Persbericht 3 oktober 2002
Ledenraad Koninklijk Horeca Nederland in oproep aan kabinet:
Extra Holland-promotie juist nu keihard nodig!
WOERDEN - 3 oktober 2002 - Het kabinet Balkenende moet meer geld
uittrekken voor Holland-promotie. "De regering moet juist nu Nederland
als toeristische trekpleister op de kaart zetten!" Deze oproep is 1
oktober breed geuit door de leden tijdens de bijeenkomst van de
Ledenraad van Koninklijk Horeca Nederland.
Jan Geenemans, voorzitter van Koninklijk Horeca Nederland, is het daar
volkomen mee eens. "Met name in een tijd dat het economisch minder
gaat, is overheidssteun voor promotionele activiteiten dubbel en dwars
nodig. Je moet dus nu offensief handelen om Nederland als
aantrekkelijke toeristische bestemming te promoten. De Nederlander zal
dan sneller kiezen voor een binnenlandse vakantie. Ook de buitenlandse
gasten komen niet vanzelf. Die zul je moeten overtuigen!"
Slag om toerist niet verliezen
Koninklijk Horeca Nederland is voorstander van extra investeringen in
Holland-promotie via Toerisme Recreatie Nederland. In de ons
omringende landen pompt de overheid veel extra geld in het promoten
van hun toeristische trekpleisters. Geenemans: "Willen we de slag om
de toerist niet verliezen, dan zal de overheid meer geld moeten
uitrekken om daarmee de concurrentie met de ons omringende landen aan
te gaan!"
Investeren in kwaliteit
Koninklijk Horeca Nederland vindt ook dat er meer middelen nodig zijn
voor innovatieve en kwalitatieve investeringen in het toerisme. Met
name de kust, de steden en de combinatie cultuur en evenementen
verdienen een extra impuls. Geenemans: "De toerist wil waar voor zijn
geld! De vakantieganger brengt zijn vakantie door in het land waar het
meeste waar voor zijn geld krijgt. Daarom moet Nederland investeren in
kwaliteit."
Noot voor de redactie -