Rijksuniversiteit Groningen

03 okt 2002

Nummer 122 1 oktober 2002

Project wetenschapswinkels in Roemenië krijgt ruim 400.000 euro

Economische en milieuproblemen
Verrijking
Noot voor de pers:

De Chemiewinkel van de Rijksuniversiteit Groningen ontvangt deze week 412.000 euro van het ministerie van Buitenlandse Zaken voor het ondersteunen van Roemeense wetenschapswinkels. De komende drie jaar zal de Chemiewinkel helpen bij het opzetten van vier nieuwe Milieuwinkels in Roemenië. Ook zal zij de vier winkels die tussen 1998 en 2000 met Groningse steun zijn opgezet blijven ondersteunen. In samenwerking met het Roemeense ministerie van Onderwijs en Wetenschappen wordt een nationaal beleid opgezet om meer wetenschapswinkels te creëren en in stand te houden.

Wetenschapswinkels bestaan in Nederland al zo'n 25 jaar en vormen in toenemende mate een gewild exportartikel. Het ministerie van Buitenlandse Zaken subsidieert dit project uit haar fonds voor maatschappelijke transformatie (het Matra-fonds) in Centraal en Oost-Europa. Dit fonds is gericht op het versterken van de nieuwe democratieën aldaar. Wetenschapswinkels zijn hiervoor een goed middel omdat het de burgersamenleving toegang geeft tot wetenschappelijke kennis waarmee maatschappelijke problemen kunnen worden aangepakt.

Economische en milieuproblemen

Roemenië is een land met grote economische en milieuproblemen en een vrij star hoger-onderwijs systeem. Door het opzetten van Milieuwinkels wordt het mogelijk om lokale kennis toe te gaan passen op lokale problemen, waardoor niet altijd - dure - buitenlandse hulp noodzakelijk is. Bij een wetenschapswinkel voeren studenten en stafmedewerkers onderzoek uit op verzoek van maatschappelijke groepen die een bepaald probleem willen oplossen, maar wie het aan kennis en middelen ontbreekt. De wetenschapswinkel zorgt voor het leggen van de contacten en begeleidt het onderzoeksproces.

Verrijking

Studenten ontvangen voor medewerking aan een
wetenschapswinkelproject studiepunten en krijgen waardevolle praktijkervaring. De winkels zijn een voorbeeld van onderwijsvernieuwing door probleemgestuurd leren. Ook voor docenten en onderzoekers betekent het vaak een verrijking van het werk. Tegelijk worden voor milieu- en gezondheidsproblemen oplossingen bedacht. Zo maakte de Milieuwinkel van de universiteit in Bacau een foto-brochure over giftige paddestoelen en diverse milieu-lespakketten voor scholen. De Milieuwinkel van Iasi bestudeerde het watermanagement van het Zuidlaardermeer en deed aanbevelingen voor het beheer van een recreatiemeer bij hun stad. De Technische Milieuwinkels in Galati en Iasi deden onderzoek naar de invoering van milieuzorg in de volstrekt armlastige metaal- en keramische industrie aldaar.

Noot voor de pers:


* Meer informatie: dr. Henk A.J. Mulder, coördinator Chemiewinkel/projectleider Roemenië, tel. (050) 363 44 36, e-mail: H.A.J.Mulder@chem.rug.nl (werk)

* Het project heet officieel Problem-based learning through science shops in Romania. In dit project werken onder leiding van de Chemiewinkel RuG samen de Wetenschapswinkel Biologie Utrecht, Green Grid Consultancy te Enschede en universiteiten in Bacau, Iasi (2x), Galati, Bucarest, Ploiesti, Suceava en Oradea.