STICHTING ALCOHOLPREVENTIE


Alcoholprijzencircus drijft alcoholgebruik op

De grote slijters en supermarkten stunten steeds vaker met de verkoopprijs van alcoholhoudende drank. In reclamecampagnes bieden ze vooral sterke drank en bier aan tegen sterk verlaagde prijzen. Sterke drank wordt aangeboden tegen een prijs die lager ligt dan de hoogte van de accijnsafdracht. Bier wordt verkocht tegen een prijs beneden de inkoopsprijs om de jongere consument terug te winnen die de voorkeur geeft aan mixdranken.
Stuntaanbiedingen kunnen leiden tot een toename van het alcoholgebruik.
STAP dringt er vandaag per brief bij Minister Bomhof van Volksgezondheid, Welzijn en Sport op aan een in oktober 2001 aangenomen motie, die een wettelijk verbod op stuntaanbiedingen en dumpprijzen bepleit, zo spoedig mogelijk uit te voeren.

De Mitra Slijter in de fout
De Stichting Alcoholpreventie heeft vorige week een klacht ingediend bij de Reclame Code Commissie tegen de Mitra Slijter. De Mitra adverteerde met een prijs voor een liter Jonge Jenever die meer dan 50% lager ligt dan de normale prijs (Euro 10,99 voor Euro 4,99). De Reclamecode voor Alcoholhoudende Drank verbiedt een dergelijke vorm van reclame.
De producent Dirkzwager, die eigenaar van de Mitra is, verkoopt deze zelfde sterke drank via haar groothandel tegen een hogere prijs (EURO 9,68)aan de zelfstandige slijters.

De prijs die Mitra in een nieuwe advertentie aanbiedt voor elke tweede liter Borrel vieux (Euro 5) ligt, net als de aangeboden jonge jenever, lager dan de accijnsafdracht per liter.

Vorige maand veroordeelde de Reclame Code Commissie de Gilde Slijter, een promotieburo voor o.a. gedistilleerde dranken uit Grubbenvorst,die in samenwerking met slijters, iedere 25e bezoeker van haar internetsite twee flessen gratis alcoholhoudende drank aanbood.

Albert Heijn stunt met Heineken pils.
Albert Heijn stunt niet alleen met wijn maar ook met de verkoop van bier. In advertenties van de afgelopen weken wordt zowel Heineken pils als Dommelsch pils aangeboden tegen prijzen
(resp. Euro 1.18 per liter en EURO 0,93 per liter) die onder de inkoopsprijs liggen die de zelfstandige slijters hiervoor moeten betalen. De Edah biedt Amstel en Brand bier aan tegen een litersprijs van EURO 0,98 (bij aankoop van 2 kratten). De slijter betaalt normaal voor deze 4 merken gemiddeld EURO 1,19 inkoop per liter voor deze pilsners. Zowel Heineken, Amstel als Brand bier worden alle geproduceerd door de Heineken brouwerijen.
Volgens STAP zetten de bierproducenten en dan met name Heineken alles op alles om de jonge consument, die steeds meer de voorkeur geeft aan mixdranken, terug te winnen.
Heinekens nieuwe topman Ruys bekende onlangs openlijk in de media (o.a. Volkskrant dd 14 september jl dat hij alles op alles zal zetten om de jongere consumenten opnieuw voor zich te winnen. STAP vindt het verwerpelijk dat de topman openlijk te kennen geeft in het bijzonder zijn marketing op jongeren te gaan richten.

Dozen vol met goedkope wijn voor mensen met drankproblemen De Internationale Wijn Winkel in Weesp biedt in pagina grote advertenties 16 flessen wijn aan tegen de prijs van 10 flessen (prijs EURO 3 per fles). Men kan net zoveel flessen wijn bestellen als men wil en de bestelling wordt thuis afgeleverd. Vooral mensen met drankproblemen maken dankbaar gebruik van deze vorm van anonieme aankoop van alcohol. Een klacht van STAP bij de Reclame Code Commissie tegen deze praktijken (de Reclame Code geeft aan dat met adverteren voor alcoholhoudende drank terughoudendheid moet worden betracht) werd afgewezen.

Voor informatie:
Bunnik, 17 april 2002
Stichting Alcoholpreventie
Tel 030-6565041
Voor informatie:
Ir. W.E. van Dalen, directeur STAP
Mobiel: tel 0653295544


03 okt 02 13:12