PLATFORM NEDERLANDSE LUCHTVAAR
Externe veiligheidsaspecten van de luchtvaart
Externe veiligheidsaspecten van luchtvaart.
De enige zekerheid die we in het leven hebben is dat we dood gaan. Het
risico om voortijdig te overlijden houden we graag zo klein mogelijk.
Toch stappen we met een gerust hart in de auto of op de fiets. Zonder
al te veel problemen scoren we een ongezonde doch ò zo lekkere vette
bek. In de zon zitten doen we graag. Veel mensen mogen met plezier een
rokertje opsteken. We nemen dus vrijwel dagelijks, willens en wetens
risico's. Zodra het echter gaat over zaken waar we geen controle over
uitoefenen en die niet van natuurlijke oorzaak zijn verwachten we van
de overheid een garantie dat er geen risico's zijn.
De luchtvaart is een sector die herhaaldelijk in het nieuws komt met
betrekking tot de veiligheid. Vliegen is één van de veiligste vormen
van transport. Veiliger dan lopen, fietsen of autorijden. Volgens een
NIPO-enquête is dat feit ook welbekend bij de meeste mensen.
Is de kans op overlijden door een vliegtuigongeluk al klein, de kans
op overlijden doordat je een vliegtuig op je hoofd krijgt (de externe
veiligheid) is nog veel kleiner. Toch lijkt dat risico levensgroot. De
beelden van de aanslagen in de VS en van de Bijlmerramp zijn in al hun
gruwelijkheid zeer mediageniek. Kan het zijn dat de publieke opinie
zich door beelden laat beïnvloeden? Handelt de overheid op grond van
feiten bij het nemen van besluiten over regelgeving of laat zij zich
indirect ook door dit soort beelden leiden?
Hoe kunnen we de veiligheid zo groot mogelijk maken zonder
onverantwoorde of onzinnige maatregelen te nemen of investeringen te
doen? Moeten we onze maatschappij inrichten op de statistisch zeer
kleine kans op een ongeluk? Wegen de kosten op tegen het verkleinen
van de risico's? Valt het risico wel te verkleinen? En waar ligt de
grens? Bij een kans van één op 1 miljoen? Bij één op 10 miljoen? Bij
één op 50 miljoen? Wekt de overheid valse verwachtingen door in te
spelen op en toe te geven aan emoties? Is het niet zinniger te
benadrukken dat een risicoloze samenleving niet bestaat?
Op de themabijeenkomst die het Platform Nederlandse Luchtvaart op 3
oktober organiseert voor pers en politiek, hopen we antwoord te
krijgen op in ieder geval een aantal van deze vragen. Externe
veiligheid is een zeer gevoelig onderwerp. Eén dag voor de herdenking
van de Bijlmerramp en drie weken na de herdenking van de aanslagen in
de VS is het meer dan ooit een 'hot issue'. Met veiligheid mag immers
geen risico genomen worden. Veiligheid is een onderwerp dat bij
uitstek geschikt is om rationeel te behandelen. Iets dat bijzonder
lastig is, omdat er weinig onderwerpen zijn die zoveel emoties
oproepen.
Sprekers:
Dhr. Drs. B.P.P. Boeke, Psychotherapeut Universiteit van Twente
Dhr. Prof. Dr. P.J. Stallen, Bijzonder Hoogleraar Toegepaste
Psychologie,
Universiteit van Leiden
Dr. J.C. Hanekamp, Stichting Heidelberg Appeal Nederland
Dhr. B. Baksteen, Platform Nederlandse Luchtvaart
Datum: Donderdag 3 oktober 2002
Tijd: 10.00-14.00
Locatie: Congrescentrum De Graaf Wichman
Plein 2000 7-11, 1271 KK Huizen 035-5248700
Platform Nederlandse Luchtvaart
035-6230598 info@pnl.nl
17 sep 02 13:30