Centrum voor Arbeidsverhoudingen

CNV Publieke Zaak - 26 september 2002.

Leden CNV Publieke Zaak in rijkssector willen meer loon dan kabinet wenselijk acht

CNV Publieke Zaak stelt een looneis voor de nieuwe CAO Rijk van 3,5% plus 1% voor andere financiële arbeidsvoorwaarden. De nieuwe CAO moet ingaan op 1 december 2002. Op woensdag 2 oktober a.s. worden de inzetten van de bonden en van minister J. Remkes van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties uitgewisseld. Onder de CAO vallen circa 119.000 werknemers bij departementen, rijksdiensten en hoge colleges van staat.

De CAO Begeleidingscommissie Rijk van CNV Publieke Zaak, waarin de voorzitters van de landelijke groepen van de departementen en een vertegenwoordiger van de senioren zitten, hebben op 20 september jl. op basis van concept-voorstellen de inzet voor de CAO vastgesteld. De inzet is tot stand gekomen op basis van de reacties van de leden via internet en per post. De leden hebben de inzet onderschreven. De looneis is bepaald aan de hand van de reacties van de achterban en de looneis van de vakcentrale CNV.

Loonruimte
Het CNV gaat bij het bepalen van de loonruimte uit van de verwachte inflatie en de verwachte productiviteitsstijging voor 2003. De verwachte inflatie is 2,25% en de verwachte productiviteitsstijging is ook 2,25%. Dit geeft een maximale loonruimte van 4,5%. Het CNV kiest daarbij voor een bandbreedte van 2,25% (inflatie) tot 3,5%. Eén procent is voor secundaire arbeidsvoorwaarden. Afhankelijk van de omstandigheden per sector stellen de CNV-bonden binnen de bandbreedte per CAO de looneis vast. CNV Publieke Zaak claimt deze maximale loonruimte omdat de rijkssector een aantrekkelijke sector voor werknemers moet blijven. De afgelopen jaren is er juist veel geïnvesteerd om dit te bevorderen (met de Van Rijn-gelden).

Looneis
De loonruimte leidt tot een looneis voor de CAO Rijk van 3,5% en 1% voor andere financiële arbeidsvoorwaarden, bij een looptijd van 12 maanden. CNV Publieke Zaak gaat daarmee ruim uit boven de 2,5% die het kabinet als maximum heeft vastgesteld. De gehele loonstijging moet doorwerken in pensioenen en sociale zekerheid.

Spaarloon
CNV Publieke Zaak wil in het akkoord opnemen dat de CAO wordt opengebroken wanneer de spaarloonregeling verdwijnt en dat er compenserende maatregelen worden getroffen voor de ambtenaren die er in inkomen op achteruit gaan.

Euro-inflatie
De invoering van de euro heeft tot extra inflatie geleid. Met name de eerste levensbehoeften zijn in prijs gestegen. De inflatie treft daarmee de lagere inkomens het hardst. CNV Publieke Zaak wil daarom een compensatie in de vorm van een vast bedrag. Daarbij is uitgegaan van het aandeel van de euro in de inflatie van 0,6% en het gemiddelde inkomen van de schalen 5 tot en met 7 van ruim 28.000 euro. Dit levert een toeslag op van 170 euro die als structureel bedrag aan de eindejaarsuitkering moet worden toegevoegd.

Onregelmatigheidstoeslag
Daarnaast wil CNV Publieke Zaak een vaste onregelmatigheidstoeslag van 50 euro per maand voor alle werknemers die met enige regelmaat onregelmatige diensten draaien. Daar waar er een vaste onregelmatigheidstoeslag is afgesproken, de CAO biedt daartoe de mogelijkheid, moet de toeslag voor 55-plussers op deze vaste toeslag worden gebaseerd. Waar geen vaste toeslag mogelijk is, omdat de verschillen in onregelmatige diensten per werknemer verschillen, moet de toeslag voor 55-plussers worden vastgesteld op de onregelmatige diensten die zij de afgelopen vijf jaar hebben gedraaid.

Substantieel bezwarende functies
Een werkgroep van werkgever en bonden heeft dit jaar het advies uitgebracht om voor substantieel bezwarende functies (FLO) een opbouwsysteem in te voeren. Voor elk jaar dat een werknemer in zo'n functie werkt bouwt hij of zij dan FLO-rechten op. Voordeel hiervan is dat deze werknemer op latere leeftijd voor een andere functie kan kiezen zonder de FLO-rechten te verliezen.

Geen nieuwe secundaire afspraken
CNV Publieke Zaak wil dit jaar geen afspraken maken over andere kwalitatieve secundaire arbeidsvoorwaarden die geld kosten. Eerst moeten de afspraken uit eerdere CAO's verder worden ingevoerd. CNV Publieke Zaak vindt dat CAO-afspraken voortaan centraal verder moeten worden uitgewerkt, zodat geen vervolgonderhandelingen per departement nodig zijn en er geen grote arbeidsvoorwaardelijke verschillen binnen de rijkssector ontstaan. Dit vergroot de mobiliteit binnen het rijk. Ook moeten afspraken van te voren getoetst worden op uitvoerbaarheid. Dit komt een snelle uitvoering van afspraken ten goede.

Rouwverwerking en gezondheid
CNV Publieke Zaak wil wel afspraken maken over invoering van een protocol rouwverwerking en een CAO Arbeid en Gezondheid. Een protocol rouwverwerking is een handvat voor leidinggevenden die te maken krijgen met een werknemer in een rouwproces. In de CAO Arbeid en Gezondheid krijgt het hele traject van ziekmelding tot WAO een plek. In deze aparte CAO staan rechten en plichten van medewerker en leidinggevende, en is ook de taakverdeling tussen departement en rijkssector aangegeven. Aan beide kwalitatieve onderwerpen zijn geen kosten verbonden.

Taakstelling apart traject
CNV Publieke Zaak vindt dat de CAO-onderhandelingen en het overleg rond de opgelegde bezuinigingen voor de rijkssector (Miljoenennota) aparte trajecten moeten zijn. CNV is bereid afspraken te maken over een rijksbreed sociaal plan, maar dit mag niet ten koste gaan van de looneis.

Onderhandelingen
Op woensdag 2 oktober 2002 wisselen de bonden en de werkgever (BZK) in het zogeheten Sector Overleg Rijk (SOR) hun inzetten uit voor de komende CAO. In oktober zijn vervolgens vijf dagen gepland voor CAO-overleg. Via de CAO Begeleidingscommissie Rijk van CNV Publieke Zaak worden de leden op de hoogte gehouden. Begin november vindt waarschijnlijk de ledenraadpleging plaats. Op 20 november staat de ondertekening van de CAO gepland. Het kabinet zet - zoals bekend geworden is in de Miljoenennota - in op een karige loonstijging voor de rijksambtenaren. CNV Publieke Zaak verwacht dan ook zware en moeilijke onderhandelingen.

---