ABVAKABO FNV

Een op vier V&V-instellingen houdt geen jaargesprek

Het plezier waarmee medewerkers in verpleeg- en verzorgingshuizen hun werk doen is sterk voor verbetering vatbaar. Met eenvoudige maatregelen als een jaarlijks gesprek of een persoonlijk ontwikkelingsplan kan het ziekteverzuim en personeelsverloop fors worden teruggebracht. Dit is de reactie van ABVAKABO FNV op het vandaag gepresenteerde onderzoek naar de arbeidsbeleving in verpleeg- en verzorgingshuizen.

Voor het onderzoek heeft 43% van de bijna 200.000 medewerkers in deze sector een uitgebreide vragenlijst ingevuld. Ruim 67% geeft aan in hoge of in zeer hoge mate tevreden te zijn met hun werk. Slechts een derde laat zich in even positieve bewoordingen uit over de organisatie van de instelling waar zij werken. Tekortschietend management en gebrekkige informatie blijken bepalend voor de arbeidsbeleving en het omzien naar een andere baan. Extra zorgwekkend is dat vooral jongeren en medewerkers in de vier grote steden zich meer dan gemiddeld kritisch uitlaten over hun werk.
Ruim een kwart van de onderzochte instellingen komt er niet toe om minstens één keer per jaar een functionerings- of beoordelingsgesprek met werknemers te houden. Uit het onderzoek blijkt dat juist dit soort eenvoudige personeelsgerichte maatregelen veel van het ongerief kunnen wegnemen. Regelmatig overleg, een persoonlijk ontwikkelingsplan en werkroosters die ruim van tevoren zijn opgesteld mogen volgens ABVAKABO FNV in geen enkele instelling ontbreken.

Fons van Leeuwen, voorlichter ABVAKABO FNV, 079-3536350, 06-51218402


03 okt 02 16:59