uit het 'Vernieuwd Programma Aanpak Agressie en Geweld' waar het College deze week mee heeft ingestemd. De aanpak van huiselijk geweld, wapenbezit, jeugdcriminaliteit en alcoholmisbruik vormen de kern van de acties in het programma.

Aanpak Agressie en Geweld
Het programma Aanpak Agressie en Geweld Amsterdam startte mei 2000 en moet een duidelijke bijdrage leveren aan de bestrijding van agressie en geweld in de stad. De acties zijn nu vernieuwd en uitgebreid om naast effectievere bestrijding van de objectieve veiligheid, ook de subjectieve veiligheid te verhogen. De stad moet objectief veiliger worden, maar mensen moeten zich ook veiliger voelen. Het nieuwe bestuur van de stad heeft de bestrijding van onveiligheid hoog op de agenda gezet. Het gemeentebestuur, gesteund door politie en justitie, zet dan ook het komende jaar een veiligheidsoffensief in, dat vergezeld gaat van forse extra investeringen. Dat blijkt ook uit de gepresenteerde begroting 2003 waarin in totaal ¤ 16,3 miljoen voor veiligheid wordt uitgetrokken. De komende jaren mag met niets minder genoegen worden genomen dan met een stevige daling van de stedelijke criminaliteit.

Acties periode 2003-2006
Bij de uitvoering van de verschillende acties zal stelselmatig worden samengewerkt tussen gemeente, politie en justitie. Daarnaast participeren ook meestal relevante derde partijen. De acties staan niet op zich. Het is de bedoeling dat de werkzaamheden op termijn deel uit gaan maken van het gangbare takenpakket van de deelnemers. Het gaat in dit programma in totaal om 10 acties: cameratoezicht, Amsterdam wapenvrij, bestrijding agressie en geweld tegen toezichthouders, jeugd en veiligheid, versterking preventief toezicht, sociale veiligheid openbaar vervoer, uitgaansgeweld, huiselijk geweld, alcoholmatiging en communicatie.

Belangrijkste acties en doelstellingen

Cameratoezicht
In 2006 moet op alle daartoe in aanmerking komende plekken cameratoezicht mogelijk zijn. Onveiligheid in de openbare ruimte als gevolg van overlast, asociaal gedrag of criminele handelingen is een verschijnsel waar veel Amsterdammers mee worden geconfronteerd. Uit onderzoek blijkt dat 40% van de Amsterdammers zich wel eens onveilig voelt. Het gaat dan vooral om plekken waar veel publiek komt, zoals de binnenstad, het openbaar vervoer en diverse winkel- en uitgaansgebieden. Op dergelijke plekken kan vanwege capaciteitsproblemen geen continu, menselijk, toezicht worden gehouden. Cameratoezicht kan hier een oplossing zijn. De gemeente experimenteert op dit moment op drie locaties (Slotervaart, Overtoomse Veld en Zuidoost) met cameratoezicht. Dit najaar wordt hiervan het evaluatierapport verwacht. In januari 2003 start op de Nieuwendijk en in het Wallengebied een experiment cameratoezicht.

Amsterdam Wapenvrij
In 2006 moet het aantal incidenten waarbij wapens in het spel zijn met 25% en het wapenbezit onder scholieren met 80% gedaald zijn. In de jaren negentig liet het aantal incidenten met wapens in Amsterdam een sterke stijging zien. Daarnaast bleek het wapenbezit, vooral onder jongeren, onrustbarend hoog. Er ontstond maatschappelijke onrust door een toenemend aantal (dodelijke) slachtoffers. Sinds 1998 is door de in gang gezette activiteiten (periodieke wapencontroles op scholen, in horeca en onder verkeersdeelnemers) al een forse daling opgetreden in zowel aantallen incidenten als slachtoffers. Binnenkort doet het college nadere voorstellen over de toepassing van de wet preventief fouilleren in Amsterdam. Als de raad instemt met een wijziging van de APV, komen er jaarlijks enkele wapencontroles in de door de burgemeester aangewezen veiligheidsrisicogebieden De bestaande maatregelen worden verder geïntensiveerd. Zo vindt op elke school in het voortgezet onderwijs tenminste 1 maal per jaar een wapencontrole plaats, ondersteunt de politie de horeca beter bij het bestrijden van wapenbezit (plaatsing van wapenkluizen, snel optreden politie bij incidenten), volgt er onherroepelijke sluiting van inrichtingen waar vuurwapens worden aangetroffen.

Aanpak harde kern jeugdcriminelen
Inzet van de aanpak harde kern jeugdcriminelen is een afname in 2006 met 20 tot 30% ten opzichte van 2001. De driehoekspartners, de rechtbank, de Raad voor de Kinderbescherming , Jeugdpsychiatrie, Reclassering en Jeugdhulpverlening hebben zich unaniem achter deze ambitieuze doelstelling geschaard. In Amsterdam zijn ongeveer 1500 harde kern jeugdcriminelen actief in de leeftijd van 12-25 jaar. Deze groep is verantwoordelijk voor bijna tweederde van de jeugdcriminaliteit in de stad. De komende tijd wordt onder andere de opsporing en vervolging geïntensiveerd en worden resocialisatie-trajecten uitgebreid (o.a. via de Gleen Mills scholen).

Huiselijk geweld
Fysiek, seksueel, of geestelijke geweld door iemand uit de huiselijke omgeving van het slachtoffer, komt op grotere schaal en in ernstigere mate voor dan lange tijd voor mogelijk werd gehouden. De bestaande activiteiten van hulpverleningsinstanties, politie en justitie ter bestrijding van huiselijk geweld worden ondergebracht in een afgestemde stedelijke aanpak om tot een grotere effectiviteit te komen. In 2001 is als eerste stap de Coördinatie Groep Huiselijk Geweld ingesteld. Deze projectgroep heeft een projectplan ontwikkeld waarin de aanpak van huiselijk geweld voor de komende jaren wordt uitgevoerd. In plaats van een afwachtende houding van politie en justitie worden nu de slachtoffers van huiselijk geweld actief benaderd, de daders worden sneller aangehouden, het politiepersoneel worden getraind een het parket zorgt voor een consequenties afhandeling. Tot de speerpunten horen onder andere preventie op wijkniveau, daderbehandeling en strafrechtelijk optreden van politie en justitie.

Alcoholmatiging
In januari 2002 is als reactie op de nota Alcohol in Amsterdam een preadvies in de gemeenteraad besproken, waarin aan de hand van 26 voorstellen de eerste contouren van een stedelijk alcoholmatigingsbeleid zijn gepresenteerd. De voorstellen worden momenteel omgezet in een concreet plan van aanpak dat in de periode 2003 - 2006 zal worden uitgevoerd. Naar verwachting zal het plan van aanpak begin 2003 aan de gemeenteraad worden aangeboden.

Jaarlijks verschijnt een voortgangsrapportage over de resultaten van het programma. Verschillende acties zullen jaarlijks in afzonderlijke rapportages worden besproken. Hierin wordt aandacht besteed aan het inzichtelijk maken van de behaalde resultaten, de geconstateerde knelpunten e.d. De raadscommissie Algemene Zaken bespreekt het actieprogramma op 3 oktober.

Amsterdam, 20 september 2002 Mirjam Otten


---


-

© gemeente Amsterdam - 20-09-2002