BedrijfsautoRAI

03-10-2002

Een nieuwe motor voor de Daily: de UniJet HPI


* Nieuwe 2,3 liter motor, leverbaar met vermogens van 96 en 116 pk (70 en 85 kW)

* Common rail-inspuiting

* Dubbele bovenliggende nokkenas en cilinderkop met 16 kleppen
* Hydraulische klepstoters

Alles, maar dan ook werkelijk alles is nieuw aan deze motor die zich met het volste recht tot de top van nieuwste generatie diesels mag rekenen. Het is de eerste motor voor lichte bedrijfswagens waarop een nieuwe versie van de bekende common rail-inspuiting wordt toegepast.

Dit tweede generatie common rail-inspuitsysteem is in staat een nóg hogere inspuitdruk te bereiken (tot 1600 bar), wat het verbrandingsrendement verbetert en in combinatie met de multikleppentechniek bijdraagt tot de optimalisering van de vermogens- en koppelcurven en dus een vermindering van het brandstofverbruik.

De dubbele bovenliggende nokkenas bedient de zestien kleppen via hydraulische klepstoters. Deze zorgen voor een automatische afstelling van klepspeling, waardoor de prestaties van de motor constant blijven tussen de onderhoudsbeurten. Bovendien dragen ze bij tot een vermindering van het geluidsniveau.

Technische gegevens

* 4-cilinder lijnmotor

* 2,3 liter cilinderinhoud

* 16 kleppen (4 per cilinder)

* UniJet-brandstofsysteem (type common rail) met zeer hoge inspuitdruk (1600 bar) + EDC

* Turbocompressor met intercooler

* Dubbele bovenliggende nokkenas

* Aluminium cilinderkop

* Motorblok en separate krukkast van gietijzer
* Geyintegreerde vacuüm- en stuurbekrachtigingspomp
* Vliegwiel met dubbele massa

Zuining en schoon
Door de efficiëntere verneveling kan het elektronische stuurapparaat (ECU) volstaan met een geringere brandstofdosering. Dit resulteert in een zeer beperkte uitstoot van schadelijke emissies, waardoor de motor ruimschoots voldoet aan de Euro 3-normen.

De hoge koppel- en vermogenswaarden bij lage toerentallen zorgen voor een aanzienlijke krachtsreserve om de toerentallen vast te houden, waardoor langere transmissieoverbrengingen kunnen worden toegepast zonder nadelige gevolgen voor de prestaties van het voertuig. Dit betekent dat de bestuurder de motor langer in het zuinige toerengebied kan houden.

Deze optimalisering van het brandstofverbruik via de aanpassing van de aandrijflijn is beslist niet te verwaarlozen. Afhankelijk van de gebruiksomstandigheden, zijn brandstofbesparingen van meer dan 10 procent mogelijk.

Betrouwbaar en stiller
Betrouwbaarheid is de belangrijkste doelstelling geweest van onze technici bij het ontwerpen van de nieuwe motor. Dit streven is consequent op alle fronten gevolgd: zowel bij de uitvoering van de systemen als bij het construeren van de afzonderlijke componenten.

Door het gebruik maken van een vliegwiel van het type met dubbel massa werd er een aanzienlijke vermindering van het trillings- en geluidsniveaus teweeg gebracht.

Lagere onderhoudskosten
Het ontwerp van de motor en de toegepaste technologieën hebben het mogelijk gemaakt om de onderhoudskosten aanmerkelijk te verminderen. Dit door het verlengen van de onderhoudsintervallen van 30.000 naar 40.000 kilometer.