College van B&W presenteert sluitende Begroting 2003 en Meerjarenraming 2003-2006
Alkmaar, 3 oktober
Financieel solide positie biedt ruimte voor vijf miljoen euro aan nieuw beleid
Burgemeester en wethouders van Alkmaar presenteren een sluitende begroting 2003 en de meerjarenraming 2003-2006. De begroting markeert de start van een nieuwe gemeenteraad en een nieuwe collegeperiode. Een begin dat onder meer voortbouwt op eerder gestarte projecten die de komende jaren verder invulling geven aan de uitvoering van de Stadsvisie. Immers Alkmaar is nu volledig toegelaten tot het Grotestedenbeleid (G30). Ondanks een verminderd financieel economisch perspectief is het toch mogelijk gebleken extra financiële ruimte vrij te maken van circa 5 miljoen euro in het kader van nieuw beleid. De tarieven van de lokale belastingen zullen gemiddeld trendmatig stijgen met 4,5%. Alkmaar behoudt daarmee de relatief gunstige positie op de ranglijst van gemeentelijke belastingtarieven. De begrotingsbesprekingen zijn intensief geweest mede als gevolg van beleidswijzigingen op rijksniveau. Deze wijzigingen gaan hun doorwerking niet missen in het gemeentebeleid en daarmee de begroting. Getracht is zo goed als mogelijk te anticiperen op de wijzigingen in het rijksbeleid.
In de begroting zijn tevens de effecten verwerkt van het intrekken van de Verordening op de Baatbelasting (nadeel ca. 7 miljoen euro) en gedeeltelijk de effecten van de invoering van het BTW-compensatiefonds. De invoering van het BTW-compensatiefonds betekent dat gemeenten vanaf 2003 de betaalde BTW op het merendeel van de overheidsactiviteiten terug ontvangen. Daar staat tegenover dat gekort gaat worden op de algemene uitkering van het gemeentefonds. Rekening houdend met onder meer deze effecten wordt de totale reserve- en voorzieningenpositie eind 2003 geraamd op 63 miljoen euro en op 46 miljoen euro eind 2006.
Nieuw beleid
Onder het motto van het collegeprogramma 2003-2006: "Alkmaar: meer dan de moeite waard!", is in deze begroting financiële ruimte gemaakt voor nieuw beleid op tal van terreinen. Vooralsnog zijn heldere ramingen gemaakt voor de jaren 2003 en 2004. Voorts is een voorzichtige doorkijk gemaakt naar de financieringsmogelijkheden voor de jaren daarna. De impact van wijzigingen in het kader algemene uitkering uit het gemeentefonds voor de langere is in dit stadium nog niet duidelijk. In navolgende begrotingen worden scherpere ramingen gepresenteerd.
Een greep uit de voorgestelde uitgaven voor nieuw beleid: &nbs
p; &n
bsp;
&nbs
p; &n
bsp;
&nbs
p;
2003 2004
Activiteiten 'Alkmaar 750 jaar
Stad'  
; &nb
sp; &
nbsp; ¤
724 ¤
700
Integraal
Veiligheidsplan &
nbsp;  
; &nb
sp; &
nbsp;  
;
250 &
nbsp; 250
Ondersteuning van
wijkcentra
&nbs
p; &n
bsp;
695 &
nbsp; 47
Handhaving veiligheids- en bouwvoorschriften
(gecombineerd)
243 &
nbsp; 243
Inrichting
griffie &nb
sp; &
nbsp;  
; &nb
sp; &
nbsp;  
; 258
258
Actieplan
parkeren &n
bsp;
&nbs
p; &n
bsp;
285 &
nbsp; 285
Betaalbare huisvesting
jongeren &n
bsp;
&nbs
p; &n
bsp; 114 &nb
sp; 114
Maatregelen in de
volkshuisvesting
&nbs
p; &n
bsp;
148 &
nbsp; 186
Wijk- en buurtcentra, wijkmeesters, brede
scholen &nb
sp;
695 &
nbsp; 245
Cultuur &nb
sp; &
nbsp;  
; &nb
sp; &
nbsp;  
; &nb
sp;
233 &
nbsp; 233
Bedrijfsverzamelgebouw
&nbs
p; &n
bsp;
&nbs
p;
100 &
nbsp; 100
Regionaal Economisch
Stimuleringsprogramma &
nbsp;  
; 135
135
Tevens staan de volgende investeringen in het kader van nieuw beleid gepland:
Multifunctionele voorziening Vroonermeer/dagingdelingscentrum ¤
1.500.000
Extra aanvraag De Mare ¤ 1.000.000
Sporthal c.a. Oosterhout ¤ 1.068.000
Overkapping Wielerbaan ¤ 1.276.000
Masterplan VMBO husivesting ¤ 1.276.000
Verkeersmaatregelen Baansingel/Nieuwlandersingel ¤ 153.000
Samen de kwaliteiten van Alkmaar versterken
Extra inspanningen op het gebied van veiligheid en leefbaarheid zijn
speerpunten in het gemeentebeleid juist vanwege het belang voor de
inwoners van Alkmaar. Het college wil in 2003 een integraal
veiligheidsplan voor het centrum invoeren. In het veiligheidsplan 2003
wordt een extra investering opgenomen voor stadstoezicht en voor een
proef met cameratoezicht. Samenhangend daarmee willen B&W het
handhavingsbeleid ten aanzien van veiligheids- en bouwvoorschriften
van bedrijven, openbare gebouwen, scholen en uitgaansgelegenheden
versterken. De inzet is het als samenleving behouden en versterken van
de kwaliteiten van Alkmaar. Daarbij past een houding van goed omgaan
met elkaar en met de stad. Dat kan door samenwerking met de inwoners
en door nieuwe vormen van interactief besturen met als bedoeling het
creëren van draagvlak voor maatregelen en beleid. Het accent moet
juist gelegd worden op ontmoeting, uitwisseling van zienswijzen in
plaats van op de vergadercultuur als zodanig.
Grote projecten
De komende jaren staat een fors aantal grote projecten op de rol. Een
voorbeeld is de ontwikkeling van Huiswaard-Overstad. Keuzes moeten
worden gemaakt over de gewenste functies aldaar. Bijzondere aandacht
gaat daarbij uit naar onder meer de infrastructuur. Deze laatste
ontwikkeling hangt nauw samen met de keuzes die moeten worden gemaakt
rondom de aanleg van de HAL-OV Corridor deel A. Nadrukkelijk zijn
daarbij de Kanaalkade en de Frieschebrug in beeld. Voorts wordt voor
de ontwikkeling van de stationsomgeving een masterplan opgesteld
waarin duidelijk de sporen worden uitgezet voor onder meer de aanpak
van de noordzijde van het station. Ook de Paardenmarkt en het
Doelenveld staan met ingang van 2003 duidelijk op het programma. De
planvorming daaromtrent is mede van belang voor de verdere invulling
van de Structuurvisie Centrumgebied. De herstructurering van Overdie
blijft de komende jaren een belangrijk aandachtspunt. Concrete
besluiten worden genomen over de toekomst van de bestaande
eensgezinswoningen en de portiekflats. Voor de Mare worden in 2003 op
basis van de beleidsnota Wonen besluiten genomen ten aanzien van onder
meer verkoop en huurprijsdifferentiatie.
Sociale ontwikkelingen
Het college zal zich blijven inspannen om de binding tussen de
inwoners van Alkmaar en de stad te versterken. Wijkgericht samenwerken
blijft daarbij een belangrijke manier van denken en werken. Voorts is
er extra aandacht voor de kinderopvang, zal er worden
geïnvesteerd in het onderwijs (brede schoolontwikkelingen),
cultuur, minderheden- en vrijwilligersbeleid en sport.
Brede School en Bedrijfsverzamelgebouw
Alkmaar heeft inmiddels vijf erkende brede scholen. Het gaat hierbij
om scholen die zich vanuit de huidige onderwijshuisvestingssituatie
ook fysiek hebben ontwikkeld tot een brede school. De brede school is
een concept dat ruimte biedt aan de invulling van wijkaanpak jongeren,
onderwijs en jeugdzorg, overblijfactiviteiten en naschoolse opvang.
Voor het treffen van onder meer voorzieningen in de gebouwen stelt het
college voor 2003 èn 2004 ¤ 35.000 beschikbaar.
Het bedrijfsverzamelgebouw is een concept waarbij in één
pand een verzameling van dienstverleners in de keten van werk, inkomen
en aanverwante gebieden is ondergebracht. Dat kunnen publieke maar ook
private partijen zijn. In nieuw beleid is hiervoor structureel ¤
100.000 geraamd vanaf 2003.
Lokale heffingen
De gemeentelijke onroerende zaakbelastingen (OZB), rioolrechten en
afvalstoffenheffing vormen met zaken als huur, hypotheek, gas, licht,
water, opstalverzekering en waterschapslasten de woonlasten. De lokale
belastingen zijn met de hiervoor geraamde totale opbrengsten van ruim
¤ 30 miljoen in 2003, financieel een belangrijke inkomstenbron
van de gemeente. Over de weggevallen inkomstenbron baatbelasting biedt
het college aan de gemeenteraad een afzonderlijke nota aan.
Rioolrechten
Uitgaande van het principe dat de tarieven voor rioolrechten
kostendekkend zijn stelt het college van B&W voor het tarief te
verhogen met 1,5% tot ¤ 85,20 voor het jaar 2003.
Afvalstoffenheffing
Het tarief voor afvalstoffenhefffing zal trendmatig stijgen met 4,5%.
Binnen deze trendmatige stijging is het mogelijk op basis van
kostendekkendheid te werken. Conform het collegeakkoord wordt
kwijtschelding (¤ 737.000) van afvalstoffenheffing,
hondenbelasting en OZB, ondergebracht bij het 'product'
minimabeleid. Een vermindering van de afvalstroom maakt het mede
mogelijk de tarifering beperkt te houden tot de trendmatige stijging.
De tarieven worden als volgt voorgesteld: meerpersoonshuishoudens en
bedrijven ¤ 217,80 en eenpersoonshuishoudens ¤ 138,84.
Onroerende zaakbelastingen
Voor de onroerende zaakbelastingen wordt uitgegaan van een trendmatige
verhoging van 4,5%. De opbrengst van de OZB-heffingen (in 2003 in
totaal ¤ 17.6 mln.) is in principe vrij aanwendbaar. Het
voornemen van de regering om de OZB-heffing op woningen vanaf 2005 af
te schaffen is in deze gemeentebegroting niet meegenomen. In VNG
verband zal over dit item zeker nog met de regering worden
gedebatteerd.
Belastingdruk gematigd
Het Centrum voor Onderzoek van de Economie van Lagere Overheden
(COELO) van de Rijksuniversiteit van Groningen heeft onderzoek gedaan
naar de gemeentelijke heffingen van de grote gemeenten in Nederland,
inclusief Alkmaar. Uit dit onderzoek blijkt dat de belastingdruk in
Alkmaar, ook in vergelijking met alle onderzochte Nederlandse
(deel)gemeenten (zo'n 536), tot de laagste 11% van Nederland
behoort. In de rangorde van grote gemeenten staat Alkmaar na Amsterdam
op de tweede plaats van gemeenten met de laagste belastingdruk.
Besluitvorming
De voorbereidende behandeling van de begroting in de commissie Bestuur
en Middelen vindt plaats op 24 oktober om 20.00 uur. De gemeenteraad
behandelt de begroting op:
dinsdag 5 november a.s. om 19.30 uur, eerste termijn raad (met
schriftelijke voorbereiding) en college
donderdag 7 november a.s. om 19.30 uur, tweede termijn raad en college
De vergaderingen van zowel de commissie als de gemeenteraad zijn
openbaar