Ingezonden persbericht
KPN staakt reclame-uitingen onder druk van Tele2
Voormalig monopolist overstag na dreiging met kort geding
Amsterdam, 31 juli 2002 - Onder druk van telecomaanbieder Tele2, die
ondertussen 1,1 miljoen Nederlandse huishoudens en bedrijven bedient, staakt
KPN Telecom per direct diverse reclame-uitingen via televisie, radio,
dagbladen en direct mailing. De uitingen hebben betrekking op de
veranderingen in de telecommarkt per 1 augustus, wanneer het voor de
consument mogelijk wordt alle lokale telefoongesprekken via een alternatieve
aanbieder als Tele2 te laten verlopen.
In een opvallende direct mailing (titel: 'Kijk en Vergelijk') naar zowel de
particuliere als zakelijke markt doet KPN Telecom het voorkomen dat het in
de meeste gevallen goedkoper bellen en internetten binnen de regio aan zou
bieden dan andere aanbieders zoals Tele2. Dit is volgens Tele2 misleidend.
Temeer daar KPN Telecom begin juli juist aankondigde haar beltarieven per 1
augustus en 1 september aanstaande fors te verhogen, terwijl Tele2 korte
tijd later aanzienlijke tariefsverlagingen vanaf 1 augustus aankondigde.
De televisie- en radiospotjes, advertenties in de dagbladen en informatie op
de website van KPN Telecom dienden ter ondersteuning van de direct mailing.
Deze is gestaakt nadat de folder ondertussen naar zo'n 450.000 Nederlandse
adressen was gestuurd.
Onder dreiging van het aanspannen van een kort geding door Tele2 zijn beide
partijen tot een schikking gekomen. Deze houdt in dat KPN Telecom de mailing
staakt, de televisie- en de radiocommercials in hun huidige vorm niet meer
uitzendt, de advertentie in de huidige vorm niet meer publiceert en de
informatie op de website aanpast. Onderdeel van de schikking is verder dat
Tele2 de advertenties met de kop 'Als klant van KPN heeft u recht op goede
informatie' niet meer plaatst.
Bij de televisiecommercial van KPN ging het om de zogenaamde
'Ad-Visser'-commercial. De slottekst van de radiocommercial luidde: 'Heeft u
ook 10 favoriete nummers? Geef ze op bij 0800-0429 en ontvang 10% korting op
10 Voordeelnummers Nederland. KPN Telecom altijd dichtbij.' De beperkingen
die bij VoordeelNummers gelden, zoals dat slechts 1 mobiel nummer een
VoordeelNummer kan zijn, en dat internetten via 0676 internetnummers,
087-nummers en 090x-nummers is uitgesloten, werden niet duidelijk
gecommuniceerd. KPN gaat dit aanpassen.
Over Tele2
Tele2 Nederland is een dynamisch en jong telecommunicatiebedrijf dat vanaf
september 2001 behalve lage telefoontarieven voor bellen via het vaste net
onder de naam Tele2 Mobiel ook voor mobiel telefoneren spraakmakend
goedkoper bellen aanbiedt. Via een MVNO-constructie (Mobile Virtual Network
Operator) beschikt Tele2 over een eigen mobiel netwerk. Met een marktaandeel
van 20% in de vaste telefonie (1.100.000 huishoudens en bedrijven) is Tele2
sinds haar start eind 1997 uitgegroeid tot de grootste nieuwe
telecomaanbieder op zowel de zakelijke als de particuliere markt.
Op Europese schaal is Tele2 de meest succesvolle aanbieder van voordelige
telefonie in bijna alle Europese landen. Het telecombedrijf is in 1993
opgericht en levert zowel vaste als mobiele telefonie diensten,
datanetwerken en internet diensten aan 15,9 miljoen gebruikers in 21 landen.
De merknamen waaronder deze diensten worden aangeboden zijn; Tele2, Tango en
Comviq.
Ingezonden persbericht