Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
Hilversum, 30 juli 2002
Concurrentievervalsing door Nozema halt toegeroepen
OPTA STELT BROADCAST PARTNERS IN HET GELIJK
OPTA, de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit, heeft bepaald
dat de omroepzendermaatschappij Nozema geen extra winst- of risico-opslagen
mag berekenen voor het gebruik van masten en antennesystemen omdat Broadcast
Partners geen normale klant is van Nozema, maar op dezelfde markt voor
omroepdiensten concurreert. De vergoeding, die Nozema aan Broadcast Partners
rekent voor medegebruik van haar masten en antennesystemen, moet opgebouwd
zijn uit de werkelijke kosten, vermeerderd met een rendement van 5,06%
i.p.v. de door Nozema geëiste 15%. Door Broadcast Partners dezelfde prijs te
berekenen als haar omroepklanten, miskent Nozema de positie van Broadcast
Partners als concurrent, zo oordeelt OPTA.
Dat is de uitkomst van een procedure, die Broadcast Partners had
aangespannen naar aanleiding van een geschil met Nozema over het medegebruik
van het netwerk van zendmasten van Nozema, in het bijzonder over de zendmast
te Hilversum. Oprichting van nieuwe zendtorens stuit op grote
maatschappelijke bezwaren, omdat niemand een zendtoren van 200 meter in zijn
achtertuin wil hebben. Gemeenten zullen daar naar verwachting van de OPTA
geen vergunning voor verlenen, waardoor er geen alternatieven voor handen
zijn. Broadcast Partners en Nozema moeten het dus doen met de opstelpunten
die er nu zijn. Die zijn echter grotendeels in handen van het staatsbedrijf
Nozema. Tot 1998 was Nozema bij wet de enige operator voor omroepdiensten
via de ether. In die positie heeft zij het netwerk van omroeptorens kunnen
opbouwen met publieke gelden. Het monopolie op de omroepdiensten is in 1998
opgeheven; de zeggenschap over het netwerk van omroepzendtorens - nodig om
de diensten te kunnen verzorgen - berust echter nog steeds voor meer dan 90%
bij Nozema. Volgens OPTA is dit netwerk een essential facility, en dat
plaatst Broadcast Partners in een positie waarin zij 'zoniet geheel, dan
toch in zeer belangrijke mate' afhankelijk is van het medegebruik van Nozema
's opstelpunten.
Winst Nozema ten koste van klanten van Broadcast Partners
Eerdere onderhandelingen tussen partijen liepen vast omdat Nozema Broadcast
Partners probeerde op te zadelen met onredelijk hoge tarieven, onder meer
door de door Nozema gehanteerde termijnen en grondslagen voor afschrijving.
Die zijn door OPTA afgewezen, conform het verzoek van Broadcast Partners.
Bovendien eiste Nozema een rendement van 15% van Broadcast Partners, terwijl
Nozema dat rendement niet aan zichzelf in rekening bracht. Volgens Broadcast
Partners-directeur Robert-jan Van der Hoeven verstoort dat elke vorm van
concurrentie: "Omdat de vergoeding voor medegebruik direct doorwerkt in de
kostprijs die Broadcast Partners aan haar klanten rekent, zou Broadcast
Partners gedwongen worden om duurder aan te bieden dan Nozema. Nozema heeft
geprobeerd om ons uit de markt te prijzen. Door haar uitspraak legt OPTA een
eerlijke prijsstelling neer. Dat is positief voor ons, maar ook voor onze
klanten die direct voordeel hebben bij deze uitspraak."
De uitspraak van OPTA is overigens de voorbode is van meerdere procedures
die Broadcast Partners tegen Nozema voert en zal voeren, omdat het
staatsbedrijf zich herhaaldelijk onttrekt aan afspraken en mede daardoor een
eerlijke mededinging verhindert. Er liggen al klachten bij de NMa en de
Europese Commissie. Van der Hoeven: "Procederen is niet onze hobby, maar
blijkt noodzakelijk. De overheid staat al jaren toe dat nota bene haar eigen
staatsbedrijf Nozema haar infrastructuur misbruikt om haar enige concurrent
uit deze markt te stoten. Als de overheid haar eigen doelstellingen met
betrekking tot werkelijke liberalisering van de markt wil realiseren, zal
zij het netbeheer - de zeggenschap over toegang tot de zendtorens - moeten
afsplitsen van het dienstenbedrijf Nozema. De eigenaar van het netwerk heeft
dan geen ander belang dan de verhuur van antenneruimte, en heeft dus geen
baat bij het weren van afnemers van die ruimte, zoals Nozema dat nu wel
heeft. Een zodanige splitsing zou dus direct een einde maken aan de
willekeur die wij nu bij Nozema ondervinden."
Broadcast Partners
Broadcast Partners werd in 1979 als kennis/consultancybedrijf opgericht. Als
onafhankelijke zenderoperator is Broadcast Partners momenteel actief voor
twaalf commerciële radiostations in Nederland en België. Dit zijn onder
andere Yorin FM, Noordzee FM, Business Nieuws Radio,
Radio 10 FM, Radio 538 en Q-Music. Voor die stations beheert Broadcast
Partners negentig zenders. Het bedrijf is geheel in Nederlandse handen en
kent twee particuliere aandeelhouders, namelijk Robert-jan van der Hoeven en
diens zakenpartner Steven Hamelink. Broadcast Partners heeft vestigingen in
Hilversum en Terneuzen.
---
---
---
---
Noot voor redactie (
Ingezonden persbericht