Ruim 1,2 miljoen voor "aanpak agressie en geweld" in Amsterdam
Om criminaliteit, overlast, agressie en geweld in Amsterdam de komende
jaren beter aan te pakken, trekt het college ruim ¤ 1,2 miljoen
uit. Dit blijkt uit het 'Vernieuwd Programma Aanpak Agressie en
Geweld' waar het College deze week mee heeft ingestemd. De aanpak van
huiselijk geweld, wapenbezit, jeugdcriminaliteit en alcoholmisbruik
vormen de kern van de acties in het programma.
Aanpak Agressie en Geweld
Het programma Aanpak Agressie en Geweld Amsterdam startte mei 2000 en
moet een duidelijke bijdrage leveren aan de bestrijding van agressie
en geweld in de stad. De acties zijn nu vernieuwd en uitgebreid om
naast effectievere bestrijding van de objectieve veiligheid, ook de
subjectieve veiligheid te verhogen. De stad moet objectief veiliger
worden, maar mensen moeten zich ook veiliger voelen. Het nieuwe
bestuur van de stad heeft de bestrijding van onveiligheid hoog op de
agenda gezet. Het gemeentebestuur, gesteund door politie en justitie,
zet dan ook het komende jaar een veiligheidsoffensief in, dat
vergezeld gaat van forse extra investeringen. Dat blijkt ook uit de
gepresenteerde begroting 2003 waarin in totaal ¤ 16,3 miljoen
voor veiligheid wordt uitgetrokken. De komende jaren mag met niets
minder genoegen worden genomen dan met een stevige daling van de
stedelijke criminaliteit.
Acties periode 2003-2006
Bij de uitvoering van de verschillende acties zal stelselmatig worden
samengewerkt tussen gemeente, politie en justitie. Daarnaast
participeren ook meestal relevante derde partijen. De acties staan
niet op zich. Het is de bedoeling dat de werkzaamheden op termijn deel
uit gaan maken van het gangbare takenpakket van de deelnemers.
Het gaat in dit programma in totaal om 10 acties: cameratoezicht,
Amsterdam wapenvrij, bestrijding agressie en geweld tegen
toezichthouders, jeugd en veiligheid, versterking preventief toezicht,
sociale veiligheid openbaar vervoer, uitgaansgeweld, huiselijk geweld,
alcoholmatiging en communicatie.
Belangrijkste acties en doelstellingen
Cameratoezicht
In 2006 moet op alle daartoe in aanmerking komende plekken
cameratoezicht mogelijk zijn. Onveiligheid in de openbare ruimte als
gevolg van overlast, asociaal gedrag of criminele handelingen is een
verschijnsel waar veel Amsterdammers mee worden geconfronteerd. Uit
onderzoek blijkt dat 40% van de Amsterdammers zich wel eens onveilig
voelt. Het gaat dan vooral om plekken waar veel publiek komt, zoals de
binnenstad, het openbaar vervoer en diverse winkel- en
uitgaansgebieden. Op dergelijke plekken kan vanwege
capaciteitsproblemen geen continu, menselijk, toezicht worden
gehouden. Cameratoezicht kan hier een oplossing zijn. De gemeente
experimenteert op dit moment op drie locaties (Slotervaart, Overtoomse
Veld en Zuidoost) met cameratoezicht. Dit najaar wordt hiervan het
evaluatierapport verwacht. In januari 2003 start op de Nieuwendijk en
in het Wallengebied een experiment cameratoezicht.
Amsterdam Wapenvrij
In 2006 moet het aantal incidenten waarbij wapens in het spel zijn met
25% en het wapenbezit onder scholieren met 80% gedaald zijn. In de
jaren negentig liet het aantal incidenten met wapens in Amsterdam een
sterke stijging zien. Daarnaast bleek het wapenbezit, vooral onder
jongeren, onrustbarend hoog. Er ontstond maatschappelijke onrust door
een toenemend aantal (dodelijke) slachtoffers. Sinds 1998 is door de
in gang gezette activiteiten (periodieke wapencontroles op scholen, in
horeca en onder verkeersdeelnemers) al een forse daling opgetreden in
zowel aantallen incidenten als slachtoffers. Binnenkort doet het
college nadere voorstellen over de toepassing van de wet preventief
fouilleren in Amsterdam. Als de raad instemt met een wijziging van de
APV, komen er jaarlijks enkele wapencontroles in de door de
burgemeester aangewezen veiligheidsrisicogebieden
De bestaande maatregelen worden verder geïntensiveerd. Zo vindt op
elke school in het voortgezet onderwijs tenminste 1 maal per jaar een
wapencontrole plaats, ondersteunt de politie de horeca beter bij het
bestrijden van wapenbezit (plaatsing van wapenkluizen, snel optreden
politie bij incidenten), volgt er onherroepelijke sluiting van
inrichtingen waar vuurwapens worden aangetroffen.
Aanpak harde kern jeugdcriminelen
Inzet van de aanpak harde kern jeugdcriminelen is een afname in 2006
met 20 tot 30% ten opzichte van 2001. De driehoekspartners, de
rechtbank, de Raad voor de Kinderbescherming , Jeugdpsychiatrie,
Reclassering en Jeugdhulpverlening hebben zich unaniem achter deze
ambitieuze doelstelling geschaard. In Amsterdam zijn ongeveer 1500
harde kern jeugdcriminelen actief in de leeftijd van 12-25 jaar. Deze
groep is verantwoordelijk voor bijna tweederde van de
jeugdcriminaliteit in de stad. De komende tijd wordt onder andere de
opsporing en vervolging geïntensiveerd en worden
resocialisatie-trajecten uitgebreid (o.a. via de Gleen Mills scholen).
Huiselijk geweld
Fysiek, seksueel, of geestelijke geweld door iemand uit de huiselijke
omgeving van het slachtoffer, komt op grotere schaal en in ernstigere
mate voor dan lange tijd voor mogelijk werd gehouden. De bestaande
activiteiten van hulpverleningsinstanties, politie en justitie ter
bestrijding van huiselijk geweld worden ondergebracht in een
afgestemde stedelijke aanpak om tot een grotere effectiviteit te
komen. In 2001 is als eerste stap de Coördinatie Groep Huiselijk
Geweld ingesteld. Deze projectgroep heeft een projectplan ontwikkeld
waarin de aanpak van huiselijk geweld voor de komende jaren wordt
uitgevoerd. In plaats van een afwachtende houding van politie en
justitie worden nu de slachtoffers van huiselijk geweld actief
benaderd, de daders worden sneller aangehouden, het politiepersoneel
worden getraind een het parket zorgt voor een consequenties
afhandeling. Tot de speerpunten horen onder andere preventie op
wijkniveau, daderbehandeling en strafrechtelijk optreden van politie
en justitie.
Alcoholmatiging
In januari 2002 is als reactie op de nota Alcohol in Amsterdam een
preadvies in de gemeenteraad besproken, waarin aan de hand van 26
voorstellen de eerste contouren van een stedelijk
alcoholmatigingsbeleid zijn gepresenteerd. De voorstellen worden
momenteel omgezet in een concreet plan van aanpak dat in de periode
2003 - 2006 zal worden uitgevoerd. Naar verwachting zal het plan van
aanpak begin 2003 aan de gemeenteraad worden aangeboden.
Jaarlijks verschijnt een voortgangsrapportage over de resultaten van
het programma. Verschillende acties zullen jaarlijks in afzonderlijke
rapportages worden besproken. Hierin wordt aandacht besteed aan het
inzichtelijk maken van de behaalde resultaten, de geconstateerde
knelpunten e.d. De raadscommissie Algemene Zaken bespreekt het
actieprogramma op 3 oktober.
Amsterdam, 20 september 2002
Mirjam Otten
---
-
© gemeente Amsterdam - 20-09-2002