Agalev (Vlaanderen)

P E R S M E D E D E L I N G
Brussel, 3 oktober 2002

Wetsontwerp verkeersveiligheid moet dringend goedgekeurd worden


Het wetsontwerp verkeersveiligheid van Isabelle Durant dat op dit ogenblik wordt besproken in de Commissie Verkeer van de Kamer van Volksvertegenwoordigers is het resultaat van drie jaar lange discussies, hoorzittingen en een Staten Generaal van de Verkeersveiligheid. Alle betrokkenen in het debat hebben ruimschoots de tijd gehad om argumenten en ideeën uit te wisselen. Uit dit brede maatschappelijke debat is duidelijk gemaakt dat hogere boetes een essentieel onderdeel zijn van een efficiënt verkeersveiligheidsbeleid. Daarnaast moet er werk gemaakt worden van een hogere pakkans.

Er kan dus geen sprake van zijn essentiële elementen uit dit ontwerp opnieuw ter discussie te stellen. Dit ontwerp moet zo snel mogelijk wet worden.

Agalev wijst er op dat niemand verplicht is om zonder gordel aan 160 km per uur al bellend op de GSM over de Belgische wegen te razen. Niemand is verplicht zijn wagen op een zebrapad te parkeren of fietsers de pas af te snijden. Verkeersovertredingen zijn bewuste daden van bewuste burgers. Het is niet meer dan normaal dat de maatschappij dit gedrag door middel van adequate maatregelen beboet. Bovendien gelden de hoge boetes in het nieuwe wetsontwerp voor overtredingen waarbij bestuurders anderen (en zichzelf) in gevaar brengen. Hoge verkeersboetes zijn dus ook een garantie voor de vrijheid van de burger om zich vrij in het dagelijks verkeer te kunnen begeven met het vervoersmiddel van hun keuze. Bovendien is het de bedoeling dat een deel van de opbrengst van de boetes geïnvesteerd worden in projecten van veilig verkeer. De boetes zijn dus een middel, geen doel op zich.

Het opvoeren van de maximum toegelaten snelheid 's nachts op de autostrades zou op dit ogenblik een totaal verkeerd signaal geven aan de bevolking en is bovendien een gevaarlijke maatregel. Alle onderzoeken wijzen uit dat snel rijden 's nachts zeer gevaarlijk is, ook op onze helverlichte autostrades, wegens de verzwakte aandacht van de bestuurder.

Dit standpunt gaat ook in tegen de resolutie die in het Vlaams parlement werd aangenomen naar aanleiding van het Vlaams Mobiliteitsplan. Daarbij werd enkel een variabilisering van de snelheid naar beneden, dit is lager dan de nu toegelaten snelheid, weerhouden. Ook in de mobiliteitsresolutie van de Werkgroep Mobiliteit in de Senaat - onder voorzitterschap van de VLD-er Ramoudt - werd de vraag van VLD-senator Jean-Marie Dedecker naar hogere snelheden 's nachts niet weerhouden.

Pleidooien voor het verlagen van de verkeersboetes en verhogen van de snelheidslimieten getuigen niet alleen van een ernstig gebrek aan inzicht in de problematiek van de verkeersveiligheid, ze getuigen daarenboven van een gebrek aan respect voor de medeburger.

Agalev pleit voor een snelle aanvaarding van het wetsontwerp verkeersveiligheid in de komende weken.

Lode Vanoost, volksvertegenwoordiger 0476407794
Johan Malcorps, Vlaams volksvertegenwoordiger
Liliane De Cock, volksvertegenwoordiger

---
Agalev Persdienst
Paskal Deboosere, persverantwoordelijke
Brialmontstraat 23, 1210 Brussel
tel (02)219 19 19 fax (02)223 10 90
gsm 0496 567 569
e-mail pers@agalev.be

---
Agalev via InterNet
e-mail persdienst: pers@agalev.be
agalev homepage : http://www.agalev.be/
persteksten : http://www.agalev.be/pers/