Tariefexperiment StadsbusPlus Apeldoorn doorslaand succes
Het aantal buspassagiers in de stad Apeldoorn is vanaf mei 2001
gestegen met maar liefst 38%. Dit is voor Nederlandse begrippen een
uitzonderlijke groei. Het succes is te danken aan het laagste
bustarief in Nederland, een verhoogde frequentie van de buslijnen en
intensieve communicatie.
De gemeente heeft besloten om met ingang van 1 mei 2001 een korting te
geven op het openbaar vervoertarief. Tot 31 december hebben de
passagiers fl 1,- betaald voor een retourtje binnen de stadsgrenzen.
Daarna is de korting vervallen en betalen passagiers 1,- voor een
retourtje; een tarief dat nog steeds ruimschoots onder het nationale
strippenkaarttarief valt. Dit wordt gecombineerd met een verhoging van
de frequentie in de spitsperioden tot kwartierdiensten op alle
veertien stadsbuslijnen. Daarnaast is door middel van gerichte
communicatieacties breed de aandacht gericht op het Apeldoornse
openbaar vervoer.
Het experiment bewijst hiermee dat het openbaar vervoer door het
aanbieden van doordachte concepten aantrekkelijk kan worden gemaakt
voor grote groepen inwoners. Het levert een bijdrage aan de algemene
gemeentelijke doelstelling op het gebied van verkeer en vervoer door
het terugdringen van het autogebruik ten gunste van de fiets en het
openbaar vervoer. Van de busreizigers geeft 75% aan nu minder met de
auto naar de binnenstad te reizen en vaker voor de alternatieven fiets
en bus te kiezen.
De meerkosten van het experiment zijn aanvankelijk geraamd op circa
2,7 miljoen euro en te financieren door de gemeente Apeldoorn. Deze
blijken door de positieve effecten voor de helft lager uit te pakken.
De gemeente is blij met de bijzondere resultaten. Samen met andere
onderdelen van haar verkeersbeleid draagt het experiment bij aan een
bereikbare en leefbare stad. Het college heeft daarom besloten de raad
voor te stellen het tariefexperiment voort te zetten tot ten minste 15
december 2003.
Het college beschouwt het resultaat ook als een belangrijk signaal aan
het kabinet dat heeft besloten tot een forse bezuiniging op het
openbaar vervoerbudget en daarnaast de bevoegdheid over het openbaar
vervoer van zestien steden over te dragen aan de provincies. Volgens
de gemeente is nu aangetoond dat investeren in integraal gemeentelijk
verkeer en vervoerbeleid loont en dat het stedelijk openbaar vervoer
bij de gemeente Apeldoorn in goede handen is.
© 1996-2002 - Gemeente Apeldoorn - Disclaimer
Webserver: 1