ALGEMENE ONDERWIJSBOND AOB
Assistenten vaker voor de klas door lerarentekort
Persbericht van de Algemene Onderwijsbond
Utrecht, donderdag 3 oktober 2002
Assistenten in het basisonderwijs staan steeds vaker zelfstandig voor
de klas, zo blijkt uit reportages in Het Onderwijsblad van de AOb dat
vrijdag verschijnt. Een situatie waarmee niemand gelukkig mee is.
Assistenten vinden namelijk dat als zij het werk van leraren
overnemen, daar in plaats van het lage assistentensalaris ook
behoorlijk voor betaald dienen te worden.
Het Onderwijsblad geeft daarnaast de aanzet voor een fundamentele
discussie over de vraag: wie staat er eigenlijk voor de klas? Nog niet
zo lang geleden werd namelijk voor het oprikken van de kwaliteit van
het onderwijs een academische opleiding voor alle leraren bepleit, nu
worden steeds meer onderdelen van het lesgeven overgedragen aan
mbo-opgeleide assistenten. De rol van de leraar verschuift ondertussen
van lesgeven naar het aansturen van de assistent.
Het aantal assistenten in het basisonderwijs groeit razendsnel: waren
het er in 1998 nog maar 750, inmiddels werken er ongeveer 3500.
Minister Maria van der Hoeven wil dat aantal in de komende
kabinetsperiode uitbreiden tot 6700. Hun naam, betaling en rol
verschilt per school en leidt tot een soort assistentenchaos. Het gaat
om lokaalassistenten, klassenassistenten, onderwijsassistenten en
onderwijsondersteuners.
Er is in elk geval één overeenkomst, zo beschrijft Het Onderwijsblad,
steeds vaker worden de assistenten ingezet om bij ziekte of vacatures
zelfstandig voor de klas te staan. Een verschijnsel dat zich in alle
landen met een lerarentekort voordoet (Engeland, Zweden). De
assistenten zelf zijn ook niet gelukkig met het invallen. Bij de
juridische dienst van de AOb neemt het aantal vragen van assistenten
over hun positie het laatste half jaar snel toe. Zij vinden dat als
zij dan een leraar moeten vervangen, ook beter betaald dienen te
worden.
De meeste assistenten zitten in schaal 3 of 4 en verdienen maximaal
1900 euro. Een leraar basisonderwijs verdient per maand maximaal 1000
euro méér. AOb-hoofdbestuurder Rob de Koning vindt dat er met
schoolbesturen en het Vervangingsfonds afspraken gemaakt moeten worden
over een betere betaling van assistenten als zij een klas overnemen.
Het Onderwijsblad stelt daarnaast de fundamentele vraag hoe de
maatschappij het onderwijs vorm wil geven. Nog niet zo lang geleden
werd een academische opleiding bepleit voor alle leraren basis- en
voortgezet onderwijs om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren.
Door de grotere variatie aan niveaus in één klas is het
onderwijsproces alleen maar ingewikkelder geworden en zou juist door
hoger opgeleiden vormgegeven moeten worden.
Onder druk van het lerarentekort blijkt echter dat steeds meer
onderdelen van het lesgeven worden overgedragen aan assistenten met
een lagere opleiding. Onderzoek uit Engeland, waar al langer met
assistenten wordt gewerkt en hun aantal ook snel groeit, laat zien dat
door het werken met assistenten leraren minder tijd stoppen in het
lesgeven en meer tijd kwijt zijn met bureaucratie en het aansturen van
de assistent.