Ministerie van Verkeer en Waterstaat
30 juli 2002
Herziening beleidsregel ontheffingen vervoer vuurwerk
Minister De Boer van Verkeer en Waterstaat heeft in overleg met
minister Kamp van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieu
besloten een herziene beleidsregel ontheffingen vervoer van vuurwerk
met zeeschepen in te voeren per 1 augustus. De herziening houdt een
actualisering van de op 5 juli jl. in de Staatscourant gepubliceerde
beleidsregel in. De Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) heeft
minister de Boer vlak na zijn aantreden nieuwe controleresultaten
gepresenteerd, waaruit bleek dat het aantal aangetroffen foute
classificaties van vuurwerk het afgelopen jaar beduidend is afgenomen.
Op basis van deze nieuwe cijfers en na een toelichting op de ernstige
kritiek van het havenbedrijfsleven en Rotterdam, is besloten tot een
herziening van de beleidsregel. Dit heeft minister De Boer vandaag aan
de Tweede Kamer laten weten.
Bij het besluit de beleidsregel te herzien, heeft minister De Boer in
overleg met zijn collega Kamp voor consistentie in het beleid gekozen
door de beleidsregel direct aan te passen. Het gaat om een
actualisering nog voordat de op 5 juli gepubliceerde beleidsregel in
werking zou treden op 1 augustus, zodat er slechts eenmaal sprake is
van een verandering in de regelgeving. Bij de herziening zijn het
havenbedrijfsleven en de gemeente Rotterdam betrokken geweest. De
Rotterdamse haven heeft toegezegd de extra veiligheidsmaatregelen te
ondersteunen.
In de nieuwe beleidsregel wordt niet automatisch al het vuurwerk aan
boord van een schip gerekend tot de zwaarste categorie. Bij de
beoordeling van de IVW om een schip ontheffing te verlenen, wordt
gebruik gemaakt van een zogenaamde defaultlijst. Dit is een door TNO
opgestelde lijst met soorten vuurwerk en de daarbij behorende
zwaarte-categorie. Op basis van de beoordeling wordt door de Inspectie
bepaald of het schip al dan niet een ontheffing krijgt. Tevens worden
nu afstanden in acht genomen waarbinnen een schip met een bepaalde
lading vuurwerk niet mag afmeren in de haven. Het gaat hier om
afstanden van het schip tot kwestbare objecten, zoals woonbebouwing,
in de haven.
De herziening van de beleidsregel betreft interim beleid. Begin 2003
wordt nieuw Europees beleid van kracht en er is tevens internationale
regelgeving in Verenigde Naties-verband in voorbereiding.