Gemeente Apeldoorn

Tariefexperiment StadsbusPlus Apeldoorn doorslaand succes

Het aantal buspassagiers in de stad Apeldoorn is vanaf mei 2001 gestegen met maar liefst 38%. Dit is voor Nederlandse begrippen een uitzonderlijke groei. Het succes is te danken aan het laagste bustarief in Nederland, een verhoogde frequentie van de buslijnen en intensieve communicatie.

De gemeente heeft besloten om met ingang van 1 mei 2001 een korting te geven op het openbaar vervoertarief. Tot 31 december hebben de passagiers fl 1,- betaald voor een retourtje binnen de stadsgrenzen. Daarna is de korting vervallen en betalen passagiers 1,- voor een retourtje; een tarief dat nog steeds ruimschoots onder het nationale strippenkaarttarief valt. Dit wordt gecombineerd met een verhoging van de frequentie in de spitsperioden tot kwartierdiensten op alle veertien stadsbuslijnen. Daarnaast is door middel van gerichte communicatieacties breed de aandacht gericht op het Apeldoornse openbaar vervoer.

Het experiment bewijst hiermee dat het openbaar vervoer door het aanbieden van doordachte concepten aantrekkelijk kan worden gemaakt voor grote groepen inwoners. Het levert een bijdrage aan de algemene gemeentelijke doelstelling op het gebied van verkeer en vervoer door het terugdringen van het autogebruik ten gunste van de fiets en het openbaar vervoer. Van de busreizigers geeft 75% aan nu minder met de auto naar de binnenstad te reizen en vaker voor de alternatieven fiets en bus te kiezen.

De meerkosten van het experiment zijn aanvankelijk geraamd op circa 2,7 miljoen euro en te financieren door de gemeente Apeldoorn. Deze blijken door de positieve effecten voor de helft lager uit te pakken. De gemeente is blij met de bijzondere resultaten. Samen met andere onderdelen van haar verkeersbeleid draagt het experiment bij aan een bereikbare en leefbare stad. Het college heeft daarom besloten de raad voor te stellen het tariefexperiment voort te zetten tot ten minste 15 december 2003.

Het college beschouwt het resultaat ook als een belangrijk signaal aan het kabinet dat heeft besloten tot een forse bezuiniging op het openbaar vervoerbudget en daarnaast de bevoegdheid over het openbaar vervoer van zestien steden over te dragen aan de provincies. Volgens de gemeente is nu aangetoond dat investeren in integraal gemeentelijk verkeer en vervoerbeleid loont en dat het stedelijk openbaar vervoer bij de gemeente Apeldoorn in goede handen is.

© 1996-2002 - Gemeente Apeldoorn - Disclaimer
Webserver: 1