Persbericht - 2 oktober 2002
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
Directie Communicatie, Persvoorlichting
Informatiecampagne voor chronisch zieken en gehandicapten
De ministeries van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, Volksgezondheid, Welzijn en Sport en van Financiën starten op 1 oktober een gezamenlijke informatiecampagne onder de titel 'Ik heb wat, krijg ik ook wat?'. De campagne is bedoeld om mensen met een lichamelijke of verstandelijke handicap, chronisch zieken en ouderen de weg te wijzen naar de uiteenlopende mogelijkheden van financiële tegemoetkoming in kosten of directe verstrekking van noodzakelijke voorzieningen. Centraal onderdeel van de campagne is de overzichtsbrochure 'Ik heb wat, krijg ik ook wat? Wegwijzer bij kosten van handicap en ziekte'.
Het aantal mensen met een lichte tot zware handicap of chronische ziekte in Nederland is omvangrijk. Schattingen komen op een totaal van 3,7 miljoen. Een chronische ziekte, handicap of hoge leeftijd leidt vaak tot extra uitgaven. Kosten van bijvoorbeeld hulpmiddelen, medicijnen of extra zorg kunnen soms hoog oplopen. De overheid heeft een aantal regelingen om de financiële pijn te verzachten. Hierover is al veel specifieke informatie beschikbaar, maar lang niet alle betrokkenen weten waar ze de juiste informatie kunnen krijgen.
Om deze eerste stap in het zoekproces te vergemakkelijken hebben de betrokken ministeries een informatiebrochure ontwikkeld, met de titel 'Ik heb wat, krijg ik ook wat? Wegwijzer bij kosten van handicap en ziekte'. Hierin worden acht regelingen op hoofdlijnen toegelicht; van de verstrekking van een rolstoel of vergoeding van kosten voor thuiszorg tot aan extra belastingaftrek bij ziekte of handicap. De wegwijzer geeft per regeling een antwoord op vragen als: Wat houdt de regeling in? Wie komt in aanmerking? Waaraan moet u voldoen? Waar helpen ze u verder? Waar kunt u terecht voor aanvraag(formulieren)?
De brochure ligt vanaf oktober in de wachtruimtes van huisartsen, fysiotherapeuten, ziekenhuizen en apotheken. Gemeentes, patiëntenorganisaties, ouderorganisaties, ouderenadviseurs, sociaal pedagogische diensten en overige instanties die direct betrokken zijn bij de doelgroep of de uitvoering van de regelingen, wordt gevraagd om zoveel mogelijk bekendheid aan de inhoud van de overzichtsbrochure te geven. De tekst van de brochure is vanaf oktober ook direct te downloaden via de site van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid: www.szw.nl. De brochure is dan eveneens op te vragen via Postbus 51, telefoonnummer 0800 8051 (gratis, dagelijks van 09.00 tot 21.00 uur).