Hoek Loos

Hoek Loos en GVB Amsterdam sluiten contract voor stadsbussen op waterstof

De business unit Tonnage en On-site Productie van Hoek Loos heeft een contract gesloten met het GVB, het openbaar vervoerbedrijf in Amsterdam. Het contract houdt in dat Hoek Loos een waterstofproductie-unit en een tankstation gaat leveren voor drie stadsbussen die op waterstof gaan rijden. Het GVB gaat de drie bussen medio 2003 inzetten in het kader van het Europese CUTE-project (Clean Urban Transport for Europe).

Hoek Loos ziet de opdracht van het GVB als een belangrijke stap in het verwerven van een positie in de waterstofeconomie. Mits op duurzame wijze geproduceerd, wordt waterstof waarschijnlijk een belangrijke energiedrager voor de toekomst. Andere partners binnen het project zijn de Milieudienst Amsterdam, de Dienst Afvalverwerking Amsterdam, Shell en Nuon.

CUTE-project
Binnen het CUTE-project wordt in een tiental Europese steden, waaronder Amsterdam, gedurende twee jaar een praktijkproef uitgevoerd met een emissievrij en geluidsarm transportsysteem. Daimler Chrysler ontwikkelde speciaal voor dit project stadsbussen die op waterstof kunnen rijden. De actieradius van de bussen is ongeveer 250 kilometer. De bussen zullen op bestaande lijnen worden ingezet.

Linde AG, waarvan Hoek Loos onderdeel is, is in verschillende Europese steden een belangrijke partner bij de realisatie van het CUTE-project. Met name bij het ontwikkelen van technologie voor tankinstallaties voor waterstof. Op de luchthaven München was Linde AG nauw betrokken bij het opzetten van een infrastructuur voor waterstof als energiedrager.

Techniek
Hoek Loos zal in de GVB-busgarage in Amsterdam-Noord faciliteiten inrichten om de bussen te voorzien van waterstof. Er komt onder andere een elektrolyse-unit die uit water en groene stroom waterstof produceert. De waterstof wordt vervolgens op druk gebracht en in een buffer opgeslagen. Vanuit deze buffer kunnen de bussen waterstof tanken. Dit gebeurt via een speciaal door Linde ontwikkeld tankstation. In de bus zelf wordt de waterstof vervolgens met behulp van een brandstofcel omgezet in elektrische energie die de elektromotor aandrijft.

Het GVB heeft om een aantal reden gekozen voor Hoek Loos. In Nederland was Hoek Loos de enige leverancier die zowel de productie- als de tankfaciliteiten kon leveren. Belangrijk was ook dat de faciliteiten in Amsterdam-Noord dag en nacht bewaakt worden vanuit de Hoek Loos productielocatie in IJmuiden. Bovendien heeft Hoek Loos veel ervaring met het zelf produceren van waterstof op basis van elektrolyse. Dit betekent dat de kwaliteit van de waterstof en de continuïteit van de levering gewaarborgd zijn.

Hoek Loos
Hoek Loos richt zich in de Benelux en de Verenigde Staten op de productie van technische en medische gassen en op de marketing en de distributie van die gassen en de daaraan gerelateerde apparatuur, systemen en diensten. Het bedrijf is gevestigd in Schiedam, heeft vestigingen in Spijkenisse, Dieren en Amsterdam en productielocaties in IJmuiden, de Botlek en Geleen. Hoek Loos is onderdeel van het Duitse Linde AG en heeft 1900 mensen in dienst, waarvan de helft in de Benelux en de andere helft in het zuidoosten van de Verenigde Staten.

Schiedam, 30 juli 2002