Gemeente Amersfoort

AMERSFOORTSE RAMPENBESTRIJDINGSPLANNEN TER INZAGE IN INFORMATIEWINKEL

datum: 1 oktober 2002

Van donderdag 3 oktober tot vrijdag 1 november kunnen inwoners van Amersfoort reageren op de rampenbestrijdingsplannen die in opdracht van de Amersfoortse brandweer gemaakt zijn voor het bedrijf Rohm and Haas en beide Amersfoortse ziekenhuislocaties van Meander Medisch Centrum. Deze plannen zijn voor de wettelijke periode van vier weken ter inzage gelegd in de gemeentelijke Informatiewinkel in de Observant, Stadhuisplein 7.

Rampenbestrijdingsplannen zijn een uitwerking van het gemeentelijke rampenplan voor een bepaald 'object' (organisatie of bedrijf). Ze bevatten informatie over mogelijke rampen/ incidenten die zich in die bepaalde organisatie zouden kunnen voordoen. Er staat in hoe er dan gehandeld moet worden om de ramp te bestrijden en de gevolgen te beperken en op te vangen. Het doel van een rampenbestrijdingsplan is om de samenwerking tussen de verschillende betrokken operationele diensten (brandweer, politie en geneeskundige dienst) en de gemeente goed te regelen: wie moet wat doen als zich een calamiteit voordoet of dreigt voor te doen?

Plan ziekenhuis draait om interne risico's
Het rampenbestrijdingsplan voor de ziekenhuislocaties neemt een speciale plaats in. Het is namelijk niet gemaakt in verband met mogelijke risico's voor de omgeving, maar omdat het een organisatie is waar grote aantallen kwetsbare (zieke, niet mobiele) mensen verblijven. Als op Meander Medisch Centrum, locatie Lichtenberg of Elisabeth, brand zou uitbreken, moet er snel en zorgvuldig ontruimd worden en zullen patienten elders moeten worden opgevangen. Daarom is in dit plan vastgelegd hoe dit in zijn werk moet gaan. Een ontruiming kan nodig zijn bij brand, maar ook als nutsvoorzieningen (water, gas, electriciteit) uitvallen. En bij wateroverlast. Snel en adequaat handelen is dan geboden.

Worst Case Scenario's Rohm and Haas
Het pand van kleefstoffenfabrikant Rohm and Haas ligt aan de Kleine Koppel 31.
In 2001 besloot het Amerikaanse moederbedrijf van Rohm and Haas de Amersfoortse fabriek te sluiten en de productie over te hevelen naar een ander land. De productie stopt op 1 juli 2003, waarna het bedrijf wordt ontmanteld. Rohm and Haas voldoet aan de wettelijke veiligheidseisen en de eisen die de vergunningverlener (Provincie Utrecht) aan hem stelt. In het rampenbestrijdingsplan zijn drie mogelijke calamiteiten of 'scenario's' uitgewerkt. Daarbij is steeds uitgegaan van het zogenoemde 'worst case scenario': wat is de grootst mogelijke calamiteit die zich daar zou kunnen voordoen en wat zouden de maximale effecten daarvan kunnen zijn?

De drie scenario's in het plan voor Rohm and Haas betreffen een gifwolk tengevolge van een brand waarbij de stof MDI (methyleendifenylisocyanaat) betrokken is, een ontploffing van een tankauto met licht ontvlambare stoffen en een lek of breuk in een leiding, afsluiter of koppeling met een tankauto, waardoor een giftige stof (TDI: tolueendiisocyanaat) weglekt en uitstroomt naar de Eem. In de ergst denkbare scenario's -een gifwolk of een ontploffing van een tankauto - beslaat het effectgebied maximaal 1.200 meter. Binnen het effectgebied kan er sprake zijn van gevaar voor de volksgezondheid, zoals irritatie van de luchtwegen of snijwonden door gesprongen ruiten.

Stadsbericht Extra
Op veel kortere afstand tot het bedrijfspand zijn ernstiger gevolgen te verwachten, zoals verbranding of (rook)vergiftiging. Deze effecten beperken zich tot een gebied van maximaal 250 meter: de zogenoemde kleine effectencirkel. Omwonenden en de directies van omliggende bedrijven die binnen die kleine effectencirkel vallen, ontvangen op woensdag 2 oktober een Stadsbericht Extra van Amersfoorts burgemeester, A. van Vliet-Kuiper. In deze speciale nieuwsbrief informeert de burgemeester hen welke calamiteiten zich zouden kunnen voordoen, op welke wijze zij geïnformeerd worden wanneer zich zo'n calamiteit voordoet en hoe zij - afhankelijk van het soort calamiteit
- het beste handelen.

De overige inwoners van Amersfoort worden via een dubbelpagina in de Stadsberichten in de huis-aan-huisbladen de Stad Amersfoort en Handelspost/Amersfoort Nu van 2 oktober uitgebreid geïnformeerd. Hierbij zal ook aandacht worden besteed aan de algemene richtlijn 'wat te doen als de sirene gaat'. In Nederland is afgesproken dat de sirene het signaal is dat burgers:

- naar binnen moeten gaan (of binnen moeten blijven);
- ramen en deuren moeten sluiten;

- mechanische ventilatie moeten uitschakelen;
- de rampenzender moeten aanzetten. In Amersfoort is dit Radio M op 100.1 FM. (kabelfrequentie 93,6)

Inventarisatie
De rampenbestrijdingsplannen zijn gemaakt in vervolg op de 'inventarisatie van mogelijke effecten bij calamiteiten met gevaarlijke stoffen' in het Gewest Eemland: een grootscheeps onderzoek dat het ingenieursbureau DHV in 2000 en het voorjaar van 2001 in samenwerking met de Regionale Brandweer Eemland verrichtte. Dat onderzoek bracht organisaties en bedrijven in kaart die bij een calamiteit mogelijk een gevaar voor de veiligheid zouden kunnen opleveren, bijvoorbeeld door de aanwezigheid van gevaarlijke stoffen. Hieruit bleek tevens voor hoeveel Amersfoortse organisaties plannen moesten worden gemaakt om beter voorbereid te zijn op mogelijke calamiteiten.

Een van de aanbevelingen in het onderzoeksrapport was om voor vijf Amersfoortse bedrijven/instellingen naast een bereikbaarheidskaart en een aanvalsplan ook een rampenbestrijdingsplan te maken. Naast Rohm and Haas en de twee ziekenhuislocaties - waarvoor één plan gemaakt is
- ging het om de polymerenfabrikant Smit & Zoon en het Spoorwegemplacement. De plannen voor Smit & Zoon en het Spoorwegemplacement zijn nog niet helemaal klaar. Het streven is om ze zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk begin 2003, ter inzage te kunnen leggen. Tenslotte werkt de brandweer aan een
basisrampenbestrijdingsplan voor de LPG-stations in de gemeente, dat naast een algemeen deel voor ieder van de veertien stations een bijlage met plattegronden en bijzonderheden bevat. Dit plan is naar verwachting medio 2003 klaar.

Wegwerken achterstand op schema
Het maken van de aanbevolen 234 bereikbaarheidskaarten en 30 aanvalsplannen verloopt volgens plan. Voor deze arbeidsintensieve operatie is vanaf 2001 vier jaar uitgetrokken. Medio september dit jaar was een kwart van de te maken bereikbaarheidskaarten en vrijwel de helft van de aanvalsplannen af. Ook het wegwerken van de achterstand met betrekking tot de gebruiksvergunningen - waarvoor eveneens vanaf 2001 vier jaar is uitgetrokken - ligt goed op schema. Half september was voor 44% van de vergunningsplichtige instellingen een vergunningsaanvraag in behandeling, danwel afgehandeld. De gemeenteraad heeft voor deze inhaalslag, het beheer en onderhoud van de plannen, versterking van de repressieve dienst en adviesverlening rond gebruiksvergunningen structureel een bedrag van gemiddeld ¤ 727.000 per jaar uitgetrokken.

ROHM AND HAAS STOPT WERKEN MET TDI

Nadat in 2001 bekend werd dat het Amerikaanse moederbedrijf van Rohm and Haas het Amersfoortse bedrijf wil sluiten, wordt bij het bedrijf aan de Kleine Koppel langzaam toegewerkt naar de bedrijfssluiting. Zo is afgelopen voorjaar de productie van markeringsvloeistoffen al gestopt en wordt er vanaf 1 oktober dit jaar niet meer gewerkt met de chemische stof TDI. Dit betekent dat het calamiteitenscenario voor een 'breuk of lek in koppeling, leiding of afsluiter' waarin TDI centraal staat, niet meer actueel is. Op dit moment wordt onderzocht of zich een soortgelijk ongeval met een andere stof zou kunnen voordoen. Als dit niet zo is, komt dit scenario te vervallen. De afbouw duurt voort tot aan de productiestop op 1 juli 2003. Dit brengt met zich mee dat gaandeweg ook de andere twee scenario's wijzigen (doordat bepaalde stoffen niet meer worden gebruikt) of komen te vervallen.