PLATFORM NEDERLANDSE LUCHTVAAR

Externe veiligheidsaspecten van de luchtvaart

Externe veiligheidsaspecten van luchtvaart.

De enige zekerheid die we in het leven hebben is dat we dood gaan. Het risico om voortijdig te overlijden houden we graag zo klein mogelijk. Toch stappen we met een gerust hart in de auto of op de fiets. Zonder al te veel problemen scoren we een ongezonde doch ò zo lekkere vette bek. In de zon zitten doen we graag. Veel mensen mogen met plezier een rokertje opsteken. We nemen dus vrijwel dagelijks, willens en wetens risico's. Zodra het echter gaat over zaken waar we geen controle over uitoefenen en die niet van natuurlijke oorzaak zijn verwachten we van de overheid een garantie dat er geen risico's zijn.

De luchtvaart is een sector die herhaaldelijk in het nieuws komt met betrekking tot de veiligheid. Vliegen is één van de veiligste vormen van transport. Veiliger dan lopen, fietsen of autorijden. Volgens een NIPO-enquête is dat feit ook welbekend bij de meeste mensen. Is de kans op overlijden door een vliegtuigongeluk al klein, de kans op overlijden doordat je een vliegtuig op je hoofd krijgt (de externe veiligheid) is nog veel kleiner. Toch lijkt dat risico levensgroot. De beelden van de aanslagen in de VS en van de Bijlmerramp zijn in al hun gruwelijkheid zeer mediageniek. Kan het zijn dat de publieke opinie zich door beelden laat beïnvloeden? Handelt de overheid op grond van feiten bij het nemen van besluiten over regelgeving of laat zij zich indirect ook door dit soort beelden leiden?

Hoe kunnen we de veiligheid zo groot mogelijk maken zonder onverantwoorde of onzinnige maatregelen te nemen of investeringen te doen? Moeten we onze maatschappij inrichten op de statistisch zeer kleine kans op een ongeluk? Wegen de kosten op tegen het verkleinen van de risico's? Valt het risico wel te verkleinen? En waar ligt de grens? Bij een kans van één op 1 miljoen? Bij één op 10 miljoen? Bij één op 50 miljoen? Wekt de overheid valse verwachtingen door in te spelen op en toe te geven aan emoties? Is het niet zinniger te benadrukken dat een risicoloze samenleving niet bestaat?

Op de themabijeenkomst die het Platform Nederlandse Luchtvaart op 3 oktober organiseert voor pers en politiek, hopen we antwoord te krijgen op in ieder geval een aantal van deze vragen. Externe veiligheid is een zeer gevoelig onderwerp. Eén dag voor de herdenking van de Bijlmerramp en drie weken na de herdenking van de aanslagen in de VS is het meer dan ooit een 'hot issue'. Met veiligheid mag immers geen risico genomen worden. Veiligheid is een onderwerp dat bij uitstek geschikt is om rationeel te behandelen. Iets dat bijzonder lastig is, omdat er weinig onderwerpen zijn die zoveel emoties oproepen.

Sprekers:
Dhr. Drs. B.P.P. Boeke, Psychotherapeut Universiteit van Twente Dhr. Prof. Dr. P.J. Stallen, Bijzonder Hoogleraar Toegepaste Psychologie,
Universiteit van Leiden Dr. J.C. Hanekamp, Stichting Heidelberg Appeal Nederland Dhr. B. Baksteen, Platform Nederlandse Luchtvaart

Datum: Donderdag 3 oktober 2002
Tijd: 10.00-14.00
Locatie: Congrescentrum De Graaf Wichman
Plein 2000 7-11, 1271 KK Huizen 035-5248700

Platform Nederlandse Luchtvaart

035-6230598 info@pnl.nl

17 sep 02 13:30