Gemeente Wassenaar
Veelgestelde vragen
Eén jaar RegioTaxi
31-07-2002
Een jaar lang rijden ze nu rond: de RegioTaxis van connexxion. Een
initiatief van het stadsgewest Haaglanden om hoogwaardig openbaar
vervoer in Den Haag en omstreken te introduceren. Hoe succesvol is dit
aanvullend openbaar vervoerproject?
De heer Minne Boersma is projectleider RegioTaxi van het stadsgewest
Haaglanden: Zon eerste jaar is natuurlijk altijd moeilijk. Reizigers
moesten wennen aan het product en ook voor onze taxichauffeurs was het
nieuw. De grafieken laten nu een bemoedigende dalende lijn zien als
het om klachten gaat en een stijgende lijn bij de aantallen
passagiers. Reisden vorig jaar zon 8.000 passagiers per maand met de
RegioTaxi, het aantal gaat nu richting de 14.000. Het aantal klachten
nam af van bijna tweehonderd tot onder de vijftig. Afgezet tegen het
grote aantal passagiers is dat nu acceptabel. Trouwens, de
punctualiteit is al die tijd onverminderd hoog gebleven. Meer dan
negentig procent van de ritten vindt op tijd plaats. Overigens reizen
klanten na een jaar ook verder met de RegioTaxi. Kennelijk zijn
passagiers aan het rekenen geslagen. Het is gewoon een aantrekkelijke
manier om te reizen, vindt Boersma. Goedkoop. En met weinig gedoe,
zoals overstappen of parkeren.
Deur tot deur
Het is de bedoeling dat de RegioTaxi een gat opvult in het vervoer van
de regio Haaglanden. Een hoogwaardige vorm van aanvullend openbaar
vervoer dat het mogelijk maakt om tegen lage kosten van deur tot deur
te reizen. Ik vind dat het ons gelukt is. vat Boersma de stand van
zaken bondig samen. De RegioTaxi rijdt binnen het stadsgewest, maar
wel met twee aangrenzende OV-zones eromheen. Je kunt met RegioTaxi op
plekken komen die zowel met de auto als met het openbaar vervoer
moeilijk te bereiken zijn.
Je staat er niet altijd bij stil, maar soms is het gewoon handiger om
de auto te laten staan. Soms heb je gewoon geen zin in de file. En
eindeloos rondjes rijden rond een overvolle parkeergarage in de hoop
dat het rode vol boven de ingang dooft, is ook niet leuk. Of ga eens
op een mooie dag met de auto naar Kijkduin... Op die dagen, zo
ontdekken steeds meer mensen, is RegioTaxi een prima alternatief voor
auto en tram of bus. Iets duurder dan gewoon openbaar vervoer, maar
stukken goedkoper dan normale taxis.
Wel willen, niet kunnen
En, zo vervolgt Boersma, hoe meer automobilisten kiezen voor de
RegioTaxi, hoe beter bereikbaar Den Haag blijft. Ook ziet het
stadsgewest de RegioTaxi als alternatief voor woonwijken waar te
weinig mensen wonen om er een bus of tram door te laten rijden. In die
wijken wonen potentiële OV-reizigers eigenlijk te ver van de
dichtstbijzijnde halte. Ze willen wel gebruik maken van het openbaar
vervoer, maar kunnen het eigenlijk niet. Hier kan de uiterst flexibel
inzetbare RegioTaxi een prima alternatief bieden. Het enige wat je
moet weten is het reserveringsnummer en de basisregels, besluit
Boersma.
De belangrijkste regels zijn het tijdig reserveren en een flexibele
vertrek en aankomsttijd. Je moet RegioTaxi namelijk minimaal één uur
voor vertrek bellen. De chauffeur mag de passagier dan tot maximaal 20
minuten na de afgesproken tijd ophalen. Ook mag de chauffeur de
passagier eerder op de plaats van bestemming afleveren. Niet later,
zodat u niet te laat op uw bestemming komt. Bovendien moet u er
rekening mee houden dat tijdens de rit nog meer passagiers worden
opgehaald.
Meer informatie
Wie meer informatie, een folder of het handige
RegioTaxi-portemonneekaartje wil ontvangen, kan bellen met (0900)
2020511. Wie dit wil overslaan en gewoon meteen de RegioTaxi wil laten
voorrijden, belt met (0900) 9666.