Betere doorstroom op ring van Alkmaar door Dynamische
Verkeersmanagement
Om doorstroom op de wegen rond Alkmaar te verbeteren wordt het
Dynamisch verkeersmanagement systeem uitgebreid. Op dit moment hangen
er vijf Dynamische Route informatiepanelen (DRIPs) boven de wegen
rondom Alkmaar. Zij geven de weggebruiker informatie over de
verkeerssituatie op de routes rond Alkmaar en tussen Alkmaar en
Amsterdam.
De werking van de DRIPs wordt uitgebreid en verfijnd door ze te
koppelen aan verkeerslichten, een Parkeerroute-informatiesysteem
(PRIS) en openingstijden van de bruggen. Daarnaast moet Incident
Management zorgen voor een korte afhandelingtijd na een ongeluk op het
wegennet.
Onder het motto Samen verkeer regelen werken Rijkswaterstaat, de
gemeente Alkmaar en de provincie Noord-Holland samen in het
DVM-project. Doel is de stagnerende doorstroming op de Ring Alkmaar en
het knelpunt op de kruising N246-N203 aan te pakken door middel van
DVM. Met de pilot doen de samenwerkende partijen ervaring op wat het
effect van DVM-maatregelen is op een regionaal netwerk waarin ook niet
rijkswegen zijn opgenomen.
Eerste fase van het project waren de DRIPs. Het project wordt
uitgebreid met de volgende deelprojecten:
Verkeerslichten
Tweede fase van DVM project is het koppelen van verkeerslichten aan de
DRIPs. Enerzijds krijgt het verkeer dat door een mededeling op een
DRIP een betere route gaat nemen, daar voldoende doorstroming.
Anderzijds wordt toestroom van verkeer op de overbelaste routes
verminderd. Kortom de verkeerslichten als kraan. Dit is een krachtig
instrument om verkeer optimaal over een wegennetwerk te verdelen. Door
deze koppeling wordt de informatie op de DRIPs verfijnd. Het uitvoeren
van dit deelproject heeft voor de provincie een groot leer-effect. De
provincie is immers beheerder van ongeveer 180 verkeerslichten.
Bruggen
Dit deelproject bestaat uit twee delen. In het eerste deel krijgt het
wegverkeer meer ruimte door de openingstijden van de Leeghwaterbrug in
de spits te verminderen. Per 1 maart 2001 blijft de brug tussen 16.15
en 18.30 gesloten op twee korte perioden na. Als tegenprestatie
krijgen de vaarweggebruikers een blauwe golf. Daarvoor zijn
inmeldpunten in de vaarweg gerealiseerd en komt er een
communicatieverbinding tussen de bruggen in Alkmaar.
Het tweede onderdeel is dat de bediening van de brug wordt vermeld op
de DRIPs.
Parkeerroute-informatiesysteem (PRIS)
Met dit deelproject wordt een koppeling gemaakt tussen het
Parkeerroute-informatiesysteem dat de gemeente Alkmaar realiseert en
DRIPs. Op een DRIP kan informatie over parkeerroutes worden gegeven op
het moment dat er geen route-informatie voor het wegennet is.
Incident Management
Om doorstroom van wegen zo goed mogelijk te houden, is het van belang
dat de rijbaan na een ongeval zo snel mogelijk weer beschikbaar is
voor het verkeer. Door afspraken te maken met bergingsbedrijven en
hulpdiensten wordt de afhandelingtijd na een ongeval verkort. Dit komt
de capaciteit van de weg ten goede.
Afstemming verschillende wegbeheerders
Een compleet DVM-systeem op zowel het hoofdwegen als het onderliggend
wegennet kan alleen als er afstemming is tussen verschillende
wegbeheerders in de regio. De technische en functionele systemen van
zowel Rijkswaterstaat, de gemeente Almaar en de provincie
Noord-Holland moeten op elkaar afgestemd worden. Dit betekent over de
eigen beheersgrenzen heen kijken. Vandaar dat de drie partijen in dit
project Samen het verkeer regelen.
Verdere procedure
De vervolg van de pilot komt vrijdag 4 oktober ter sprake in de
commissie Wegen, Verkeer en Vervoer.
Inlichtingen: Chris Pit. tel. (023) 514 52 19
Inlichtingen voor de pers: Sacha Boedijn, tel. (023) 514 44 58
Sacha Boedijn 2-10-2002 18:29:00