Project van LHV en NHG van start: ìPraktijkwebsites voor huisartsenî
Gezamenlijk project nu in fase twee aangeland
Utrecht 23 september 2002 - De LHV en het NHG hebben gezamenlijk een
checklist samengesteld voor praktijkwebsites. Het blijkt dat de
behoefte voor een eigen praktijkwebsite onder huisartsen sterk
toeneemt, maar dat realisatie daarvan op problemen kan stuiten. Zo
kost het veel tijd, zijn er meerdere aanbieders van dergelijke
producties en is het moeilijk om de kwaliteit ervan te beoordelen. Ook
kunnen de kosten van bouw en onderhoud een obstakel zijn.
De LHV en het NHG hebben daarom besloten om een voorlopige checklist
op te stellen waarin nader wordt ingegaan op de eisen die aan een
praktijkwebsite kunnen worden gesteld. Het gaat in dit geval om een
hulpmiddel dat van pas kan komen bij het beoordelen van de kwaliteit
van een aangeboden website. Suggesties uit het veld ten aanzien van
aanvullingen of verbeteringen zijn van harte welkom (lhv@lhv.nl, of
bij de projectleiders van LHV (Jaap Vogel ) of NHG (Dorry Cox ).
Inmiddels is fase twee van het project ook gestart. Daarin zal bekeken
worden of met een leverancier afspraken kunnen worden gemaakt voor een
aantrekkelijk aanbod van een praktijkwebsite, die uiteraard aan de
door LHV en NHG opgestelde normen voldoet. Ook zal de praktijksite die
dan wordt aangeboden onder zeer aantrekkelijke condities beschikbaar
worden gesteld, en met medewerking van LHV en NHG worden onderhouden.
De keuze voor een pakket wordt in het najaar verwacht, waarna een
proef zal plaats vinden. Naar verwachting kunnen dan in januari de
eerste praktijkwebsites operationeel zijn.
Via de websites van de LHV en NHG wordt de beroepsgroep verder op de
hoogte gehouden van de stand van zaken met betrekking tot dit
project.
Checklist voor een praktijkwebsite
Aan de hand van deze checklist kunt u zelf bepalen of uw website aan
criteria voldoet die wenselijk zijn voor een goede website van een
huisartsenpraktijk.
Inhoud
Inhoudelijk bestaat de site uit minimaal drie componenten:
* praktijkinformatie,
* patiÎntenvoorlichting en
* patiÎntencommunicatie.
Ad Praktijkinformatie
De huisarts is eindeverantwoordelijk voor de inhoud. Hij kan de inhoud
zelf invullen, wijzigen en aanvullen. De inhoud bevat de volgende
elementen:
* Bereikbaarheid (adresgegevens, openingstijden, telefoonnummers,
emailadres; mogelijkheid tot invoeren van meerdere adressen)
* Regeling van de waarneming.
* Spoedeisende hulp: wanneer te bellen.
* Wie doet wat (inclusief taken van praktijkassistenten en
praktijkondersteuners, evt. ook specifieke deskundigheden van ha
meenemen).
* Praktijknieuws, eventueel aangevuld met handige tools als een
risicometer (kan ook in de rubriek links)
* Vaste procedures: bijv hoe kunnen afspraken gemaakt worden, of
visites aangevraagd
* Informatie over samenwerkingspartners zoals apotheek en
fysiotherapeuten.
* Links
Ad PatiÎntenvoorlichting
Denk bijvoorbeeld aan:
* NHG-PatiÎntenfolders en -brieven
* Elektronisch folderrek (bijv. Gezondheidskiosk)
* Reactie op landelijk nieuws indien relevant voor patiÎnt (denk aan
BSE of legionella)
* Een uitgever, c.q. aanbieder van de software van de site, kan
hier, onder strikt omschreven randvoorwaarden en visueel
gescheiden, ook een beperkte rol vervullen.
Ad Communicatie met (eigen) patiÎnten (interactie huisarts/patiÎnt)
Dit moet als losse module optioneel later aangeboden worden omdat de
randvoorwaarden zoals privacy momenteel nog niet goed genoeg geregeld
zijn. In najaar 2002 wordt de wetgeving aangepast waarna definitieve
formulering van de eisen volgt.
Structuur en vormgeving
Het opzetten, in gebruik nemen van en onderhouden van een
praktijkwebsite moet op eenvoudige wijze kunnen plaatsvinden:
* De site moet toegankelijk zijn
* De inhoud is betrouwbaar, en dus
+ transparant
+ toetsbaar
+ onafhankelijk en met
+ duidelijke eigendomsrechten
Ad Toegankelijkheid
De praktijkwebsite is gemakkelijk te vinden en zodanig ingericht dat
het ruime merendeel van de doelgroep (de patiÎnten) de weg naar en
binnen de site kan vinden. Dit betekent onder meer dat er een keuze
moet worden gemaakt voor de browsers waarmee de site kan worden
benaderd en dat deze keuze helder moet worden gecommuniceerd naar de
bezoeker. Daarnaast is het implementeren van een goede zoekmachine en
heldere ondersteuningsstructuur binnen de site essentieel.
Aangezien de site gericht is op de behoefte van de patiÎnt dient er
ook een keuze te worden gemaakt ten aanzien van de taal en het
taalniveau dat op de site wordt gehanteerd.
Ad Betrouwbaarheid
Naast een heldere beschrijving van eigendomsrechten en
privacyreglement zijn er drie aspecten te onderscheiden die een site
betrouwbaar maken: transparantie, toetsbaarheid en
onafhankelijkheid.
Ad Transparantie
* Van de geboden informatie kan de patiÎnt altijd gemakkelijk
achterhalen wie de informatieverstrekker is, wat de aard en de
doelstelling van de informatieverstrekker zijn, en hoe hij/zij te
bereiken is. Er is een duidelijke visuele scheiding tussen het
deel dat door huisarts wordt ingevuld en de eventuele informatie
van de uitgever.
* Er is een duidelijke beschrijving van de voorwaarden waaronder
organisaties materiaal op de site mogen plaatsen en welke
richtlijnen worden gehanteerd bij de selectie van materiaal.
* Van elke bijdrage op de site moet duidelijk zijn wie de auteur is,
en indien van toepassing, wanneer het artikel voor het eerst is
verschenen en waar, wanneer het on-line is gezet, eventuele
herzieningen etc.
* Er is een duidelijke beschrijving van de richtlijnen die worden
gehanteerd bij de selectie van aan te brengen hyperlinks naar
derden
Ad Toetsbaarheid
* De informatieverstrekker moet kenbaar maken wat de bronnen zijn
waarop de informatie is gebaseerd.
* Toetsbaarheid betekent ook dat een patiÎnt kan nagaan wat andere
consumenten van bepaalde bronnen vinden.
Ad Onafhankelijkheid
De informatie op de website heeft geen commerciÎle doelen. De bezoeker
van de huisartsensite moet ervan op aan kunnen dat de informatie gÈÈn
reclame-uiting is.
* Reclame-uitingen aan de voorkant van de site (het gebruikersdeel)
zijn niet toegestaan (noch in woord, noch in beeld, noch in
vormgeving).
* Reclame-uitingen in het CMS (beheersdeel dat alleen door de
huisarts wordt gezien) zijn wel toegestaan, mits zij voldoen aan
bepaalde randvoorwaarden
Ad Eigendomsrechten, privacyreglement
* Het moet voor elke bezoeker duidelijk zijn wie de eigenaar is van
de site, en welke organisaties een inhoudelijke bijdrage leveren.
* Het copyright moet duidelijk worden beschreven.
* Er moet een helder geformuleerd privacy-regelement zijn waaraan
elke huisarts zich dient te houden (denk bijvoorbeeld aan een
verbod op het gebruik van cookies, maar ook aan de manier waarop
met een eventueel emailconsult wordt omgegaan). Dit reglement
staat duidelijk vindbaar op de site.
Feedback op uw werkbeleving
Welke factoren verhogen uw werkplezier en wat zorgt juist voor stress?
Vul de CarriËremonitor in, en ontvang een individueel profiel.
LHV CafÈ
Welkom in het LHV CafÈ!
3 oktober 21.00 uur:
Thema "Wat is gebruikelijke huisartsenzorg". Aanwezig o.a. Jaap
Schreuder, lid LHV-bestuur.
Ga er heen en ontmoet willekeurige collega's die er ook zijn. Of maak
een afspraak met anderen om elkaar daar te ontmoeten.
Klik hier om het cafÈ te vinden.
(ill: Jan Huizinga: www.huisartsvandaag.nl)
Muurkrant OnLine:
De redactie van de Muurkrant vraagt uw mening over het besluit v/d
Ledenvergadering: Huisartsenposten kunnen lid worden van de LHV - een
goede zaak?
...of over elk ander actueel thema.
Klik hier om deze of andere bijdragen te leveren.
HUISARTSBEURS 2003?
MOET...
...er na de drie vorige, succesvolle 'congres-beurzen' een vierde
komen?
Heeft u behoefte aan een vierde Huisartsbeurs in het najaar van 2003?
Geef hieronder uw mening en mail desgewenst uw suggesties en
bereidheid om mee te werken naar r.vd.sleen@lhv
Schrijf hier uw toelichting (vorige polls klik hier).
(_) Ja, zeer zinvol
(_) Ja. Ik wil ook meewerken (mail)
(_) Ja, mits ander programma (mail)
(_) Nee, geen behoefte
stem bekijk score