AutoRai
30-7-2002
UV-technologie helpt krassen in de autolak voorkomen
DaimlerChrysler heeft een extreem harde blanke coating ontwikkeld die goed bestand is tegen onder andere de roterende borstels van wasstraten. De nieuwe coating heeft bovendien een aanzienlijk betere chemische resistentie dan conventionele autolakken.
Technici van het Research Centrum in Ulm spreken van een
coatingsysteem; de beschermende toplaag van het innovatieve systeem
heeft namelijk een andere samenstelling dan lak en vereist een
compleet andere applicatiemethode.
De lak van een auto is gewoonlijk uit vier lagen opgebouwd. De eerste
drie lagen van het nieuwe systeem zijn exact dezelfde als in een
conventionele lakopbouw. Allereerst wordt het metaal met grondlak
(primer) behandeld, vervolgens met spuitplamuur (filler), daarna volgt
de eigenlijke kleurlak. Het enige verschil tussen het oude en het
nieuwe systeem is de transparante toplaag. Bij het conventionele
systeem wordt de toplaag in een oven gemoffeld bij een temperatuur van
circa 130°C. De uitharding van de nieuwe, krasvaste blanke toplaag die
een geheel andere chemische samenstelling heeft gebeurt echter door
middel van ultraviolet (UV) licht.
UV-licht zorgt dat de korte ketenmoleculen van het bindmiddel zich
fijnvertakt aaneenrijgen en een extreem compacte beschermlaag vormen.
Conventionele blanke lakken bestaan daarentegen uit langere
ketenmoleculen die tijdens de filmvorming een relatief open structuur
vormen, wat in een zachter moleculair netwerk resulteert.
De nieuwe blanke coating biedt diverse voordelen. Wat autobezitters
natuurlijk vooral zal aanspreken, is de grotere krasbestendigheid.
Daarnaast verloopt de applicatie milieuvriendelijker: het UV-procédé
vereist minder schadelijke oplosmiddelen en kost minder energie dan
een conventioneel lakprocédé. Bovendien levert het nieuwe systeem
productie- en kostenvoordelen op voor de autofabrikant, aangezien de
hardingstijd wordt teruggebracht van circa 30 minuten voor een
conventionele lak tot ongeveer twee minuten voor het UV-procédé. Dit
betekent niet alleen een verkorting van de productietijd maar ook
minder ruimtebeslag, omdat er geen grote moffelcabines meer nodig
zijn.
De ontwikkeling van deze nieuwe blanke coating is slechts een eerste
stap. De onderzoekers in Ulm zijn nu bezig om het UV-procédé in
praktijk te brengen. Daarbij wordt nauw samengewerkt met collegas van
de fabriek in Sindelfingen. Het aanbrengen en harden van deze
innovatieve coating op een vlak stuk carrosserieplaat is tamelijk
eenvoudig. De toepassing op grote, gewelde oppervlakken zoals
motorkappen, spatschermen of portieren is echter heel wat moeilijker.
Projectmanager Thomas Raith legt uit waarom: We moeten eerst de ideale
intensiteit van het UV-licht bepalen en deze vervolgens zorgvuldig op
ieder afzonderlijk component met zijn specifieke ruimtelijke geometrie
toepassen, om te zorgen dat alle delen van het oppervlak dezelfde
hoeveelheid licht ontvangen. Bij onvoldoende blootstelling aan
UV-straling blijft de coating te zacht, terwijl hij bij een te hoge
dosis broos wordt.
Een tweede moeilijkheid is dat een UV-lamp het licht ongelijkmatig
verspreidt. De kern van de lichtbundel is veel helderder dan de
buitenste zones, waardoor zelfs vlakke carrosseriedelen nooit helemaal
gelijkmatig aan UV-licht zouden worden blootgesteld. Het research-team
in Ulm heeft voor dit probleem een ingenieuze oplossing bedacht,
waarbij een computergestuurde robothand de lamp vasthoudt en de
lichtbundel in nauwkeurige banen over het component beweegt.
DaimlerChrysler heeft nog niet besloten of alle gelakte
carrosseriedelen in de toekomst met UV-licht worden gehard, of dat een
dual core methode zal worden toegepast waarbij de UV-straling met een
moffelprocédé wordt gecombineerd. Productietechnisch zijn dual core
systemen doelmatiger, aangezien een thermisch hardingsproces
gemakkelijker aan de binnenkant van een carrosserie kan worden
toegepast met zijn complexe geometrie. Het UV-coatingsysteem zou dan
alleen kunnen worden gebruikt voor de zwaarbelaste exterieurdelen,
zoals de motorkap, de achterklep en de portieren. De onderzoekers in
Ulm streven ernaar om de UV-technologie gereed te maken voor
serieproductie.