Nieuwe eisen aan reclame-uitingen financiële producten
De ministerraad heeft ingestemd met het voorstel van minister Hoogervorst van Financiën om de informatieverplichtingen bij reclame-uitingen voor financiële producten aan te scherpen. Volgens het voorstel gaat het om drie extra verplichtingen. vermelding van de toezichthouder in reclame-uitingen, waarschuwing tegen beleggen met geleend geld en informatie over de klachten- en garantieregeling. De Autoriteit Financiële Markten (Autoriteit-FM) zal zich de komende tijd buigen over de invulling van de extra verplichtingen.
Het besluit van het kabinet past in het streven om de
informatieverstrekking over financiële producten te verbeteren. Een
goede informatievoorziening aan de consument bevordert immers de
mogelijkheid om producten met elkaar te vergelijken. In dit kader is
voor complexe financiële producten sinds 1 juli de financiële
bijsluiter verplicht.
Met de extra drie verplichtingen uit het voorstel van Hoogervorst
wordt de informatieverplichting verder uitgebreid. De Autoriteit-FM
heeft van het kabinet de bevoegdheid gekregen de drie extra
verplichtingen voor alle financiële producten te laten gelden. De
Autoriteit-FM zal onder meer met het Verbond overleggen hoe de regels
kunnen worden ingevuld. De publicatie van deze regels is voorzien per
1 oktober 2002, waarna een implementatietermijn van drie maanden geldt
tot 1 januari 2003. Zodra meer bekend is over de invulling, zal het
Verbond zijn leden hierover informeren.
Bondig, september 2002