ERNST AND YOUNG
Concurrentiepositie Rotterdamse Haven
Concurrentiepositie Rotterdamse haven in het
geding door gebrekkige infrastructuur aan land
ROTTERDAM, 3 OKTOBER 2002 - (quote)Het grote voordeel van de
bereikbaarheid van de Rotterdamse haven via het water wordt
tenietgedaan door de tekortschietende infrastructuur naar het
achterland.() Dat concludeerde Jean-Jacques Moyson, directielid van
het Antwerpse overslagbedrijf Hesse-Noord Natie tijdens de afgelopen
HavenAvond, een levendige bijeenkomst van betrokkenen bij de
Rotterdamse haven en georganiseerd door Ernst & Young. Onderwerp van
gesprek: hoe kan de concurrentiepositie van de haven worden
verbeterd?
(quote)De waterzijde is goed geregeld in s werelds grootste haven,
maar om de concurrentie voor te blijven verdient de landzijde nu
aandacht(), is ook de mening van dagvoorzitter en voormalig
havenwethouder René Smit.
(quote)Een vervoerder staat op het land direct in de file. De klant
kiest toch voor de optimale route. En deze kan derhalve wel eens niet
via Rotterdam lopen. De ondernemers in de haven moeten zich niet
alleen richten op het overslaan van goederen maar ook de logistieke
regie oppakken(), aldus Rob Spierings, directeur van Shortlines. Hij
pleit dan ook vooral voor investeringen in nieuwe concepten om het
voor- en natraject goed te regelen.
Alhoewel Rotterdam nog steeds de grootste haven ter wereld is, zag de
haven de afgelopen jaren zijn rol langzaam verminderen ten gunste van
kleinere havens zoals Antwerpen. Dat is niet zo vreemd, vindt
Jean-Jacques Moyson. (quote)Een willekeurige klant van de Rotterdamse
haven ziet de haven slechts als een tussenstation bij het vervoeren
van zijn goederen van A naar B. De Rotterdamse haven moet echter als
een belangrijke schakel in de keten van het vervoer van goederen
worden ervaren.() Volgens Moyson ligt hier een mentale verandering aan
ten grondslag. (quote)De focus binnen de haven moet niet alleen
gericht zijn op kapitaalintensieve investeringen maar ook op
bijvoorbeeld investeringen in personeel. Zowel hoog als lager
opgeleide enthousiaste jonge mensen kiezen zelden nog voor een
carriere in de haven, terwijl zij wel het verschil maken in de
flexibiliteit die de hedendaagse economie van de havenbedrijven
vraagt.()
De deelnemers aan de discussie refereerden allen aan de schaalgrootte
van de haven waar echter niet de juiste voordelen uit worden gehaald.
Rotterdam is in verhouding tot veel Europese havens duur, meent men.
Frederik Huitema senior consultant van Ernst & Young, stelt voor de
concurrentievoorwaarden binnen Europa gelijk te trekken waardoor
kosten die door de overheid worden gemaakt binnen elk land op dezelfde
manier worden doorberekend. (quote)Dit creëert een equal level playing
field,() aldus Huitema.
Tijdens de discussie kwam ook naar voren dat het belangrijk is ervoor
te zorgen dat de focus in de Rotterdamse haven vooral wordt gelegd op
de wensen van de klant. Investeren in de huidige middelen heeft meer
prioriteit dan uitbreiden met bijvoorbeeld de Maasvlakte II, vinden de
deelnemers. Met het ambtelijke traject voor de uitbreidingen moet
vanwege de lange duur echter wel gestart worden. Investeren in het
verhogen van de flexibiliteit en de efficiency zorgen ervoor dat
Rotterdam haar concurrenten voorblijft.
Noot aan de redactie