OPTA
Persbericht OPTA: Laatste barriere concurrentie op vaste telefonie
weggenomen
Keus maken kan 50 - 100 euro per jaar opleveren
Den Haag 31 juli 2002 Vanaf morgen kan er ook voor lokale gesprekken
gekozen worden tussen verschillende telefoonmaatschappijen.
Hiermee is momenteel ongeveer 60% van de kosten van alle binnenlandse
telefoongesprekken gemoeid.
Tot nu toe was er op het gebied van lokale telefonie nog vrijwel geen
concurrentie in Nederland.
KPN heeft, volgens OPTAs marktonderzoek Aanmerkelijke Marktmacht 2001,
een marktaandeel van meer dan 95% op de markt van vaste lokale
telefonie . Door de invoering van de zogenaamde Lokale Carrier
Preselectie (CPS) zal de concurrentie ook op deze markt toenemen. Met
CPS kiezen consumenten zelf voor de leverancier(s) van
telefoondiensten van hun voorkeur.
Tarieven staan op speciale OPTA-site
Op 1 augustus adverteert OPTA in zes landelijke dagbladen
paginaoverheersend met de kop Wat vandaag kan veranderen in uw
telefoonkosten. Deze voorlichting wijst mensen op de keus die ze
voortaan hebben. Op de tijdelijke website http://www.optanieuws.nl is
nadere informatie te vinden, waaronder een overzicht met tarieven per
1 augustus van de meeste aanbieders. Consumenten kunnen zo zelf kijken
wat de prijsverschillen tussen aanbieders zijn en er hun voordeel
meedoen. Het maken van de goede keuze kan de consument afhankelijk van
zijn / haar belgedrag - per jaar een besparing tussen 50 en 100 euro
opleveren op de totale telefoonkosten.
De informatie op de website is ook schriftelijk aan te vragen bij
OPTA, antwoordnummer 93059, 2509 VB Den Haag.
Waarom nu pas de introductie van CPS voor lokaal verkeer?
Op 1 januari 2000 werd CPS in Nederland geĂŻntroduceerd. Vanaf dat
moment konden consumenten ervoor kiezen om hun nationale,
internationale of beide soorten verkeer door een CPS-aanbieder te
laten afhandelen. Feitelijk betekende dit dat toen nog alleen nummers
die met een nul begonnen via een CPS-aanbieder konden worden
afgehandeld.
CPS-aanbieders hebben in 2001 wel aangegeven dat zij ook verkeer
zonder nul via CPS zouden willen kunnen afhandelen. Dit echter onder
de voorwaarde dat de zogenaamde prijssqueeze op deze gesprekken zou
zijn opgelost. Van een prijssqueeze is sprake als een concurrent klem
komt te zitten tussen de prijs die KPN in rekening brengt voor het
gebruik van haar netwerk, en de eindgebruikerstarieven die KPN aan
haar eigen klanten vraagt
OPTA heeft de afgelopen jaren verschillende maatregelen genomen om
deze prijssqueeze op te lossen.