Gemeente Alkmaar


College van B&W presenteert sluitende Begroting 2003 en Meerjarenraming 2003-2006

Alkmaar, 3 oktober

Financieel solide positie biedt ruimte voor vijf miljoen euro aan nieuw beleid

Burgemeester en wethouders van Alkmaar presenteren een sluitende begroting 2003 en de meerjarenraming 2003-2006. De begroting markeert de start van een nieuwe gemeenteraad en een nieuwe collegeperiode. Een begin dat onder meer voortbouwt op eerder gestarte projecten die de komende jaren verder invulling geven aan de uitvoering van de Stadsvisie. Immers Alkmaar is nu volledig toegelaten tot het Grotestedenbeleid (G30). Ondanks een verminderd financieel economisch perspectief is het toch mogelijk gebleken extra financiële ruimte vrij te maken van circa 5 miljoen euro in het kader van nieuw beleid. De tarieven van de lokale belastingen zullen gemiddeld trendmatig stijgen met 4,5%. Alkmaar behoudt daarmee de relatief gunstige positie op de ranglijst van gemeentelijke belastingtarieven. De begrotingsbesprekingen zijn intensief geweest mede als gevolg van beleidswijzigingen op rijksniveau. Deze wijzigingen gaan hun doorwerking niet missen in het gemeentebeleid en daarmee de begroting. Getracht is zo goed als mogelijk te anticiperen op de wijzigingen in het rijksbeleid.

In de begroting zijn tevens de effecten verwerkt van het intrekken van de Verordening op de Baatbelasting (nadeel ca. 7 miljoen euro) en gedeeltelijk de effecten van de invoering van het BTW-compensatiefonds. De invoering van het BTW-compensatiefonds betekent dat gemeenten vanaf 2003 de betaalde BTW op het merendeel van de overheidsactiviteiten terug ontvangen. Daar staat tegenover dat gekort gaat worden op de algemene uitkering van het gemeentefonds. Rekening houdend met onder meer deze effecten wordt de totale reserve- en voorzieningenpositie eind 2003 geraamd op 63 miljoen euro en op 46 miljoen euro eind 2006.

Nieuw beleid
Onder het motto van het collegeprogramma 2003-2006: "Alkmaar: meer dan de moeite waard!", is in deze begroting financiële ruimte gemaakt voor nieuw beleid op tal van terreinen. Vooralsnog zijn heldere ramingen gemaakt voor de jaren 2003 en 2004. Voorts is een voorzichtige doorkijk gemaakt naar de financieringsmogelijkheden voor de jaren daarna. De impact van wijzigingen in het kader algemene uitkering uit het gemeentefonds voor de langere is in dit stadium nog niet duidelijk. In navolgende begrotingen worden scherpere ramingen gepresenteerd.

Een greep uit de voorgestelde uitgaven voor nieuw beleid: &nbs
p; &n
bsp;
&nbs
p; &n
bsp;
&nbs
p;
2003 2004
Activiteiten 'Alkmaar 750 jaar
Stad' &nbsp
; &nb
sp; &
nbsp; ¤
724 ¤
700
Integraal
Veiligheidsplan &
nbsp; &nbsp
; &nb
sp; &
nbsp; &nbsp
;
250 &
nbsp; 250
Ondersteuning van
wijkcentra
&nbs
p; &n
bsp;

695 &
nbsp; 47
Handhaving veiligheids- en bouwvoorschriften
(gecombineerd)
243 &
nbsp; 243
Inrichting
griffie &nb
sp; &
nbsp; &nbsp
; &nb
sp; &
nbsp; &nbsp
; 258
258
Actieplan
parkeren &n
bsp;
&nbs
p; &n
bsp;
285 &
nbsp; 285
Betaalbare huisvesting
jongeren &n
bsp;
&nbs
p; &n
bsp; 114 &nb
sp; 114
Maatregelen in de
volkshuisvesting
&nbs
p; &n
bsp;
148 &
nbsp; 186
Wijk- en buurtcentra, wijkmeesters, brede
scholen &nb
sp;
695 &
nbsp; 245
Cultuur &nb
sp; &
nbsp; &nbsp
; &nb
sp; &
nbsp; &nbsp
; &nb
sp;
233 &
nbsp; 233
Bedrijfsverzamelgebouw
&nbs
p; &n
bsp;
&nbs
p;
100 &
nbsp; 100
Regionaal Economisch
Stimuleringsprogramma &
nbsp; &nbsp
; 135
135

Tevens staan de volgende investeringen in het kader van nieuw beleid gepland:
Multifunctionele voorziening Vroonermeer/dagingdelingscentrum ¤
1.500.000
Extra aanvraag De Mare ¤ 1.000.000
Sporthal c.a. Oosterhout ¤ 1.068.000
Overkapping Wielerbaan ¤ 1.276.000
Masterplan VMBO husivesting ¤ 1.276.000
Verkeersmaatregelen Baansingel/Nieuwlandersingel ¤ 153.000

Samen de kwaliteiten van Alkmaar versterken
Extra inspanningen op het gebied van veiligheid en leefbaarheid zijn speerpunten in het gemeentebeleid juist vanwege het belang voor de inwoners van Alkmaar. Het college wil in 2003 een integraal veiligheidsplan voor het centrum invoeren. In het veiligheidsplan 2003 wordt een extra investering opgenomen voor stadstoezicht en voor een proef met cameratoezicht. Samenhangend daarmee willen B&W het handhavingsbeleid ten aanzien van veiligheids- en bouwvoorschriften van bedrijven, openbare gebouwen, scholen en uitgaansgelegenheden versterken. De inzet is het als samenleving behouden en versterken van de kwaliteiten van Alkmaar. Daarbij past een houding van goed omgaan met elkaar en met de stad. Dat kan door samenwerking met de inwoners en door nieuwe vormen van interactief besturen met als bedoeling het creëren van draagvlak voor maatregelen en beleid. Het accent moet juist gelegd worden op ontmoeting, uitwisseling van zienswijzen in plaats van op de vergadercultuur als zodanig.

Grote projecten
De komende jaren staat een fors aantal grote projecten op de rol. Een voorbeeld is de ontwikkeling van Huiswaard-Overstad. Keuzes moeten worden gemaakt over de gewenste functies aldaar. Bijzondere aandacht gaat daarbij uit naar onder meer de infrastructuur. Deze laatste ontwikkeling hangt nauw samen met de keuzes die moeten worden gemaakt rondom de aanleg van de HAL-OV Corridor deel A. Nadrukkelijk zijn daarbij de Kanaalkade en de Frieschebrug in beeld. Voorts wordt voor de ontwikkeling van de stationsomgeving een masterplan opgesteld waarin duidelijk de sporen worden uitgezet voor onder meer de aanpak van de noordzijde van het station. Ook de Paardenmarkt en het Doelenveld staan met ingang van 2003 duidelijk op het programma. De planvorming daaromtrent is mede van belang voor de verdere invulling van de Structuurvisie Centrumgebied. De herstructurering van Overdie blijft de komende jaren een belangrijk aandachtspunt. Concrete besluiten worden genomen over de toekomst van de bestaande eensgezinswoningen en de portiekflats. Voor de Mare worden in 2003 op basis van de beleidsnota Wonen besluiten genomen ten aanzien van onder meer verkoop en huurprijsdifferentiatie.

Sociale ontwikkelingen
Het college zal zich blijven inspannen om de binding tussen de inwoners van Alkmaar en de stad te versterken. Wijkgericht samenwerken blijft daarbij een belangrijke manier van denken en werken. Voorts is er extra aandacht voor de kinderopvang, zal er worden geïnvesteerd in het onderwijs (brede schoolontwikkelingen), cultuur, minderheden- en vrijwilligersbeleid en sport.

Brede School en Bedrijfsverzamelgebouw
Alkmaar heeft inmiddels vijf erkende brede scholen. Het gaat hierbij om scholen die zich vanuit de huidige onderwijshuisvestingssituatie ook fysiek hebben ontwikkeld tot een brede school. De brede school is een concept dat ruimte biedt aan de invulling van wijkaanpak jongeren, onderwijs en jeugdzorg, overblijfactiviteiten en naschoolse opvang. Voor het treffen van onder meer voorzieningen in de gebouwen stelt het college voor 2003 èn 2004 ¤ 35.000 beschikbaar. Het bedrijfsverzamelgebouw is een concept waarbij in één pand een verzameling van dienstverleners in de keten van werk, inkomen en aanverwante gebieden is ondergebracht. Dat kunnen publieke maar ook private partijen zijn. In nieuw beleid is hiervoor structureel ¤ 100.000 geraamd vanaf 2003.

Lokale heffingen
De gemeentelijke onroerende zaakbelastingen (OZB), rioolrechten en afvalstoffenheffing vormen met zaken als huur, hypotheek, gas, licht, water, opstalverzekering en waterschapslasten de woonlasten. De lokale belastingen zijn met de hiervoor geraamde totale opbrengsten van ruim ¤ 30 miljoen in 2003, financieel een belangrijke inkomstenbron van de gemeente. Over de weggevallen inkomstenbron baatbelasting biedt het college aan de gemeenteraad een afzonderlijke nota aan.

Rioolrechten
Uitgaande van het principe dat de tarieven voor rioolrechten kostendekkend zijn stelt het college van B&W voor het tarief te verhogen met 1,5% tot ¤ 85,20 voor het jaar 2003.

Afvalstoffenheffing
Het tarief voor afvalstoffenhefffing zal trendmatig stijgen met 4,5%. Binnen deze trendmatige stijging is het mogelijk op basis van kostendekkendheid te werken. Conform het collegeakkoord wordt kwijtschelding (¤ 737.000) van afvalstoffenheffing, hondenbelasting en OZB, ondergebracht bij het 'product' minimabeleid. Een vermindering van de afvalstroom maakt het mede mogelijk de tarifering beperkt te houden tot de trendmatige stijging. De tarieven worden als volgt voorgesteld: meerpersoonshuishoudens en bedrijven ¤ 217,80 en eenpersoonshuishoudens ¤ 138,84.

Onroerende zaakbelastingen
Voor de onroerende zaakbelastingen wordt uitgegaan van een trendmatige verhoging van 4,5%. De opbrengst van de OZB-heffingen (in 2003 in totaal ¤ 17.6 mln.) is in principe vrij aanwendbaar. Het voornemen van de regering om de OZB-heffing op woningen vanaf 2005 af te schaffen is in deze gemeentebegroting niet meegenomen. In VNG verband zal over dit item zeker nog met de regering worden gedebatteerd.

Belastingdruk gematigd
Het Centrum voor Onderzoek van de Economie van Lagere Overheden (COELO) van de Rijksuniversiteit van Groningen heeft onderzoek gedaan naar de gemeentelijke heffingen van de grote gemeenten in Nederland, inclusief Alkmaar. Uit dit onderzoek blijkt dat de belastingdruk in Alkmaar, ook in vergelijking met alle onderzochte Nederlandse (deel)gemeenten (zo'n 536), tot de laagste 11% van Nederland behoort. In de rangorde van grote gemeenten staat Alkmaar na Amsterdam op de tweede plaats van gemeenten met de laagste belastingdruk.

Besluitvorming
De voorbereidende behandeling van de begroting in de commissie Bestuur en Middelen vindt plaats op 24 oktober om 20.00 uur. De gemeenteraad behandelt de begroting op:
dinsdag 5 november a.s. om 19.30 uur, eerste termijn raad (met schriftelijke voorbereiding) en college
donderdag 7 november a.s. om 19.30 uur, tweede termijn raad en college

De vergaderingen van zowel de commissie als de gemeenteraad zijn openbaar