CNV Publieke Zaak - 26 september 2002.
Leden CNV Publieke Zaak in rijkssector willen meer loon dan kabinet
wenselijk acht
CNV Publieke Zaak stelt een looneis voor de nieuwe CAO Rijk van 3,5%
plus 1% voor andere financiële arbeidsvoorwaarden. De nieuwe CAO moet
ingaan op 1 december 2002. Op woensdag 2 oktober a.s. worden de
inzetten van de bonden en van minister J. Remkes van Binnenlandse
Zaken en Koninkrijksrelaties uitgewisseld. Onder de CAO vallen circa
119.000 werknemers bij departementen, rijksdiensten en hoge colleges
van staat.
De CAO Begeleidingscommissie Rijk van CNV Publieke Zaak, waarin de
voorzitters van de landelijke groepen van de departementen en een
vertegenwoordiger van de senioren zitten, hebben op 20 september jl.
op basis van concept-voorstellen de inzet voor de CAO vastgesteld. De
inzet is tot stand gekomen op basis van de reacties van de leden via
internet en per post. De leden hebben de inzet onderschreven. De
looneis is bepaald aan de hand van de reacties van de achterban en de
looneis van de vakcentrale CNV.
Loonruimte
Het CNV gaat bij het bepalen van de loonruimte uit van de verwachte
inflatie en de verwachte productiviteitsstijging voor 2003. De
verwachte inflatie is 2,25% en de verwachte productiviteitsstijging is
ook 2,25%. Dit geeft een maximale loonruimte van 4,5%. Het CNV kiest
daarbij voor een bandbreedte van 2,25% (inflatie) tot 3,5%. Eén
procent is voor secundaire arbeidsvoorwaarden. Afhankelijk van de
omstandigheden per sector stellen de CNV-bonden binnen de bandbreedte
per CAO de looneis vast. CNV Publieke Zaak claimt deze maximale
loonruimte omdat de rijkssector een aantrekkelijke sector voor
werknemers moet blijven. De afgelopen jaren is er juist veel
geïnvesteerd om dit te bevorderen (met de Van Rijn-gelden).
Looneis
De loonruimte leidt tot een looneis voor de CAO Rijk van 3,5% en 1%
voor andere financiële arbeidsvoorwaarden, bij een looptijd van 12
maanden. CNV Publieke Zaak gaat daarmee ruim uit boven de 2,5% die het
kabinet als maximum heeft vastgesteld. De gehele loonstijging moet
doorwerken in pensioenen en sociale zekerheid.
Spaarloon
CNV Publieke Zaak wil in het akkoord opnemen dat de CAO wordt
opengebroken wanneer de spaarloonregeling verdwijnt en dat er
compenserende maatregelen worden getroffen voor de ambtenaren die er
in inkomen op achteruit gaan.
Euro-inflatie
De invoering van de euro heeft tot extra inflatie geleid. Met name de
eerste levensbehoeften zijn in prijs gestegen. De inflatie treft
daarmee de lagere inkomens het hardst. CNV Publieke Zaak wil daarom
een compensatie in de vorm van een vast bedrag. Daarbij is uitgegaan
van het aandeel van de euro in de inflatie van 0,6% en het gemiddelde
inkomen van de schalen 5 tot en met 7 van ruim 28.000 euro. Dit levert
een toeslag op van 170 euro die als structureel bedrag aan de
eindejaarsuitkering moet worden toegevoegd.
Onregelmatigheidstoeslag
Daarnaast wil CNV Publieke Zaak een vaste onregelmatigheidstoeslag van
50 euro per maand voor alle werknemers die met enige regelmaat
onregelmatige diensten draaien. Daar waar er een vaste
onregelmatigheidstoeslag is afgesproken, de CAO biedt daartoe de
mogelijkheid, moet de toeslag voor 55-plussers op deze vaste toeslag
worden gebaseerd. Waar geen vaste toeslag mogelijk is, omdat de
verschillen in onregelmatige diensten per werknemer verschillen, moet
de toeslag voor 55-plussers worden vastgesteld op de onregelmatige
diensten die zij de afgelopen vijf jaar hebben gedraaid.
Substantieel bezwarende functies
Een werkgroep van werkgever en bonden heeft dit jaar het advies
uitgebracht om voor substantieel bezwarende functies (FLO) een
opbouwsysteem in te voeren. Voor elk jaar dat een werknemer in zo'n
functie werkt bouwt hij of zij dan FLO-rechten op. Voordeel hiervan is
dat deze werknemer op latere leeftijd voor een andere functie kan
kiezen zonder de FLO-rechten te verliezen.
Geen nieuwe secundaire afspraken
CNV Publieke Zaak wil dit jaar geen afspraken maken over andere
kwalitatieve secundaire arbeidsvoorwaarden die geld kosten. Eerst
moeten de afspraken uit eerdere CAO's verder worden ingevoerd. CNV
Publieke Zaak vindt dat CAO-afspraken voortaan centraal verder moeten
worden uitgewerkt, zodat geen vervolgonderhandelingen per departement
nodig zijn en er geen grote arbeidsvoorwaardelijke verschillen binnen
de rijkssector ontstaan. Dit vergroot de mobiliteit binnen het rijk.
Ook moeten afspraken van te voren getoetst worden op uitvoerbaarheid.
Dit komt een snelle uitvoering van afspraken ten goede.
Rouwverwerking en gezondheid
CNV Publieke Zaak wil wel afspraken maken over invoering van een
protocol rouwverwerking en een CAO Arbeid en Gezondheid. Een protocol
rouwverwerking is een handvat voor leidinggevenden die te maken
krijgen met een werknemer in een rouwproces. In de CAO Arbeid en
Gezondheid krijgt het hele traject van ziekmelding tot WAO een plek.
In deze aparte CAO staan rechten en plichten van medewerker en
leidinggevende, en is ook de taakverdeling tussen departement en
rijkssector aangegeven. Aan beide kwalitatieve onderwerpen zijn geen
kosten verbonden.
Taakstelling apart traject
CNV Publieke Zaak vindt dat de CAO-onderhandelingen en het overleg
rond de opgelegde bezuinigingen voor de rijkssector (Miljoenennota)
aparte trajecten moeten zijn. CNV is bereid afspraken te maken over
een rijksbreed sociaal plan, maar dit mag niet ten koste gaan van de
looneis.
Onderhandelingen
Op woensdag 2 oktober 2002 wisselen de bonden en de werkgever (BZK) in
het zogeheten Sector Overleg Rijk (SOR) hun inzetten uit voor de
komende CAO. In oktober zijn vervolgens vijf dagen gepland voor
CAO-overleg. Via de CAO Begeleidingscommissie Rijk van CNV Publieke
Zaak worden de leden op de hoogte gehouden. Begin november vindt
waarschijnlijk de ledenraadpleging plaats. Op 20 november staat de
ondertekening van de CAO gepland. Het kabinet zet - zoals bekend
geworden is in de Miljoenennota - in op een karige loonstijging voor
de rijksambtenaren. CNV Publieke Zaak verwacht dan ook zware en
moeilijke onderhandelingen.
---