STICHTING ALCOHOLPREVENTIE
Alcoholprijzencircus drijft alcoholgebruik op
De grote slijters en supermarkten stunten steeds vaker met de
verkoopprijs van alcoholhoudende drank. In reclamecampagnes bieden ze
vooral sterke drank en bier aan tegen sterk verlaagde prijzen. Sterke
drank wordt aangeboden tegen een prijs die lager ligt dan de hoogte
van de accijnsafdracht. Bier wordt verkocht tegen een prijs beneden de
inkoopsprijs om de jongere consument terug te winnen die de voorkeur
geeft aan mixdranken.
Stuntaanbiedingen kunnen leiden tot een toename van het
alcoholgebruik.
STAP dringt er vandaag per brief bij Minister Bomhof van
Volksgezondheid, Welzijn en Sport op aan een in oktober 2001
aangenomen motie, die een wettelijk verbod op stuntaanbiedingen en
dumpprijzen bepleit, zo spoedig mogelijk uit te voeren.
De Mitra Slijter in de fout
De Stichting Alcoholpreventie heeft vorige week een klacht ingediend
bij de Reclame Code Commissie tegen de Mitra Slijter. De Mitra
adverteerde met een prijs voor een liter Jonge Jenever die meer dan
50% lager ligt dan de normale prijs (Euro 10,99 voor Euro 4,99).
De Reclamecode voor Alcoholhoudende Drank verbiedt een dergelijke vorm
van reclame.
De producent Dirkzwager, die eigenaar van de Mitra is, verkoopt deze
zelfde sterke drank via haar groothandel tegen een hogere prijs (EURO
9,68)aan de zelfstandige slijters.
De prijs die Mitra in een nieuwe advertentie aanbiedt voor elke tweede
liter Borrel vieux (Euro 5) ligt, net als de aangeboden jonge jenever,
lager dan de accijnsafdracht per liter.
Vorige maand veroordeelde de Reclame Code Commissie de Gilde Slijter,
een promotieburo voor o.a. gedistilleerde dranken uit Grubbenvorst,die
in samenwerking met slijters, iedere 25e bezoeker van haar
internetsite twee flessen gratis alcoholhoudende drank aanbood.
Albert Heijn stunt met Heineken pils.
Albert Heijn stunt niet alleen met wijn maar ook met de verkoop van
bier. In advertenties van de afgelopen weken wordt zowel Heineken pils
als Dommelsch pils aangeboden tegen prijzen
(resp. Euro 1.18 per liter en EURO 0,93 per liter) die onder de
inkoopsprijs liggen die de zelfstandige slijters hiervoor moeten
betalen. De Edah biedt Amstel en Brand bier aan tegen een litersprijs
van EURO 0,98 (bij aankoop van 2 kratten). De slijter betaalt normaal
voor deze 4 merken gemiddeld EURO 1,19 inkoop per liter voor deze
pilsners. Zowel Heineken, Amstel als Brand bier worden alle
geproduceerd door de Heineken brouwerijen.
Volgens STAP zetten de bierproducenten en dan met name Heineken alles
op alles om de jonge consument, die steeds meer de voorkeur geeft aan
mixdranken, terug te winnen.
Heinekens nieuwe topman Ruys bekende onlangs openlijk in de media
(o.a. Volkskrant dd 14 september jl dat hij alles op alles zal zetten
om de jongere consumenten opnieuw voor zich te winnen. STAP vindt het
verwerpelijk dat de topman openlijk te kennen geeft in het bijzonder
zijn marketing op jongeren te gaan richten.
Dozen vol met goedkope wijn voor mensen met drankproblemen
De Internationale Wijn Winkel in Weesp biedt in pagina grote
advertenties 16 flessen wijn aan tegen de prijs van 10 flessen (prijs
EURO 3 per fles). Men kan net zoveel flessen wijn bestellen als men
wil en de bestelling wordt thuis afgeleverd. Vooral mensen met
drankproblemen maken dankbaar gebruik van deze vorm van anonieme
aankoop van alcohol. Een klacht van STAP bij de Reclame Code Commissie
tegen deze praktijken (de Reclame Code geeft aan dat met adverteren
voor alcoholhoudende drank terughoudendheid moet worden betracht) werd
afgewezen.
Voor informatie:
Bunnik, 17 april 2002
Stichting Alcoholpreventie
Tel 030-6565041
Voor informatie:
Ir. W.E. van Dalen, directeur STAP
Mobiel: tel 0653295544
03 okt 02 13:12