02/10/01
Trein verzorgt grootschalig bietentransport
Vanaf morgen rijden weer bietentreinen naar de suikerfabriek van
Moerbeke-Waas.
De opbrengst van de suikerbieten dit jaar stelt goede vooruitzichten.
Tot het einde van de campagne zal naar schatting 150.000 ton bieten
worden aangevoerd uit Poperinge. Dat is bijna een derde meer dan vorig
jaar toen de trein 118.000 ton bieten vervoerde. De NMBS laat hiervoor
op weekdagen 2 volle treinen heen en weer sporen tussen Poperinge en
Moerbeke-Waas. Ook op zaterdag rijdt er een trein heen en terug tussen
de twee stations.
De milieubewuste keuze van de suikerfabriek voor de trein haalt houdt
ongeveer 7500 vrachtwagens over 120 km (= 900 000
vrachtwagenkilometers samen) van de weg. En vermits die vrachtwagens
via het Gentse havengebied zouden rijden, wordt hier extra
verkeersoverlast vermeden.
Het traject van de treinen loopt via de spoorlijnen Poperinge-Kortrijk
en Kortrijk-Gent. Vanaf de Gentse Haven rijden de treinen op de
spoorlijn langs de Kennedylaan tot aan de fabrieksterreinen van de
staalfabriek Sidmar. Van daaraf gebruiken de treinen de oude
goederenlijn 77 tot in Moerbeke-Waas. Die lijn wordt jaarlijks enkel
tijdens die paar maanden gebruikt en dwarst ter hoogte van Sidmar de
drukke Kennedylaan.
Op het grondgebied van Zelzate en Wachtebeke bestaan op die spoorlijn
nog een tiental overwegen. Niettegenstaande de overwegen die op een
openbare weg liggen, uitgerust zijn met rode lichten en belsignaal,
stelt de NMBS elk jaar vast dat veel weggebruikers zich bij het begin
van de campagne laten verrassen door de bietentreinen en er jaarlijks
ongevallen gebeuren. Tussen de Kennedylaan en de suikerfabriek liggen
ook enkele overwegen op weinig gebruikte landwegen. Die overwegen zijn
enkel uitgerust met een Sint-Andrieskruis. Wie daar voorbijkomt moet
dus bijzonder op zijn hoede zijn.
© 2002 NMBS