Plan voor Dorpshuis in Beek
Het onderzoeksrapport over de haalbaarheid van een dorpshuis in Beek is afgerond. Uit het onlangs verschenen onderzoeksrapport dat door een externe adviseur in opdracht van de gemeente is opgesteld, wordt geconcludeerd dat de bouw van een dorpshuis mogelijk is. De investeringskosten voor het dorpshuis zijn geraamd op 3,5 miljoen euro. Deze kosten dienen deels opgebracht te worden door de toekomstige gebruikers en deels door de gemeente.
Het ontwerp voor het dorpshuis is de weergave van het huidige moment
en nog niet uit ontwikkeld. Er zijn nog een aantal gesprekken gaande
en in de komende maanden nog nodig, om tot een definitief ontwerp te
komen. Wel is de huidige situatie zover ontwikkeld dat de kosten en
financiering in grote lijn zijn aangegeven. Daarmee kan de
gemeenteraad in dit stadium aan de hand van deze notitie, bepalen of
zij een verdere ontwikkeling in deze richting wenselijk acht of een
andere richting in wil slaan.
De notitie 'Van Patronaatsgebouw naar Kulturhus. Dorpshuis PLUS in
Beek' geeft antwoord op de vraag van de gemeenteraad van 13 maart jl.
hoe een dorpshuis in Beek eruit kan gaan zien, wat de bouw- en
exploitatiekosten zijn en hoe deze gefinancierd kunnen worden. De
notitie is opgesteld door de projectmanager, de heer Van der Wielen,
in een creatieve en vruchtbare samenwerking met de projectgroep, een
stuurgroep en gebruikers.
De gemeente heeft via gesprekken met de toekomstige gebruikers, de
programma's van eisen voor een dorpshuis verzameld. Met deze
programma's als uitgangspunt, is door architect Bulkens, op basis van
no cure no pay, een ontwerpplan gemaakt. Directe aanleiding was dat op
het perceel van de huidige school De Biezenkamp door dezelfde
architect een plan voor de bouw van een nieuwe school is gemaakt. Een
ontwerpvisie voor het dorpshuis was gewenst om te kunnen beoordelen
welke samenhang tussen dorpshuis en basisschool mogelijk is. De
positieve reacties op dit plan en de wens van de gemeenteraad om de
kosten hiervoor in beeld te brengen hebben geleid tot de opdracht aan
VDW-Projecten.
Het project was op basis van de oorspronkelijke uitgangspunten niet
haalbaar. In tegenstelling tot een eerdere presentatie is in het
huidige plan daarom ook sprake van een woonfunctie. In het huidige
voorstel wordt uitgegaan van circa 32 woningen voor senioren. Door
VDW-Projecten zijn in het rapport de kosten van het plan, zoals de
stichtingskosten (waaronder de bouwkosten) maar ook de
exploitatiekosten (waaronder de onderhoud- en energiekosten)
inzichtelijk gemaakt. Deze kosten zijn vervolgens vertaald naar de
consequenties voor de gebruikers uitgedrukt in kosten per meter, per
uur of verenigingslid.
Het is de bedoeling dat het gebouw eigendom wordt van de afzonderlijke
gebruikers, elk voor hun eigen gebouwdeel, volgens het appartementen
model. De eigenaren zijn lid van een vereniging van eigenaren. De
Vereniging van eigenaren is verantwoordelijk voor het
gemeenschappelijke onderhoud van bijvoorbeeld het dak en de lift. De
voorgestelde eigendomssituatie biedt meerdere voordelen en sluit
bovendien goed aan bij de huidige situatie van een aantal gebruikers.
Een belangrijk deel van de opdracht omvat het onderzoek naar de
mogelijke inkomsten voor realisatie van het plan. Hierbij zijn een
aantal uitgangspunten gebruikt. Een van de belangrijkste pijlers voor
realisatie van het dorpshuis is de eigen bijdrage van de gebruikers.
Met navolgende gebruikers zijn gesprekken gevoerd: Harmonie,
Schutterij, Muziekschool, KBO, Bibliotheek, Petanque, GSJ, St.
Antonius, De Biezenkamp, Kinderdagverblijf, BSO en Quispel. Deze
gesprekken zijn allemaal positief verlopen. We kunnen dan ook de
conclusie trekken, dat genoemde gebruikers enthousiast zijn over het
door de gemeente genomen initiatief.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de opbrengst uit de verkoop van
gemeentelijke gronden op De Geest aan te wenden voor de bouw. Een
andere belangrijke peiler is externe financiering via subsidies, zoals
de subsidie voor Kulturhusen van de provincie Gelderland.
Het aldus ontstane ontwerp vraagt om een bestemmingsplanwijziging om
twee bouwlagen met kap mogelijk te maken, waar het huidige
bestemmingsplan slechts ruimte toelaat voor één bouwlaag met kap.
Overigens is er geen sprake van een massaal bouwblok, maar van een
speels rond ontwerp, wat stedenbouwkundig harmonieert met de omgeving
en naadloos aansluit bij het ontwerp van de nieuw te bouwen
basisschool De Biezenkamp. Omdat het dorpshuis pas na de bouw van de
nieuwe school gerealiseerd kan worden, hoeft een wijziging van het
bestemmingsplan in nauw overleg met de buurt geen tijdsproblemen op te
leveren. Na de laatste informatieavond aan de buurt is vastgesteld dat
de verkeerscirculatie en de parkeervoorzieningen bij de verdere
uitwerking belangrijk zijn voor het draagvlak van de buurt.
Voorgesteld wordt om dit onderdeel van het plan, de komende maanden
uit te werken, via een breed samengestelde verkeerscommissie, waarin
naast de verkeersdeskundige van de gemeente, ook de school, gebruikers
van het dorpshuis en omwonenden in gaan participeren. De problemen
hieromtrent concentreren zich voornamelijk op de momenten dat de
kinderen van en naar school gaan. Erkend wordt dat het wenselijk is om
deze problemen op te lossen, alvorens de procedure tot wijziging van
het bestemmingsplan wordt opgestart.
Inmiddels zijn de uitnodigingen voor een informatie avond voor de
buurt verzonden. Deze wordt gehouden in basisschool De Biezenkamp op
maandag 30 september om 19.00 uur.
Aansluitend om 20.30 uur vindt het overleg plaats met de toekomstige
gebruikers van het dorpshuis. Wethouder mw. Van der Aalst en de
projectleider zullen de buurt en gebruikers informeren over de huidige
stand van zaken. Op 1 oktober om 20.00 uur wordt het plan voor het
dorpshuis besproken in een extra vergadering van de raadscommissie
welzijn in het gemeentehuis.
Het bijgaande ontwerp en financieringswijze biedt een kans om een
dorpshuis in Beek te realiseren. Dit besef is er bij veel Beekse
verenigingen, die op deze basis dan ook willen samenwerken in een
multifunctioneel dorpshuis. Indien de verenigingen, de omwonenden en
de Ubbergse politiek steun geeft aan deze opzet, kunnen de inwoners
van Beek dit dorpshuis in 2005 in gebruik gaan nemen.
BIETENCAMPAGNE: Houd de wegen schoon!
Opslag en vervoer van bieten veroorzaken nogal eens verontreinigde
wegen.
Een regenbui er bij en de weg verandert in een spekgladde baan met
kans op slippartijen en ongelukken. Daarom een dringend beroep op
allen die bij de komende bietencampagne zijn betrokken: maak de weg
onmiddellijk schoon!
Het bestuur van de provincie Gelderland en de besturen van de
gemeenten Millingen aan de Rijn en Ubbergen wijzen er in dit verband
op dat het op grond van het Gelders Wegenreglement respectievelijk de
Algemene Plaatselijke Verordening (APV): verboden is zonder vergunning
een weggedeelte te gebruiken voor onder andere de opslag van bieten.
Dit verbod geldt ook voor de bermen en de zijkanten van de weg.
Een aanvraagformulier voor een vergunning kan bij de NCB Ooijpolder
worden verkregen en dient vervolgens bij de gemeente respectievelijk
de provincie te worden ingediend en wel uiterlijk 3 weken voor de
aanvang van de werkzaamheden.
Verder is degene die bij het laden of lossen of vervoeren van bieten
de weg verontreinigt, verplicht de weg onmiddellijk na de
verontreiniging schoon te maken.
De nalatige is verantwoordelijk voor alle gevolgen. Met schadeclaims
en verder optreden door provincie en/of gemeente moet dan ook rekening
worden gehouden. Voor de oogst van andere gewassen, zoals maïs, gelden
dezelfde bepalingen.
Gedeputeerde Staten van Gelderland
Burgemeester en wethouders van Millingen aan de Rijn
Burgemeester en wethouders van Ubbergen
Storingen aan de straatverlichting
Tien keer per jaar wordt de straatverlichting op mankementen
gecontroleerd, worden kapotte lampen vervangen en andere storingen
verholpen. Dat doet het nutsbedrijf NUON met gebruikmaking van een
hoogwerker. Tien keer per jaar lijkt voldoende, maar is 't volgens
velen niet, omdat 't te lang duurt voordat de lampen worden vervangen.
Ook de gemeente ergert zich aan kapotte lampen; vooral vandalisme is
daarvan de oorzaak. Als dan een lamp kort na een NUON controlebeurt
stuk raakt, dan kan 't inderdaad enkele weken duren voordat de lamp
wordt vervangen. Vaker laten controleren en repareren, zal menigeen
dan zeggen. Antwoord daarop is dat dan nog niet voorkomen kan worden
dat er lampen langere tijd stuk blijven. Ook de aan frequenter
onderhoud verbonden hoge kosten spelen uiteraard een rol. Wel is 't zo
dat onmiddellijk actie wordt ondernomen bij uitval van de
straatverlichting in een hele wijk of heel dorp.
Een oproep aan u:
-meld vandalisme aan politie of gemeente.
-meld defecte straatlampen bij de receptie van het gemeentehuis met
liefst opgave van de straat en het huisnummer waarbij de defecte
lantaarnpaal staat.
Mogen wij op uw medewerking rekenen?
DE VEEGWAGEN KOMT ER AAN
Binnenkort kunt u de veegwagen in principe verwachten op: woensdag 9
oktober: Berg en Dal en boswegen woensdag 16 oktober: Kekerdom en
Leuth woensdag 23 oktober: Ooij en Ubbergen
Als u er dan voor zorgt dat uw auto elders wordt geparkeerd, dan kan
ook uw woonstraat een schoonmaakbeurt krijgen.
Mogen wij op uw medewerking rekenen?
Maar: er kunnen zich onvoorziene omstandigheden voordoen. Daardoor kan
de wagen op de geplande dag soms niet het hele traject vegen. Wordt uw
straat niet op de aangekondigde dag geveegd? Dan komt uw straat een
week later op woensdag aan de beurt
GEMEENTE NEEMT MAATREGELEN TEGEN OVERLAST VAN ONTMOETINGPLAATS VOOR
JONGEREN IN OOIJ
Veelvuldig komen erbij de gemeente en bij de politie klachten binnen
over overlast door jongeren vanaf de ontmoetingsplaats aan de
Rietvoornstraat/ Kerkdijk in Ooij. De klachten hebben met name
betrekking op hinderlijk drankgebruik. Onderzoek heeft geleerd dat de
klachten terecht zijn.
Om tegen het drankgebruik te kunnen optreden hebben burgemeester en
wethouders besloten de ontmoetingsplek en naaste omgeving (straal 100
meter) aan te wijzen als gebied waar het verboden is alcoholhoudende
drank te nuttigen of bij zich te hebben (artikel 2.4.8 van de Algemene
Plaatselijke Verordening).
Het eerste lid van artikel 2.4.8 van de APV luidt als volgt: `Het is
verboden op de weg die deel uitmaakt van een door burgemeester en
wethouders aangewezen gebied alcoholhoudende drank te nuttigen of
aangebroken flessen, blikjes en dergelijke met alcoholhoudende drank
bij zich te hebben'.
De politie zal toezien op de naleving ervan en zonodig optreden.
Hieronder volgt de officiële publicatie.
Bekendmaking
Burgemeester en wethouders maken bekend dat:
Ingevolge artikel 2.4.8 lid 1 van de Algemene Plaatselijke Verordening
het verboden is op de ontmoetingsplek Rietvoornstraat/Kerkdijk,
kadastraal bekend gemeente Ooij, sectie B, nr. 2305, en directe
omgeving (straal 100 meter) alcoholhoudende drank te nuttigen of
aangebroken flessen, blikjes en dergelijke met alcoholhoudende drank
bij zich te hebben.
De verboden gebiedsaanwijzing gaat in met ingang van de dag van deze
bekendmaking.
Bovengenoemd besluit ligt voor ieder ter inzage tot en met 6 weken na
deze bekendmaking. Op grond van de Algemene Wet bestuursrecht kunnen
belanghebbenden gedurende deze termijn een gemotiveerd bezwaarschrift
indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders, Postbus 201,
6573 ZJ Beek-Ubbergen. Het bezwaarschrift moet op grond van artikel
6:5 van de Algemene wet bestuursrecht zijn ondertekend en gedateerd en
tenminste uw naam en adres vermelden, een omschrijving van dit besluit
en de gronden van het bezwaar.
Als u bezwaar maakt, kunt u daarnaast bij een spoedeisend belang om
een voorlopige voorziening verzoeken bij de President van de Rechtbank
te Arnhem, sector Bestuursrecht, Postbus 9030, 6800 EM Arnhem.
Voor het indienen van een voorlopige voorziening moet een griffierecht worden betaald. De griffier van de rechtbank kan u informeren over de hoogte van het griffierecht en de wijze van betaling.
Afschrift van het besluit ligt ter inzage bij bureau Welzijn op het
gemeentehuis.