OPTA

Persbericht OPTA: Laatste barriere concurrentie op vaste telefonie weggenomen
Keus maken kan 50 - 100 euro per jaar opleveren

Den Haag 31 juli 2002 Vanaf morgen kan er ook voor lokale gesprekken gekozen worden tussen verschillende telefoonmaatschappijen. Hiermee is momenteel ongeveer 60% van de kosten van alle binnenlandse telefoongesprekken gemoeid.

Tot nu toe was er op het gebied van lokale telefonie nog vrijwel geen concurrentie in Nederland.
KPN heeft, volgens OPTAs marktonderzoek Aanmerkelijke Marktmacht 2001, een marktaandeel van meer dan 95% op de markt van vaste lokale telefonie . Door de invoering van de zogenaamde Lokale Carrier Preselectie (CPS) zal de concurrentie ook op deze markt toenemen. Met CPS kiezen consumenten zelf voor de leverancier(s) van telefoondiensten van hun voorkeur.

Tarieven staan op speciale OPTA-site
Op 1 augustus adverteert OPTA in zes landelijke dagbladen paginaoverheersend met de kop Wat vandaag kan veranderen in uw telefoonkosten. Deze voorlichting wijst mensen op de keus die ze voortaan hebben. Op de tijdelijke website http://www.optanieuws.nl is nadere informatie te vinden, waaronder een overzicht met tarieven per
1 augustus van de meeste aanbieders. Consumenten kunnen zo zelf kijken wat de prijsverschillen tussen aanbieders zijn en er hun voordeel meedoen. Het maken van de goede keuze kan de consument afhankelijk van zijn / haar belgedrag - per jaar een besparing tussen 50 en 100 euro opleveren op de totale telefoonkosten.
De informatie op de website is ook schriftelijk aan te vragen bij OPTA, antwoordnummer 93059, 2509 VB Den Haag.

Waarom nu pas de introductie van CPS voor lokaal verkeer? Op 1 januari 2000 werd CPS in Nederland geĂŻntroduceerd. Vanaf dat moment konden consumenten ervoor kiezen om hun nationale, internationale of beide soorten verkeer door een CPS-aanbieder te laten afhandelen. Feitelijk betekende dit dat toen nog alleen nummers die met een nul begonnen via een CPS-aanbieder konden worden afgehandeld.
CPS-aanbieders hebben in 2001 wel aangegeven dat zij ook verkeer zonder nul via CPS zouden willen kunnen afhandelen. Dit echter onder de voorwaarde dat de zogenaamde prijssqueeze op deze gesprekken zou zijn opgelost. Van een prijssqueeze is sprake als een concurrent klem komt te zitten tussen de prijs die KPN in rekening brengt voor het gebruik van haar netwerk, en de eindgebruikerstarieven die KPN aan haar eigen klanten vraagt
OPTA heeft de afgelopen jaren verschillende maatregelen genomen om deze prijssqueeze op te lossen.