Gemeente Wassenaar

Veelgestelde vragen

Eén jaar RegioTaxi
31-07-2002

Een jaar lang rijden ze nu rond: de RegioTaxis van connexxion. Een initiatief van het stadsgewest Haaglanden om hoogwaardig openbaar vervoer in Den Haag en omstreken te introduceren. Hoe succesvol is dit aanvullend openbaar vervoerproject?

De heer Minne Boersma is projectleider RegioTaxi van het stadsgewest Haaglanden: Zon eerste jaar is natuurlijk altijd moeilijk. Reizigers moesten wennen aan het product en ook voor onze taxichauffeurs was het nieuw. De grafieken laten nu een bemoedigende dalende lijn zien als het om klachten gaat en een stijgende lijn bij de aantallen passagiers. Reisden vorig jaar zon 8.000 passagiers per maand met de RegioTaxi, het aantal gaat nu richting de 14.000. Het aantal klachten nam af van bijna tweehonderd tot onder de vijftig. Afgezet tegen het grote aantal passagiers is dat nu acceptabel. Trouwens, de punctualiteit is al die tijd onverminderd hoog gebleven. Meer dan negentig procent van de ritten vindt op tijd plaats. Overigens reizen klanten na een jaar ook verder met de RegioTaxi. Kennelijk zijn passagiers aan het rekenen geslagen. Het is gewoon een aantrekkelijke manier om te reizen, vindt Boersma. Goedkoop. En met weinig gedoe, zoals overstappen of parkeren.

Deur tot deur
Het is de bedoeling dat de RegioTaxi een gat opvult in het vervoer van de regio Haaglanden. Een hoogwaardige vorm van aanvullend openbaar vervoer dat het mogelijk maakt om tegen lage kosten van deur tot deur te reizen. Ik vind dat het ons gelukt is. vat Boersma de stand van zaken bondig samen. De RegioTaxi rijdt binnen het stadsgewest, maar wel met twee aangrenzende OV-zones eromheen. Je kunt met RegioTaxi op plekken komen die zowel met de auto als met het openbaar vervoer moeilijk te bereiken zijn.

Je staat er niet altijd bij stil, maar soms is het gewoon handiger om de auto te laten staan. Soms heb je gewoon geen zin in de file. En eindeloos rondjes rijden rond een overvolle parkeergarage in de hoop dat het rode vol boven de ingang dooft, is ook niet leuk. Of ga eens op een mooie dag met de auto naar Kijkduin... Op die dagen, zo ontdekken steeds meer mensen, is RegioTaxi een prima alternatief voor auto en tram of bus. Iets duurder dan gewoon openbaar vervoer, maar stukken goedkoper dan normale taxis.

Wel willen, niet kunnen
En, zo vervolgt Boersma, hoe meer automobilisten kiezen voor de RegioTaxi, hoe beter bereikbaar Den Haag blijft. Ook ziet het stadsgewest de RegioTaxi als alternatief voor woonwijken waar te weinig mensen wonen om er een bus of tram door te laten rijden. In die wijken wonen potentiële OV-reizigers eigenlijk te ver van de dichtstbijzijnde halte. Ze willen wel gebruik maken van het openbaar vervoer, maar kunnen het eigenlijk niet. Hier kan de uiterst flexibel inzetbare RegioTaxi een prima alternatief bieden. Het enige wat je moet weten is het reserveringsnummer en de basisregels, besluit Boersma.

De belangrijkste regels zijn het tijdig reserveren en een flexibele vertrek en aankomsttijd. Je moet RegioTaxi namelijk minimaal één uur voor vertrek bellen. De chauffeur mag de passagier dan tot maximaal 20 minuten na de afgesproken tijd ophalen. Ook mag de chauffeur de passagier eerder op de plaats van bestemming afleveren. Niet later, zodat u niet te laat op uw bestemming komt. Bovendien moet u er rekening mee houden dat tijdens de rit nog meer passagiers worden opgehaald.

Meer informatie
Wie meer informatie, een folder of het handige
RegioTaxi-portemonneekaartje wil ontvangen, kan bellen met (0900) 2020511. Wie dit wil overslaan en gewoon meteen de RegioTaxi wil laten voorrijden, belt met (0900) 9666.