Persbericht

Gepubliceerd op 01-10-2002

Sector Goederen
Categorie Algemeen

Grensoverschrijdend goederenvervoer lijdt verlies

Koninklijk Nederlands Vervoer, de organisatie van grote logistieke dienstverleners en goederenvervoerders, meldt in het 4e nummer van TransportVisie van 2002 dat de verwachtingen voor het grensoverschrijdend vervoer zeer slecht zijn. Gemiddeld zullen de rendementen van dit soort vervoer -1,5% zijn. Er wordt dus verlies op geleden. De voorzitter van KNV Goederenvervoer, de heer ir. W.N.C. Heeren pleit in zijn vaste column voor loonmatiging en een aanmerkelijke verlaging van de sociale premies.

De concurrentiepositie van de Nederlandse goederenvervoerders verslechtert snel. Naast de verlaging van sociale premies voor werkgevers en loonmatiging is het belangrijk dat de Nederlandse overheden deze concurrentiepositie in ogenschouw nemen, zodra het gaat om het maken van nieuwe of striktere regelgeving voor het goederenvervoer. Er wordt al veel gewonnen als de Nederlandse overheid zich beperkt tot het naleven van Europese regelgeving en handhaving op hetzelfde niveau als onze buurlanden. Pas dan kan er sprake zijn van eerlijke concurrentieverhoudingen.

Een voorbeeld van eenzijdige regelgeving is de nieuwe richtlijn van het openbaar ministerie om de boetes op overschrijding van de maximale asbelasting drastisch te verhogen. Waar de goederenvervoerders pleiten voor een verruiming van de marges op asbelasting met 5% en daarnaast kunnen aantonen dat noch de doorstroming, noch de kwaliteit van het wegdek is gebaat bij strikte handhaving, lijkt dit boetesysteem zijn geheel eigen dynamiek te krijgen.

Een tweede voorbeeld waarbij eenzijdige regelgeving zorgt voor negatieve neveneffecten, is de komende aanscherping van de geluidseisen bij laden en lossen. Iedereen is het erover eens dat het bestaande asfalt zo optimaal mogelijk moet worden benut. Dat betekent dat zoveel mogelijk vrachtvervoer buiten de spits om, in de vroege en late uren, moet plaatsvinden. De nieuwe geluidseisen voor laden en lossen zijn pas over enkele jaren haalbaar, zodat deze aanscherping zal betekenen dat veel goederenvervoer weer overdag, dus op volle wegen moet plaatsvinden.