ABVAKABO FNV
Een op vier V&V-instellingen houdt geen jaargesprek
Het plezier waarmee medewerkers in verpleeg- en verzorgingshuizen hun
werk doen is sterk voor verbetering vatbaar. Met eenvoudige
maatregelen als een jaarlijks gesprek of een persoonlijk
ontwikkelingsplan kan het ziekteverzuim en personeelsverloop fors
worden teruggebracht. Dit is de reactie van ABVAKABO FNV op het
vandaag gepresenteerde onderzoek naar de arbeidsbeleving in verpleeg-
en verzorgingshuizen.
Voor het onderzoek heeft 43% van de bijna 200.000 medewerkers in deze
sector een uitgebreide vragenlijst ingevuld. Ruim 67% geeft aan in
hoge of in zeer hoge mate tevreden te zijn met hun werk. Slechts een
derde laat zich in even positieve bewoordingen uit over de organisatie
van de instelling waar zij werken. Tekortschietend management en
gebrekkige informatie blijken bepalend voor de arbeidsbeleving en het
omzien naar een andere baan. Extra zorgwekkend is dat vooral jongeren
en medewerkers in de vier grote steden zich meer dan gemiddeld
kritisch uitlaten over hun werk.
Ruim een kwart van de onderzochte instellingen komt er niet toe om
minstens één keer per jaar een functionerings- of beoordelingsgesprek
met werknemers te houden. Uit het onderzoek blijkt dat juist dit soort
eenvoudige personeelsgerichte maatregelen veel van het ongerief kunnen
wegnemen. Regelmatig overleg, een persoonlijk ontwikkelingsplan en
werkroosters die ruim van tevoren zijn opgesteld mogen volgens
ABVAKABO FNV in geen enkele instelling ontbreken.
Fons van Leeuwen, voorlichter ABVAKABO FNV, 079-3536350, 06-51218402
03 okt 02 16:59