Persbericht
Persbericht
Aantal pagina's: 4
2 oktober 2002
Prolion staat als volwaardige onderneming in de markt met nieuw management en nieuwe Raad van Commissarissen:
Prolion Holding N.V. maakt schoon schip en kiest voor
Gascoigne Mélotte (GM) als enige merknaam
Vijfhuizen, woensdag 2 oktober 2002 - Prolion Holding N.V. ("Prolion") heeft hard ingegrepen: na de afwikkeling van de faillissementen van Prolion Sales B.V. (11,5 miljoen Euro) en AMS Liberty Nederland (4 miljoen Euro) heeft Prolion nu definitief schoon schip gemaakt door ook circa 13 miljoen Euro geactiveerde onderzoeks- en ontwikkelingskosten af te boeken.
Hierdoor komen de incidentele lasten uit op circa 29 miljoen Euro. Daarnaast zorgden enkele maanden met (zeer) lage omzetten tijdens en na het faillissement van Prolion Sales B.V. voor een operationeel verlies van 15,8 miljoen Euro.
Dit brengt het jaarresultaat op 45 miljoen Euro negatief. Prolion staat inmiddels na alle turbulentie "als een volwaardige onderneming in de markt", aldus de directie in haar verslag bij de Jaarrekening 2001/2002. Op 17 oktober aanstaande organiseert Prolion een Algemene Vergadering van Aandeelhouders waarbij de jaarrekening en het directieverslag op de agenda staan.
Het balanstotaal werd teruggebracht van 65 miljoen Euro naar 39,1 miljoen Euro met een eigen vermogen van 8,8 miljoen Euro, zo blijkt uit de Jaarrekening 2001/2002 die heden door de directie werd voorgelegd, en die zal worden toegelicht op de Algemene Vergadering van de Aandeelhouders op 17 oktober aanstaande te Vijfhuizen, Haarlemmermeer.
Nieuwe Raad van Commissarissen
Tijdens deze Algemene Vergadering van de Aandeelhouders zal tevens een nieuwe Raad van Commissarissen worden voorgedragen, bestaande uit de heren S.L.M. Houtakkers, J.W.M. van Huijstee, N.T.A. Kramer en J.-P. Saelen. De heer Houtakkers (43), die zal worden voorgedragen als voorzitter van de Raad van Commissarissen, is managing director van Raad Group of Companies N.V. te Brussel, de heer Van Huijstee (59) is jurist en extern bedrijfsadviseur, de heer Kramer (53) is CEO van Philips High Tech Plastics en de heer Saelen (49) is extern marketing-adviseur en tevens hoogleraar Marketing aan de Gent Leuven Vlerick Business School te Gent.
Nieuw management
Sinds de aanstelling van een vernieuwd Management Team (R&D : Joost Dessing ; Operations : Peter Coremans ; en sinds 1 oktober 2002 : Marketing & Sales : Marc D'hont, en Finance & Administration : Peter Hermans) onder leiding van de heer Bernard Vandekerckhove, die op 3 april 2002 tevens werd benoemd tot statutair directeur, werd een grondige herstructurering van de fusiegroep ingezet.
In nauw overleg met alle vestigingsdirecteuren in de diverse landen en op basis van de interne know-how en kijkend naar de groeiende marktopportuniteiten, zijn de lijnen van een nieuw strategisch plan en businessmodel uitgezet. De kernpunten daarvan zijn:
1. Een gezamenlijke marktbenadering onder één label, te weten Gascoigne Mélotte (GM);
2. Integratie van het Automatisch Melk Systeem (AMS - de zogenaamde melkrobot)
in een uniforme en volledige product-range van (conventionele) melkwinningsapparatuur;
3. Het centraal aansturen en coördineren van alle activiteiten:
ontwikkeling, inkoop, assemblage & productie, sales & marketing en export;
4. Het samenvoegen van dubbele structuren tot één verkoopkantoor per land.
Implementatie van dit nieuwe Business Plan leidde inmiddels tot de overname van de nog resterende 81% van de aandelen van M.R.T. SA (Zwitserland) waardoor ook deze verkoopunit nu een volle dochter is geworden van Prolion.
Naast het commercialiseren van melkrobots zal M.R.T. SA - dat binnenkort zal worden herdoopt tot GM Suisse SA - voortaan ook de conventionele GM melkwinningsapparatuur distribueren.
Het nieuwe Management Team heeft vastberaden haar schouders gezet onder een nieuwe en tevens vernieuwende visie:
Het bieden van totaalconcepten inzake geautomatiseerde melkwinning gebaseerd op een jarenlange ervaring en een unieke geïntegreerde know-how waardoor de klant (= de melkveehouder) in staat wordt gesteld te voldoen aan een steeds groeiend aantal stringente vereisten inzake hygiëne en productkwaliteit, en welke hem tevens in staat stellen grotere kudden op professionele wijze te beheren. Daarbij wil Prolion bij voorkeur een beroep doen op haar eigen unieke en gepatenteerde technologieën.
Directie Prolion Holding N.V.
Vijfhuizen, 2 oktober 2002
Voor nadere informatie en de bijlage met jaarcijfers:
Prolion Holding N.V.
Tel. 023-558 90 50
nrosseel@Prolion.nl