Rijksuniversiteit Groningen

Te weinig aandacht voor langetermijneffecten reclamemarkt door komst commerciële zenders

Om reclame te maken op televisie konden adverteerders in 1988 kiezen uit de twee publieke zenders. Tien jaar later boden maar liefst elf Nederlandse tv-kanalen reclamezendtijd aan. De vraag is hoe groot de invloed van die toetreding op de reclamemarkt is geweest. "Bij een grote gebeurtenis die de structuur van een markt significant verandert, spreken wij van een market shake-up", vertelt econometrist Marcel Kornelis. In zijn promotieonderzoek heeft hij tijdreeksmodellen gebruikt die rekening houden met mogelijke market shake-ups. Met die modellen evalueerde hij de toetreding van een aantal commerciële tv-kanalen door gebruik te maken van empirische gegevens over de Nederlandse reclamemarkt. "Marketingdeskundigen hebben tot nu toe maar weinig aandacht besteed aan de langetermijneffecten van mogelijke market shake-ups op de dynamiek van de markt", zegt hij, "En dat terwijl beleidsmakers rekening zouden moeten houden met die effecten bij de bepaling van hun strategische beslissingen." Kornelis onderzocht empirisch wat het effect is geweest van de toetreding van drie commerciële zenders in 1995. Hij stelt onder meer vast dat er daadwerkelijk sprake was van een market shake-up: de publieke zenders verloren binnen een half jaar 58 procent van hun gezamenlijke aandeel van de markt, gemeten in seconden reclamezendtijd. Tegelijkertijd blijkt dat de toetreding niet of nauwelijks ten koste is gegaan van reclame via andere media dan de tv, zoals bijvoorbeeld gedrukte media en de radio. Kornelis concludeert dat het buiten beschouwing laten van market shake-ups ernstige gevolgen heeft voor het doen van goede uitspraken over langetermijndynamiek van een markt. /ImK

Marcel Kornelis (Joure, 1973) studeerde econometrie in Groningen. Hij verrichtte zijn promotieonderzoek bij de onderzoeksschool Systemen, Organisaties en Management van de RUG. Inmiddels is Kornelis wetenschappelijk medewerker van het Landbouw Economisch Instituut (LEI) te Den Haag.

Datum en tijd

donderdag 3 oktober 2002, 16.00 uur

Promovendus

M. Kornelis, tel. (070)335 83 30, e-mail: m.kornelis@lei.dlo.nl (werk), tel. (0317)351 323

Proefschrift

Modeling market shake-ups using time series data: an application to the advertising market of the Netherlands

Promotores

prof.dr. P.S.H. Leeflang en prof.dr. M.G. de Kimpe

Faculteit

economische wetenschappen

Plaats

Aula Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Promotie