Gemeente Brunssum
Nieuws
---
Laatste wijziging 31 juli 2002
VISIEDOCUMENT: "EEN EXPEDITIE NAAR 2015"
Publicaties - 31 juli 2002
ALGEMEEN: UW GEMEENTE:
Wijkpost Noord krijgt een 8 Gebouwen gemeente Brunssum legionellavrij
Opknapbeurt rolschaatsbaan Kerkeveld Raadsvergadering van 2 juli
Nieuwe riolering Kerkeveld Laat uw stem horen via het referendum
"Liever praten dan bekeuren" Telefonische spreekuren bouwvergunningen
Hoorzitting commissie voor de bezwaarschriften Bereikbaarheid afdeling
RO/BWT
Eigen voorziening voor jongeren in Brunssum-West Spreekuren wethouders
Advies Programmaraad Brunssum Heeft m'n buurman bouwplannen?
Wijkatlas 2002 op internet
Stedelijke vernieuwing in Brunssum SOCIALE ZAKEN:
Koopzondagen 2002 Brunssum krijgt eervolle vermelding Werksleutel 2002
LOO Brunssumse evenementenzender Gemeente vergoedt eigen kosten
gebitsprothese
Een 7,3 voor wonen in Brunssum Eerste afspreekpunt ReisNet officieel
geopend
Weekmarkt Gemeente geeft PC's aan klanten Sociale Zaken
Evenementenkalender 2002 Info ReisNet Parkstad Limburg
MILIEU: BRUNSSUM ZOEKT NIEUWE BURGEMEESTER:
Ondergrondse afvalcontainers in Brunssum Brunssum zoekt een nieuwe
burgemeester...
Windturbines in Brunssum Profielschets nieuwe burgemeester
Onkruidbestrijding
Maximaal tien gratis bezoeken aan het milieupark DUALISME IN DE
GEMEENTEPOLITIEK:
Inleveren asbest Dualisme in de gemeentepolitiek
Papier ophalen in augustus Inspreekuur voor burgers
VERKEER/VERVOER: RECONSTRUCTIE BODEMPLEINROUTE:
Wijziging eenrichtingsverkeer Lindestraat permanent Akerstraat vanaf
13 augustus afgesloten
Verkeerslichten Lindeplein Bodemplein vanaf 18 juli open
Geen vrachtverkeer in Kerkeveld Fiets- en voetgangersbrug vanaf 18
juli open
Verkeersspreekuur
VEILIGHEID:
Spreekuur maatschappelijk werk en politie in Egge
Spreekuren wijkpost in Brunssum-Noord
---
BOA-medewerkers waken over schoon Brunssum
"Liever praten dan bekeuren"
Ger Wolvers en Loek Quaedvlieg zijn sinds 1 mei de BOA-medewerkers van
de gemeente Brunssum. BOA staat voor Buitengewone Opsporings
Ambtenaren. Ger en Loek hebben de taak om toe te zien op een schoon en
leefbaar Brunssum.
Ger en Loek zijn het grootste deel van de dag buiten. Ze lopen rond in
Brunssum en kijken of mensen zich aan de leefregels houden.
Bijvoorbeeld ze hun auto juist parkeren. Dus niet te lang in de blauwe
zones. Niet in plantsoenen. Niet op invalidenparkeerplaatsen. Niet in
voetgangersgebieden. Ze treden op tegen fietsers en bromfietsers die
in het voetgangersgebied rijden. Ze letten op milieu-overtredingen. Op
illegale afvaldumpingen. Zwerfvuil. Gedumpte vuilniszakken of hopen
reclamefolders. Ze houden illegale bomenkap in de gaten. En nog veel
meer.
Met respect
Ze zijn actief in heel Brunssum, inclusief het buitengebied. Vaak
reageren ze op klachten. Maar ze nemen ook, samen met de politie van
Basiseenheid Brunssum-Onderbanken, systematisch de hele gemeente door,
straat voor straat, buurt voor buurt, wijk voor wijk. Elke maand doen
ze een Controle Schone Wijk. Dan kijken ze naar het onderhoud van
wegen, pleinen, plantsoenen, achterpaden en brandgangen. Is er sprake
van zwerfvuil? Ligt er illegaal afval? Is er groen dat onzorgvuldig is
gesnoeid? Wordt er wild aangeplakt? Zijn reclameborden juist
geplaatst? Ligt er veel hondenpoep? Elke maand hebben ze overleg met
de politie en een ambtenaar van Milieu van de gemeente en kijken ze
samen wat is aangetroffen en wat inmiddels opgeruimd is. Op die manier
zorgen gemeente, politie en BOA's ervoor dat er niet alleen sprake is
van toezicht, maar dat er ook daadwerkelijk iets gebeurt aan overlast
en vervuiling.
Als ze een overtreding tegen het lijf lopen, zijn ze bevoegd om
bekeuringen uit te schrijven. Maar dat doen ze liever niet, zegt Ger.
"Bonnen zijn vaak geen oplossing. Je jaagt mensen ermee in het harnas
en de volgende keer plegen ze weer de overtreding. Veel liever doen we
een beroep op het verantwoordelijkheidsgevoel van mensen. Op hun
fatsoen. We willen begrip kweken voor onze acties. En dat begrip krijg
je als je mensen met respect behandelt en ze de mogelijkheid geeft om
zélf op te ruimen."
Best wel schoon
Brunssum, zegt Loek, is "best wel een schone gemeente". Hondenpoep is
een probleem en er worden wel eens illegale afvalstortingen
geconstateerd. Maar over het algemeen valt het mee. "Wat dat betreft
verdienen de inwoners van Brunssum een pluimpje."
Brunssumers reageren over het algemeen goed op hun aanwezigheid, zegt
Ger. "We zijn dan wel geen politie, maar we vertegenwoordigen toch een
stukje 'blauw op straat'. Als mensen ons zien, dan hebben ze het
gevoel dat er gekeken wordt naar de overlast die ze allemaal wel eens
ervaren, dat er toezicht is op de openbare orde. Wij geven de straat
terug aan de mensen. Een verloederde straat of plein is geen openbare
ruimte meer, want daar voelen mensen zich niet thuis. Wij gaan de
verloedering tegen en geven de openbare ruimte daarmee terug aan
degenen van wie ze is: aan iedere inwoner en bezoeker van Brunssum."
---
Werkzaamheden vanaf 13 augustus
Akerstraat afgesloten
Vanaf dinsdag 13 augustus gaat de Akerstraat dicht voor
wegwerkzaamheden. Het betreft het weggedeelte tussen de Venweg en het
Texaco-tankstation. In een later stadium verplaatsen de
wegwerkzaamheden zich naar het gedeelte tussen het tankstation en de
Uterweg (Akerstraat/Heerenweg). De werkzaamheden maken deel uit van de
reconstructie van de Bodempleinroute.
De Akerstraat wordt grondig opgeknapt. De weg krijgt een nieuwe
asfaltlaag en nieuwe belijning. Ook de fietspaden worden opnieuw
ingericht; daar waar mogelijk worden vrijliggende fietspaden
aangelegd.
Op de Akerstraat komen twee nieuwe rotondes: bij de Rembrandtstraat en
bij de Zeekoelen. Die rotondes maken een vlottere doorstroom van het
verkeer mogelijk. Bij de rotonde aan de Rembrandtstraat komen
tegenover de kerk Langeberg extra verkeerslichten voor voetgangers -
deze worden bediend door verkeersbrigadiers voor een veilige oversteek
van schoolgaande kinderen over de Akerstraat.
Planning
De werkzaamheden aan de Akerstraat beginnen op dinsdag 13 augustus.
Eerst wordt begonnen met het gedeelte tussen de Venweg en het
Texaco-tankstation. Eind oktober is dat gedeelte klaar en beginnen de
werkzaamheden aan het weggedeelte tussen het tankstation en de
Uterweg. Naar verwachting zal deze fase begin december 2002 zijn
afgerond.
Omleidingen
Vanwege de werkzaamheden zal de Akerstraat tussen de Venweg en het
tankstation vanaf 13 augustus voor al het verkeer zijn afgesloten. Het
verkeer wordt omgeleid via de volgende omleidingen:
* Verkeer op de Heerenweg komend vanuit Heerlen met bestemming
Brunssum / Hoensbroek / Sittard wordt verwezen via de Uterweg /
Passartweg naar de Akerstraat Noord.
* Verkeer op de Rimburgerweg komend uit Landgraaf met bestemming
Heerlen wordt verwezen via de Prins Hendriklaan / Bodemplein / Karel
Doormanstraat en de Emmaweg naar de Akerstraat Noord.
* Verkeer op het Bodemplein met bestemming Heerlen wordt verwezen via
de Karel Doormanstraat en de Emmaweg naar de Akerstraat Noord.
Bodempleinroute
De werkzaamheden aan de Akerstraat zijn onderdeel van de reconstructie
van de Bodempleinroute. De Bodempleinroute omvat de Karel
Doormanstraat, Bodemplein, Akerstraat, Prins Hendriklaan/Rimburgerweg
en een gedeelte van de Heerenweg (Heerlen).
De herinrichting van deze route is een groot project dat tot de zomer
2003 duurt. In totaal bestaat het uit vier fasen. In december 2001 is
begonnen met fase 1: het vervangen van de kruising Emmaweg/Karel
Doormanstraat/N276 door een tweestrooks rotonde. De herinrichting van
het Bodemplein, afgesloten in juli 2002, was fase 2.
Fase 3 betreft de herinrichting van de Akerstraat/Heerenweg in
augustus-december 2002. Fase 4 richt zich op de reconstructie van de
Rimburgerweg (van Prins Hendriklaan tot rotonde Venweg) en de rotonde
Venweg.
Het duurt nog minstens tot mei 2003 voordat alle werkzaamheden zijn
afgerond. Maar dán heeft Brunssum ook een route waar dagelijks op een
veilige manier vele tienduizenden verkeersdeelnemers gebruik kunnen
maken, met een minimum aan oponthoud en overlast.
---
Hoorzitting commissie voor de bezwaarschriften
De commissie voor de bezwaarschriften houdt op donderdag 8 augustus
een openbare hoorzitting.
Om 15.30 uur behandelt de commissie een bezwaarschrift tegen de
weigering om een bouwvergunning te verlenen voor het oprichten van een
loods.
De hoorzitting vindt plaats in de raadzaal in het Bestuurscentrum. De
hoorzitting is openbaar en kan door iedereen worden bijgewoond.
---
Advies Programmaraad Brunssum
Op 4 juli 2002 heeft de programmaraad Brunssum geadviseerd om het programma Cartoon Network toe te voegen aan het programmapakket van de CAI Brunssum Aangeslotenen op het omroepnetwerk (CAI Brunssum) kunnen binnen zes weken hun zienswijze aan de programmaraad kenbaar maken.
Het advies heeft betrekking op de overige programma's voor algemene
omroep die de aanbieder van het omroepnetwerk uitzendt naar alle
aangeslotenen (artikel 82k, derde lid, van de Mediawet).
De programmaraad is van oordeel dat Cartoon Network moet worden
geadviseerd, omdat het programma in overeenstemming is met de onder de
bevolking levende voorkeuren.
Wilt u reageren op dit besluit van de programmaraad Brunssum, dan kunt
u contact opnemen met de secretaris. Het adres is Secretaris
Programmaraad Brunssum, H.J. Schanssema, Postbus 250, 6440 AG in
Brunssum.
---
Wijziging eenrichtingsverkeer Lindestraat permanent
Het college van B&W heeft besloten om de gekeerde rijrichting in de
Lindestraat om te zetten in een permanente verkeersmaatregel. Tegen
dat besluit kunt u bezwaar maken.
In januari 2002 werd de rijrichting in de Lindestraat omgekeerd. Het
eenrichtingsverkeer werd vanaf dat moment náár het het centrum
toegeleid. Tot deze maatregel werd besloten om het centrum van
Brunssum goed toegankelijk te houden tijdens de reconstructie van de
Bodempleinroute. Het ging dus in eerste instantie om een tijdelijke
maatregel.
Het college van B&W heeft nu besloten om deze tijdelijke maatregel om
te zetten in een permanente verkeersmaatregel. De reden hiervoor is
dat het college veel belang hecht aan de rechtstreekse bereikbaarheid
van het centrum van Brunssum die is ontstaan na het omkeren van de
rijrichting in de Lindestraat. Ook is in de afgelopen maanden gebleken
dat door deze verkeersmaatregel het sluipverkeer in diverse straten is
teruggelopen.
Bezwaar
Burgers die het niet eens zijn met de beslissing van het college
kunnen bezwaar maken. Hoe dat moet staat in de folder 'Beroep en
bezwaar tegen een beslissing van de overheid', die verkrijgbaar is bij
de balie van het Bestuurscentrum.
---
Onkruidbestrijding
In de week van 29 juli gaat de gemeente onkruid bestrijden op
verhardingen. Er wordt selectief gespoten. Dat betekent dat alleen
daar wordt gespoten waar ook onkruid staat. Als u dus niet wilt dat er
voor uw deur wordt gespoten, dan dient u tijdig zelf het onkruid te
verwijderen.
De gemeente houdt geen rekening met de Klaver 4 tegels die in het
verleden zijn gelegd. Dat houdt dus in dat ook onkruid gespoten wordt
dat tussen Klaver 4 tegels groeit.
---
Verkeerslichten Lindeplein
Op de voetgangersoversteekplaats van het Lindeplein naar de Promenade
(Kerkstraat) staan sinds kort voetgangerslichten. De gemeente heeft ze
neergezet om de doorstroming van het verkeer op deze plek te
bevorderen. De verkeerslichten zijn sinds zaterdag 20 juli in werking.
Sinds de opening van de centrumring in de zomer van 2000 leidt de
voetgangersoversteekplaats van het Lindeplein naar de Promenade op
drukke dagen regelmatig tot verkeersopstoppingen voor het wegverkeer:
vanwege de vele voetgangers die dan oversteken, kunnen auto's vanuit
de Lindestraat, het Lindeplein en de Raadhuisstraat niet goed
doorstromen. De gemeente heeft daarom besloten op deze plek een
voetgangerslicht te plaatsen.
De installatie zal alléén op drukke momenten in gebruik zijn, zoals op
de zaterdag tijdens de markt op het Lindeplein, en bij speciale
gelegenheden.
---
Eigen voorziening voor jongeren in Brunssum-West
De jongeren in Brunssum-West beschikken over een eigen voorziening.
Vanaf dinsdag 9 juli kunnen ze terecht in het KAJ-gebouw aan de
Sterrenstraat in Treebeek. Hier zijn ze twee avonden in de week welkom
in een eigen ruimte waar ze muziek kunnen draaien, spelletjes spelen
of gewoon samen zijn. De opvang van de jongeren is een initiatief van
de gemeente Brunssum en het Centrum voor Maatschappelijk Werk en
Welzijnswerk, en kwam tot stand in samenwerking met het wijkteam West
en bestuur en medewerkers van de Stichting KAJ.
De jongeren in Brunssum-West zijn al lang op zoek naar een eigen
onderkomen. Enkele maanden geleden kaartten ze hun probleem aan bij
wethouder Klaas Overdijk, onder meer in de vorm van een
handtekeningactie. Wethouder Overdijk zegde de jongeren toen toe dat
er nog vóór de zomer een oplossing zou komen.
Met verschillende partijen én met de jongeren is sindsdien overleg
gevoerd en uiteindelijk is, met de medewerking van bestuur en
medewerkers van de Stichting KAJ, een plek gevonden in het KAJ-gebouw
in Treebeek. Bepalend voor het succes van de oplossing is ook de inzet
van een groep van vrijwilligers uit Treebeek. Wethouder Overdijk:
"Deze groep onderhoudt contact met de jongeren, maakte hun probleem
bespreekbaar, en zet zich nu ook in voor een verantwoorde opvang van
de jongeren op de gekozen locatie. Ik heb er daarom alle vertrouwen in
dat we met het KAJ-gebouw een goede oplossing hebben gevonden."
Begrip
Wethouder Klaas Overdijk is ook om een andere reden enthousiast over
de oplossing: "Het KAJ-gebouw wordt ook gebruikt als wijksteunpunt
voor ouderen. Het is een heden ten dage een trend -denk aan de Brede
Scholen- om voorzieningen van diverse pluimage, voor diverse
doelgroepen, onder te brengen onder één dak, zodat je niet alleen
synergie creëert in gebruik van gemeenschapsmiddelen, maar ook begrip
tussen de doelgroepen. We hopen dat door een gezamenlijk gebruik van
het KAJ-gebouw ouderen en jongeren in Brunssum-West vaker en spontaner
met elkaar in contact komen waardoor wederzijdse overlast en
ergernissen zullen afnemen."
Jongerenactiviteiten
Het KAJ-gebouw is tweemaal in de week voor de jongeren uit
Brunssum-West geopend, op de dinsdag- en donderdagavond van 19.00 tot
22.00 uur. De opvang blijft gedurende de hele zomer geopend. Het is de
bedoeling dat vanuit deze ontmoetingsruimte in de toekomst ook
allerlei activiteiten voor de jongeren worden georganiseerd, zoals
excursies en sportevenementen.
Het gaat hier overigens om een voorlopige oplossing voor de jongeren
van Brunssum-West. De gemeente zoekt, samen met de andere partijen en
de jongeren, naar een permanente huisvesting.
---
Wijkpost Noord krijgt een 8
De wijkpost in Brunssum-Noord krijgt van de bezoekers een 8. Dat
blijkt uit een enquête onder de bewoners van Brunssum-Noord. Veel
bewoners vinden de wijkpost "een goed initiatief" die bijdraagt aan
een veilig klimaat in hun wijk. Uit de enquête blijkt ook dat er
behoefte is aan een uitbreiding van diensten en openingstijden van de
wijkpost.
De wijkpost in Brunssum-Noord ging eind oktober 2000 open. Bewoners
van Brunssum-Noord kunnen hier terecht met vragen en klachten over
alles wat te maken heeft met veiligheid, wonen en huren, uitkering en
inkomen. Tevens kunnen ze hier de wijkplannen inzien. In de wijkpost
houden medewerkers van politie, het maatschappelijk werk, wijkwerk,
jongerenwerk, woonservice Het Adres, en de Werkgroep
Uitkeringsgerechtigden Brunssum spreekuur.
Gedurende 2001 is de wijkpost in totaal ruim 3.800 keer bezocht. In
november van dat jaar werden onder alle inwoners van Brunssum-Noord
3.859 enquêteformulieren verspreid. Daarvan kwamen 255 formulieren
retour. 55 respondenten waren regelmatige bezoekers, 18 mensen maakten
af en toe gebruik van de diensten van de wijkpost en 182 hadden dat
nog nooit gedaan.
Veiligheid
Regelmatige gebruikers van de wijkpost zijn over het algemeen zeer
lovend, zo blijkt uit de enquête. De wijkpost is een "goede zaak" die
bewoners van Brunssum-Noord een veilig gevoel geeft. Mensen die de
wijkpost nooit eerder hebben bezocht, zijn ook enthousiast om dezelfde
reden: alleen al de aanwezigheid van de wijkpost heeft een preventieve
werking en geeft een veilig gevoel.
In de enquête werd gevraagd om een viertal zaken een rapportcijfer te
geven: bereikbaarheid, openingstijden, uitstraling, en kwaliteit van
dienstverlening. Regelmatige bezoekers geven gemiddeld ruim een 8 (de
'laagdrempeligheid' krijgt zelfs een 8,5), de incidentele bezoekers
geven een rapportcijfer dat schommelt tussen gemiddeld een 6,5 en 7,5.
Vriendelijk
De respondenten, zo blijkt uit de enquêteresultaten, hebben waardering
voor de ligging van de wijkpost, voor het aantal parkeerplaatsen, en
voor de sfeer in de wijkpost die "ongedwongen" is. De mensen zijn er
vriendelijk, zo is de ervaring. Medewerkers zijn vaak makkelijker
aanspreekbaar dan elders (bijvoorbeeld politiebureau of gemeentehuis)
en er wordt goed geluisterd door mensen die vaak direct actie durven
te ondernemen.
Maar er zijn ook minder positieve geluiden. Sommige respondenten
vinden dat in de wijkpost vaak te veel mensen aanwezig zijn, waardoor
de privacy in het geding komt. De terugkoppeling over aangekaarte
problemen is niet altijd goed. En sommige mensen geven in de enquête
aan dat de medewerkers van de wijkpost vaker de straat op moeten en
zich, buiten de afspraken op de wijkpost, nadrukkelijker in de straten
van Brunssum-Noord moeten laten zien.
Verbeteringen
In de enquête wordt ook een aantal suggesties voor verbetering
genoemd. Ruimere openingstijden is er één van, en dan bij voorkeur
openingstijden die samenvallen met die van winkels (dus ook in de
avonduren en eventueel op zondag). Veel mensen zouden ook graag
gemeentelijke diensten vertegenwoordigd willen zien in de wijkpost,
zoals Sociale Zaken, Bouw- en Woningtoezicht, en Groenbeheer. En
sommigen missen typische 'postkantoor'-diensten, zoals een
pinautomaat.
De initiatiefnemers van de wijkpost zullen de komende tijd gaan
bekijken welke verbeteringen in de toekomst doorgevoerd kunnen worden.
Spreekuren
De wijkpost in Brunssum-Noord is een initiatief van de gemeente
Brunssum, de Basiseenheid politie Brunssum/Onderbanken, het Centrum
voor Maatschappelijk Werk en Welzijnswerk, de Werkgroep
Uitkeringsgerechtigden Brunssum (WUB) en Woonservice Het Adres.
De wijkpost is van maandag tot en met vrijdag dagelijks geopend, van 09.30 uur tot 17.00 uur, met uitzondering van de vrijdagmiddag. Op vaste tijden houden de instanties er hun spreekuur.
- Maatschappelijk werk, elke donderdag van 10.00 tot 12.00 uur
- Wijkwerk, elke maandag van 13.30 tot 16.00 uur, elke dinsdag van
09.30 tot 12.30 uur en elke vrijdag van 09.30 tot 12.30 uur
- Jongerenwerk, elke dinsdag van 15.00 tot 17.00 uur, en vrijdag van
17.00 tot 19.30 uur (de even weken)
- Politie, elke dinsdag van 10.00 tot 12.30 uur, en elke donderdag van
16.00 tot 19.30 uur
- Het Adres/huismeester, elke woensdag van 14.00 tot 16.00 uur
- Werkgroep Uitkeringsgerechtigden Brunssum (WUB), elke maandag van
10.00 tot 12.30 uur
De wijkpost in Brunssum-Noord is gelegen aan de Kennedylaan 82a en
bereikbaar via telefoon (045) 564 27 44.
---
Geen vrachtverkeer in Kerkeveld
Het college van B&W wil vrachtverkeer en sluipverkeer weren uit een
gedeelte van de wijk Kerkeveld. Om dat te bereiken, zal de Johan
Frisostraat een eenrichtingsweg worden en komt er een verbod op
vrachtverkeer in een deel van Kerkeveld. De plannen van het college
liggen vanaf 10 juli ter inzage. Op maandag 5 augustus organiseert de
gemeente een voorlichtingsavond.
In de wijk Kerkeveld is sprake van verkeersoverlast omdat de Johan
Frisostraat als sluiproute wordt gebruikt om de parkeerplaats op het
Doorvaartplein te bereiken. Dat heeft tot gevolg dat zich in de
woonstraten van Kerkeveld oneigenlijk verkeer bevindt. Om dat tegen te
gaan, wil de gemeente in de Johan Frisostraat, tussen de Pastoor
Savelbergstraat en de Prins Bernhardstraat, eenrichtingsverkeer
instellen. De toegestane rijrichting loopt van west naar oost (of van
de Pastoor Savelbergstraat naar de Prins Bernhardstraat). Deze
maatregel geldt overigens niet voor fietsers.
Verder wil de gemeente een deel van de wijk Kerkeveld voor
vrachtverkeer afsluiten. Het gaat om de Doorvaartstraat, de Prins
Bernhardstraat, de Prinses Beatrixstraat, de Prinses Irenestraat, de
Prinses Margrietstraat en de Johan Frisostraat. Het verbod geldt voor
vrachtauto's en vrachtwagencombinaties die zwaarder zijn dan vijf ton.
In de wijk Kerkeveld blijven bestaande 30 kilometer-zones en
parkeerverboden verder gehandhaafd.
Informatie
De bovenstaande plannen liggen in de periode van 10 juli tot en met 7
augustus 2002 ter inzage in kamer 617 van het Bestuurscentrum. De
verkeerstechnische aspecten van deze plannen maken deel uit van het
voorgenomen rioolrenovatieproject, dat momenteel ook ter inzage ligt
in het Bestuurscentrum en waarover op maandag 5 augustus vanaf 19.00
uur een informatie-avond plaatsvindt in het Bestuurscentrum.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de gemeente Brunssum,
telefoon 527 86 23 of 527 85 80.
---
Fiets- en voetgangersbrug vanaf 18 juli open
De nieuwe fiets- en voetgangersbrug over de N276 is vanaf donderdag 18
juli open. Fietsers en voetgangers kunnen vanaf dat moment op een
veilige manier het knooppunt N276/Emmaweg/Karel Doormanstraat
oversteken. De brug ligt direct ten noorden van de nieuwe rotonde
Emmaweg/N276/Karel Doormanstraat en verbindt de Dr. Schaepmanstraat
met de Dr. L.Th. Wietenstraat/Kruisbergstraat.
Met de aanleg van de brug is half juni begonnen. Na de bouw van de
brugconstructie waren de opritten aan de beurt. Vanaf maandag 15 juli
zal er op de brug nog een speciale coating op fiets- en voetgangerspad
worden aangebracht. Zodra deze coating voldoende is gehard, gaat de
brug open.
In de eerste maanden van 2002 werd op de voormalige kruising
Emmaweg/N276/Karel Doormanstraat een rotonde aangelegd. Deze rotonde
is, teneinde de doorstroom van verkeer te bevorderen, niet
toegankelijk voor fietsers en voetgangers. Voor deze
verkeersdeelnemers is om die reden enkele meters ten noorden van deze
rotonde een fiets- en voetgangersbrug over de N276 aangelegd.
---
Profielschets nieuwe burgemeester
Op woensdag 26 juni heeft de gemeenteraad van Brunssum de definitieve
profielschets van de nieuwe burgemeester vastgesteld. In die
profielschets schrijft de raad wat zij verwacht van de nieuwe
burgemeester: welke kwaliteiten, welke vaardigheden, welke
bestuursstijl, welke achtergrond, et cetera. Uit de profielschets
blijkt dat Brunssum vooral op zoek is naar een man of vrouw die goed
kan leiden: iemand die daadkrachtig en besluitvaardig is, gemeente,
raad en college goed kan aansturen en inspireren, en oog heeft voor
mensen en verhoudingen.
De profielschets van de nieuwe burgemeester is tot stand gekomen met
medewerking van de inwoners van Brunssum. Begin juni maakte de
gemeente een voorlopige profielschets bekend, met de uitnodiging aan
iedere Brunssumer om met opmerkingen en aanvullingen te komen. Op deze
oproep reageerden 24 mensen - wat in ieder geval de indruk zou kunnen
wekken dat de meeste Brunssumers zich volledig kunnen vinden in de
voorgestelde profielschets.
Reacties
In de reacties van de mensen die wél reageerden met opmerkingen en
aanvullingen, keerden drie onderwerpen met nadruk terug. Zo gaven de
inzenders aan dat zij het belangrijk vinden dat de nieuwe burgemeester
extra aandacht heeft voor openbare orde en veiligheid, dat hij/zij
integer is (conform de gedragscode die geldt voor bestuurders) en met
een vriendelijke doch besliste hand vergaderingen kan leiden. Deze
aanvullingen zijn opgenomen in de definitieve profielschets.
Die definitieve profielschets ziet er als volgt uit. De gemeente
Brunssum is op zoek naar een man/vrouw die als burgemeester van
Brunssum
- zich goed kan inleven in situaties en mensen; hij of zij kan goed
luisteren; - een bruggenbouwer is; hij of zij kan mensen motiveren om
te kiezen voor het gemeenschappelijk belang van Brunssum; - integer is
en het goede voorbeeld geeft op het gebied van waarden en normen; -
onafhankelijk is en geen voorkeuren heeft voor partijen, mensen en
belangen; - in crisissituaties vol vertrouwen en rust de leiding kan
nemen; - een coördinator is met organisatievermogen; hij of zij
inspireert mensen tot actie, stuurt ze in hun werk en eist daarbij van
zichzelf en anderen discipline, betrouwbaarheid en
verantwoordelijkheidsgevoel; - daadkrachtig en besluitvaardig is, en
doorzettingsvermogen heeft; hij of zij moet beschikken over de
overtuigingskracht om anderen te winnen voor de eigen standpunten of
ideeën, en over de vaardigheid om successen in onderhandelingen te
behalen met behoud van goede relaties met de andere partijen.
Procedure
Deze profielschets vormt de basis voor de sollicitatieprocedure. Die
procedure is inmiddels begonnen, met het overhandigen van de
profielschets aan gouverneur B. van Voorst tot Voorst, op 26 juni, en
het plaatsen van de vacature in de Staatscourant in de eerste week van
juli. Hoe die sollicitatieprocedure verder verloopt, leest u in het
artikel Brunssum zoekt een nieuwe burgemeester....
---
Zoektocht opvolger Fons Jacobs duurt zeker zes maanden
Brunssum zoekt een nieuwe burgemeester...
Brunssum krijgt een nieuwe burgemeester. Op 1 juli 2002 vertrok Fons
Jacobs. Hij is de nieuwe burgervader van het Brabantse Helmond (80.000
inwoners). Aan zijn opvolging wordt inmiddels druk gewerkt. In de
afgelopen weken heeft de gemeenteraad van Brunssum een profielschets
opgesteld, waarvoor de raad ook een beroep deed op de bevolking van
Brunssum. Op 26 juni is die profielschets overhandigd aan gouverneur
B. van Voorst tot Voorst, die speciaal voor die gelegenheid naar
Brunssum kwam. En dan, pas dan begint de eigenlijke
sollicitatieprocedure.
De profielschets van de burgemeester is eigenlijk het wensenlijstje
van de gemeenteraad (en de inwoners) van Brunssum (zie ook artikel
elders op deze pagina). In die schets staat wat wij van de nieuwe
burgemeester verwachten: karakter, achtergrond, capaciteiten,
vaardigheden, noem het maar. De regie van de sollicitatieprocedure
rondom een nieuwe burgemeester is in handen van de gouverneur. Maar
het is de gemeenteraad die de eigenlijke procedure afhandelt. Een
aantal van de gemeenteraadsleden vormt namelijk de
vertrouwenscommissie. Dat is het groepje mannen en vrouwen dat
gesprekken voert met sollicitanten - datzelfde groepje wijst ook
uiteindelijk twee favoriete kandidaten aan. Niet dat die
vertrouwenscommissie daarin beslist. De vertrouwenscommissie, die
adviseert, en de gemeenteraad, die beslist. En héél uiteindelijk
beslist de minister van Binnenlandse Zaken.
Gezocht...
Terug naar het begin. De sollicitatie. Het begint allemaal met een
advertentie: 'Gezocht, een burgemeester voor Brunssum...'. De
advertentie verschijnt in de Staatscourant. In principe kan iedereen
solliciteren voor het burgemeesterschap. De eisen zijn simpel: je moet
Nederlander zijn. Punt. Iedereen die aan deze eis voldoet, kan een
sollicitatie sturen naar de gouverneur. Die verzamelt de reacties en
beoordeelt ze, onder meer aan de hand van de profielschets. In feite
maakt de gouverneur twee lijstjes: 'ja' en 'nee'. Het ja-lijstje
stuurt hij door naar de vertrouwenscommissie van de gemeente. Die mag
dan beslissen wie wordt uitgenodigd voor een gesprek. De
vertrouwenscommissie handelt, zoals de naam al zegt, strikt
vertrouwelijk. De leden van de commissie mogen met niemand praten over
de kandidaten, of over de gesprekken die plaatsvinden, óók niet met de
raadsleden die niet in de commissie zitten. Uiteindelijk, na diverse
sollicitatiegesprekken, spreekt de vertrouwenscommissie een voorkeur
uit voor twee kandidaten. Het advies van de commissie wordt vervolgens
besproken in de raad. Die stelt een aanbeveling op voor de minister
van Binnenlandse Zaken. Daarover licht ze de gouverneur in. In die
aanbeveling staan de namen van twee kandidaten in volgorde van
voorkeur. Dus een nummer 1 en een nummer 2. De minister krijgt zes
weken de tijd om over die aanbeveling na te denken. In principe is hij
gebonden aan de keuze van de gemeenteraad voor de nummer 1-kandidaat.
Kiest de minister voor de nummer 2, dan zal hij met hele goede
argumenten moeten komen.
Nog een paar maandjes wachten...
Uit het bovenstaande mag blijken dat de sollicitatieprocedure voor de
nieuwe burgemeester van Brunssum een hele periode in beslag zal nemen.
Op 26 juni is de profielschets vastgesteld en overhandigd aan de
gouverneur van Limburg. De advertentie verschijnt in de eerste week
van juli in de Staatscourant. Kandidaten hebben zes weken de tijd om
te reageren. Begin september maakt de gouverneur de balans op en dan
kan de vertrouwenscommissie aan de slag. Naar verwachting zullen de
eerste gesprekken tussen sollicitanten en de vertrouwenscommissie pas
eind september plaatsvinden en volgt een oordeel van de commissie en
de raad niet eerder dan in oktober. De definitieve benoeming door de
minister wordt op z'n vroegst in november verwacht. Het is de
bedoeling dat de nieuwe burgemeester in de eerste maanden van 2003 zal
aantreden.
Tussen het vertrek van burgemeester Jacobs per 1 juli en de benoeming
van zijn opvolger is een waarnemend burgemeester aangesteld. Dat is de
heer Jan Smeets.
---
Opknapbeurt rolschaatsbaan Kerkeveld
De gemeente Brunssum heeft plannen om de oude rolschaatsbaan Kerkeveld
nieuw leven in te blazen. De bestaande baan wordt grondig opgeknapt en
daarnaast komen er op het terrein gloednieuwe skatervoorzieningen, een
basketbalveld en een trapveldje. De gemeente organiseert op maandag 5
augustus een voorlichtingsavond.
De oude rolschaatsbaan in de wijk Kerkeveld wacht al jaren op een
grote opknapbeurt. Besloten is nu om de baan, zo'n 280 meter lang,
opnieuw te asfalteren en geschikt te maken als skatebaan. Verder
krijgen skaters op deze plek ook de beschikking over een eigen
skatepark: jongeren kunnen zich hier uitleven op een piramide, funbox,
een quarter- en een halfpipe en een olliebox. In het middengedeelte
van de skatebaan komt een basketbalveld, omrasterd met een spelkooi.
Ook wordt hier een trapveldje aangelegd. Alle toestellen hebben een
dichte constructie; verder zijn toestellen en kooien uitgevoerd in
geluidsarme materialen.
Jongeren
De nieuwe skatebaan en het skatepark komen tegemoet aan de wens van
vele Brunssumse jongeren om eigen voorzieningen. Op dit moment komt de
skatende jeugd vooral samen in het centrum van Brunssum, waar ze
gebruik maken van trappen en straatmeubilair. De plannen voor de
herinrichting van de rolschaatsbaan Kerkeveld zijn tot stand gekomen
in nauw overleg met de jongeren en met het wijkteam Centrum. De aanleg
van het basketbalveld is een wens van het wijkteam Oost, dat op zoek
is naar een geschikte locatie waar jongeren uit Brunssum-Oost kunnen
basketballen. De gemeente wil eind september beginnen met de aanleg
van de nieuwe voorzieningen. Nog vóór de herfstvakantie, 19 oktober,
moeten de nieuwe skatebaan, skatepark, basketbalveld en trapveldje
klaar zijn.
Voorlichting
De plannen voor herinrichting van de oude rolschaatsbaan liggen vanaf
3 juli tot en met 14 augustus ter inzage op het Bestuurscentrum,
afdeling Civiele Techniek. Op maandag 5 augustus organiseert de
gemeente een informatie-avond in het Bestuurscentrum. Deze begint om
19.00 uur. De informatie-avond wordt gecombineerd met een
voorlichtingsavond over de renovatie van de riolering in de wijk
Kerkeveld (zie elders op deze gemeentepagina).
---
Nieuwe riolering Kerkeveld
De gemeente Brunssum wil de riolering in een deel van de wijk
Kerkeveld gaan renoveren. Verder zijn er plannen om de hele wijk,
inclusief de Doorvaartstraat, tot 30 kilometer-zone te verklaren. Deze
plannen liggen vanaf 3 juli ter inzage. Op maandag 5 augustus
organiseert de gemeente een voorlichtingsavond.
Volgens de plannen van de gemeente zal de riolering worden vervangen
in de Prinses Beatrixstraat, de Prinses Margrietstraat, de Prinses
Marijkestraat en de Prins Irenestraat. De nieuwe riolering zal meer
capaciteit krijgen waardoor wateroverlast in de Prinses Margrietstraat
en de Prinses Irenestraat minder vaak zal optreden. Gelijktijdig met
de aanleg van de nieuwe riolering wil de gemeente in de genoemde
straten nieuwe klinkerbestrating aanleggen. Dat gebeurt zodanig dat de
straten geschikt zijn om ingericht te worden als 30 kilometer-zone.
Verder worden de aansluitingen van de Prinses Beatrixstraat en de
Prinses Irenestraat op de Doorvaartstraat omgebouwd tot verhoogde
kruispunten. De hele wijk Kerkeveld, inclusief de Doorvaartstraat,
wordt vervolgens een 30 kilometer-zone.
Voorlichtingsavond
De bovengenoemde plannen liggen vanaf 3 juli tot en met 14 augustus
ter inzage op het Bestuurscentrum, afdeling Civiele Techniek. Op
maandag 5 augustus organiseert de gemeente een informatie-avond in het
Bestuurscentrum. Deze begint om 19.00 uur. De informatie-avond wordt
gecombineerd met een voorlichtingsavond over de nieuwe inrichting van
de rollerschaatsbaan in Kerkeveld (zie elders op deze gemeentepagina).
---
Raadsvergadering van 2 juli
De gemeenteraad kwam voor een vergadering bijeen op dinsdag 2 juli
2002. Tijdens deze vergadering zijn onder meer de volgende besluiten
genomen:
Interpellatieverzoek
De PAK-fractie verzocht in de raadsvergadering van 28 mei om een
interpellatie betreffende de bestuurlijke kant van het
coffeeshop-dossier van de gemeente. De helft van de aanwezige
raadsleden stemde toen vóór een debat over dat dossier, de andere
helft tegen. In de raadsvergadering van 2 juli is besloten om dit
onderwerp voor dit moment van de agenda af te voeren en er na de
zomervakantie op terug te komen.
Visiedocument Brunssum
In het visiedocument 'Brunssum een expeditie naar 2015' geeft de
gemeente een visie op de ontwikkelingen die Brunssum dient te
doorlopen, gekoppeld aan een vijftal bestuurlijke ambities. De raad
heeft het visiedocument vastgesteld, met de aantekening dat het
document altijd ruimte dient te bieden aan nieuwe ontwikkelingen, in
de interactie tussen enerzijds gemeente en anderzijds burgers en
andere partijen. Zie ook: "Een expeditie naar 2015"
Actief Bodembeheer
In de Beleidsnotitie Actief Bodembeheer Parkstad Limburg is het
regionale en lokale beleid vastgelegd op het gebied van actief
bodembeheer: hoe om te gaan met bodem die (door langdurig menselijk
handelen) verontreinigd is geraakt, zodanig dat risico's voor de
volksgezondheid worden vermeden en de huidige gemiddelde
bodemkwaliteit minimaal gehandhaafd kan blijven. Het beleid is
opgesplitst in een regionaal deel en een lokaal deel - in dat laatste
deel is het regionale beleid per deelnemende gemeente verder
uitgediept. De raad heeft ingestemd met deze notitie.
Spoedvoorzieningen basisscholen
De gemeenteraad heeft goedkeuring verleend aan een aantal vergoedingen
voor basisscholen vanwege geleden schade als gevolg van vandalisme.
3e Begrotingswijziging 2002
De raad heeft ingestemd met de 3e begrotingswijziging 2002.
Begrotingswijzigingen 2002 Parkstad Limburg
De gemeente ontving van Regio Parkstad Limburg een zevental
wijzigingen op de Begroting 2002. Deze hebben geen gevolgen voor de
hoogte van de bijdrage die Brunssum in 2002 betaalt aan Parkstad
Limburg, maar ze zijn reeds verwerkt in de gemeentebegroting. De raad
zal geen bezwaren indienen tegen deze begrotingswijzigingen.
Concept-begroting 2003 Parkstad Limburg
De gemeente ontving van Regio Parkstad Limburg de concept-begroting
2003. De bijdrage van Brunssum stijgt ten opzichte van 2002 met een
bedrag van 20.414,- euro. De stijging van de bijdrage is een gevolg
van prijsstijgingen en organisatiekosten. De totale bijdrage van
Brunssum aan Parkstad Limburg in 2003 bedraagt 342.413,- euro. Dat
bedrag is inclusief een bedrag van 55.833,- dat gestort zal worden in
het Parkstad Limburgfonds. De raad zal geen bezwaar indienen tegen
deze concept-begroting.
Concept-begroting 2003 Werkvoorzieningschap
De gemeente ontving van het Werkvoorzieningschap Oostelijk
Zuid-Limburg de concept-begroting 2003 en de meerjarenramingen
2003-2006. De raad heeft ingestemd met het ramen van een bedrag van
50.000 euro in de gemeentebegrotingen van 2003 en 2004 als dekking in
het geval het exploitatieresultaat van het Werkvoorzieningschap in die
jaren niet toereikend mocht zijn.
De gemeenteraad van Brunssum heeft verder een amendement van de
VVD-fractie aangenomen waarin de raad zijn zorg uitspreekt over de
financiële positie van het Werkvoorzieningschap en het schaps-bestuur
opdraagt om een diepgaand onderzoek in te stellen naar de
mogelijkheden om te komen tot minimaal een dekkende exploitatie.
Commissie bezwaarschriften
In oktober 2000 heeft de raad besloten een Algemene Kamer en een
VROM-kamer van de commissie voor de bezwaarschriften in te stellen.
Elke kamer bestaat uit een voorzitter en twee leden. De eerste
voorzitters en leden werden in januari 2001 aangesteld. Met het
aftreden van de gemeenteraad zijn ook beide kamers afgetreden. De raad
heeft ingestemd met de opvolging. In alle gevallen gaat het om
herbenoeming.
Jaarrekening 2001
De raad heeft ingestemd met de Jaarrekening 2001, alsmede met het
jaarverslag 2001. De aanbevelingen van de accountant en van de
rekeningcommissie zijn overgenomen.
Voorbereidingsbesluit Emma
Op het voormalige mijnterrein Emma zijn woningen gebouwd op een
leeflaag. Onder die leeflaag (twee meter) kunnen echter nog
bodemverontreinigingen zitten. Om die reden wil de gemeente het
gebruik van de grond dieper dan die leeflaag aan een aanlegvergunning
verbinden. Een dergelijke voorziening dient in het bestaande
bestemmingsplan opgenomen te worden. Zolang dat nog niet is gebeurd,
zou zich op het Emmaterrein ongewenst bodemgebruik kunnen voordoen. Om
die ongewenste ontwikkelingen tegen te gaan, heeft de raad besloten om
een voorbereidingsbesluit te nemen voor Emma Woonvlek I.
De volgende raadsvergadering vindt plaats op dinsdag 3 september 2002.
---
Gemeente legt toekomstig beleid vast in visiedocument:
"Een expeditie naar 2015"
In de raadsvergadering van 2 juli stelde de gemeenteraad het
visiedocument 'Een expeditie naar 2015' vast. In dat document geeft de
gemeente aan welke onderwerpen in de komende 12 jaar in Brunssum
spelen en hoe de gemeente met die onderwerpen wil omgaan. Verkeer en
veiligheid. Voorzieningen voor jong en oud. Groen en recreatie.
Economie en werkgelegenheid. Wonen en winkelen. Waar willen we staan
in 2015 en wat is daarvoor nodig? In het visiedocument noemt de
gemeente vijf ambities; vijf ambities die allemaal leiden naar een
visie op Brunssum in 2015. Die visie luidt: Brunssum wil een gemeente
zijn waar het fijn wonen is, met een woonomgeving die kwaliteit biedt
op het gebied van veiligheid en leefbaarheid en voorzieningen.
Het visiedocument is een belangrijk stuk voor iedere burger van
Brunssum. Hier leest u waar de gemeente de komende jaren in gaat
investeren, welke keuzes gemaakt moeten worden en waarom, en wat u mag
verwachten van uw gemeente. Vandaar dat u op deze pagina een
samenvatting van dit visiedocument aantreft.
Overigens: de gemeenteraad van Brunssum heeft het visiedocument
vastgesteld met de aantekening dat het document moet uitnodigen tot
meedenken door burgers en organisaties en altijd ruimte dient te
bieden aan nieuwe ontwikkelingen. 12 jaar is immers een lange tijd
waarin veel kan gebeuren. Het gaat erom hoe in de toekomst wordt
omgegaan met de vijf ambities van de gemeente. Dit visiedocument geeft
daartoe de richting en de aanzet. De ambities, en de maatregelen die
bij de visie horen, moeten wellicht periodiek aangepast worden. Die
aanpassing komt altijd tot stand in een vruchtbare interactie tussen
enerzijds gemeente en anderzijds burgers en andere partijen. De
gemeenteraad wil in dit proces ook zelf een actieve rol spelen.
Aanleiding tot het visiedocument
In onze samenleving -Nederland, Limburg, Brunssum- zijn veel
ontwikkelingen en trends gaande. Sommige gaan snel, andere langzaam.
Maar ze vereisen van een gemeentebestuur een tijdige reactie. Door nú
een visie te formuleren op wat we in de toekomst willen, door nú
keuzes te maken, voorkomen we dat we straks opgescheept zitten met
onoplosbare problemen en gemiste kansen.
Zo zal de bevolkingsomvang van Brunssum in het komende decennium niet
of nauwelijks toenemen. Mogelijk zal zelfs sprake zijn van een
bevolkingsafname. En ook de opbouw van de bevolking verandert. Het
aandeel senioren zal toenemen (vergrijzing), terwijl het aandeel
jongeren in de bevolkingsomvang zal stabiliseren of zelfs afnemen.
De Brunssumse bevolking verandert niet alleen in bevolkingsopbouw,
maar ook door algemene maatschappelijke trends als toenemende
individualisering, toenemende mobiliteit, toenemende
arbeidsparticipatie, toenemende keuzevrijheid. Deze algemene trends
zullen tot gevolg hebben dat mensen steeds meer mogelijkheden binnen
hun bereik zien komen en dat de behoefte aan een groter en
gevarieerder aanbod van allerlei denkbare voorzieningen zal groeien.
Dit zal zijn uitwerking hebben op het aanbod van voorzieningen op het
gebied van detailhandel, recreatie, educatie, cultuur, wonen, zorg en
woonzorg.
Vijf ambities
Hoe zorg je er als gemeente voor dat je over 12 jaar ál je inwoners de
juiste voorzieningen biedt (onderwijs, sociale zekerheid, schone en
veilige straten, winkels, sport- en andere faciliteiten), en dat tegen
een betaalbare prijs? Brunssum wil dat door deze vijf ambities te
realiseren:
1. Een groene woonomgeving creëren waarin mensen volop kunnen
recreëren.
2. Een aantrekkelijk woonklimaat.
3. Een voorzieningenniveau, afgestemd op de behoeften van de inwoners.
4. Inspelen op de behoefte van de burgers door de burgers bij het
bestuur en de ontwikkeling van de gemeente te betrekken.
5. Optimaal benutten van de kansen die het samenwerkingsverband
Parkstad-Limburg biedt om de voorwaarden te creëren die noodzakelijk
zijn om Brunssum zich verder te laten ontwikkelen als tuinstad.
1. Een groene woonomgeving
Brunssum heeft een 'groen' karakter: veel groen in de binnenstad en
veel groen in het dichtbijgelegen buitengebied. Het behoud en de
versterking van het groen in de woonwijken krijgt aandacht in het
Meerjaren InvesteringsPlan Openbare Ruimte. In dat plan worden alle
investeringen in de openbare ruimte inclusief ondergrondse
voorzieningen, riolering en kabels en leidingen, op een integrale
wijze benaderd. Zo wordt voortdurend een kwalitatieve impuls gegeven
aan de inrichting van de straten, pleinen en parken.
Bijzondere aandacht daarbij dient te worden gegeven aan drie
ontwikkelingen: 1) de opwaardering van het Schutterspark; 2) de
natuurontwikkeling Brunssummerheide, dit in samenhang met het
recreatief medegebruik van dit unieke gebied; en 3) het Vijverpark in
relatie tot het Lindeplein.
2. Een aantrekkelijk woonklimaat
In de periode tot ongeveer 2010 investeert de gemeente Brunssum, samen
met diverse marktpartijen, volop in stedelijke vernieuwing. De
herstructurering van de stad, en van specifieke wijken, is voortvarend
van start gegaan. Voor alle wijken zijn wijkontwikkelingsplannen
ontwikkeld waarin projecten zijn aangegeven die het hele brede terrein
van het woonklimaat bestrijken: woningbouw, wegen, groen,
veiligheid...
In 2001 is het eerste herstructureringsproject in Brunssum afgerond,
de oude mijnwijk De Egge. Herstructureringsprojecten die momenteel in
ontwikkeling zijn, hebben betrekking op Brunssum-West, Rozengaard,
Rembrandtstraat, Het Heufke en De Lemmender ("Op de Waakboom"). Hier
worden woningen gerenoveerd of gesloopt, gevolgd door nieuwbouw. Ook
de verkeerssituatie en de kwaliteit van de openbare ruimten en de
gangpaden wordt in deze projecten grootschalig aangepakt.
Een aantrekkelijk woonklimaat is ook een veilig woonklimaat. Deze
veiligheid krijgt aandacht via de ontwikkeling van wijk- en
buurtveiligheidsplannen. Daarin zullen alle aspecten die van invloed
zijn op het veiligheidsgevoel de aandacht krijgen. Een eerste stap
daarin vormt de versterking van de handhaving in de wijken door een
meer geïntegreerde samenwerking tussen de politie, de bijzonder
opsporingsambtenaren, de stadswachten en de groenwachters.
Het verbeteren, versterken en behouden van het woonklimaat, inclusief
de veiligheid, kan niet zonder betrokkenheid van de bewoners en alle
overige betrokkenen bij de wijk. De wijkteams zijn daarbij belangrijke
partners.
3. Een goed voorzieningenniveau
Burgers zijn gehecht aan hun directe woonomgeving, hún wijk. De
functie van de wijk zal daarom verder versterkt worden. Hiertoe zullen
in de komende jaren brede maatschappelijke voorzieningen gerealiseerd
worden, in elke wijk één.
Een Brede Maatschappelijke Voorziening bundelt diverse
maatschappelijke voorzieningen in de wijk onder één dak. Door
(bijvoorbeeld) basisscholen, peuterspeelzalen, wijksteunpunten,
welzijns- en zorginstellingen en verenigingen bij elkaar te brengen,
wordt efficiënter en effectiever gebruik gemaakt van ruimte en
middelen. Hierdoor ontstaat voor elke wijk de mogelijkheid om te
beschikken over een breed scala van betaalbare voorzieningen.
In de periode tot 2006 zullen in de wijken west en oost Brede
Maatschappelijke Voorzieningen gerealiseerd worden. De overige wijken
volgen in een later stadium.
De gemeente Brunssum heeft een florerend verenigingsleven, met meer
dan 120 organisaties actief op het gebied van muziek, dans, sport en
talloze andere terreinen. De gemeente Brunssum ziet het als een
belangrijke taak om het verenigingsleven zo goed mogelijk te
stimuleren en zal verenigingen, die gezien hun aard daarvoor in
aanmerking komen, uitnodigen om mee te doen in de Brede
Maatschappelijke Voorzieningen.
In het visiedocument is er met name aandacht voor voorzieningen voor
ouderen en de sociaal zwakkeren. Ouderenwelzijn betekent voor de
gemeente Brunssum: behoud en stimulering van zelfstandigheid en
zelfredzaamheid. Dat betekent dat de gemeente met name middelen zal
vrijmaken voor die projecten en activiteiten die bijdragen aan deze
doelstelling.
De gemeente heeft goede voorzieningen voor de sociaal zwakkeren in de
gemeenschap. Die moeten behouden blijven, zodat ook de sociaal
zwakkeren kunnen blijven deelnemen in onze samenleving.
In het streven om senioren en gehandicapten zo lang mogelijk hun
zelfstandigheid te laten behouden, zal het gebruik van de diverse
voorzieningen (onder andere de Wet voorzieningen gehandicapten)
gestimuleerd worden.
Dan de ontwikkeling van recreatieve voorzieningen. De gemeente denkt
aan de ontwikkeling van een toeristisch-recreatieve zone ten zuiden en
ten oosten van het stedelijke gebied en ten noorden en oosten van de
Brunssummerheide (de Oostflank), gecombineerd met de geplande
economische ontwikkelingen in dat gebied (bedrijfsterreinen).
Bestaande elementen in deze zone vormen het zwembad de Zeekoelen en de
Heidecamping, de te verplaatsen manege in de Brunssummerheide, de
Golfbaan, het Schutterspark, de Rode Beek, de Brunssummerheide, en de
sportaccommodaties de Langeberg en SV Brunssum. Door deze
voorzieningen te behouden en te versterken, en door elementen met een
andere functie in deze zone te herstructureren, ontstaat een gebied
met een krachtige toeristische uitstraling.
Het behouden en veiligstellen en zelfs opwaarderen van de
natuurwaarden van de Brunssummerheide alsook het renatureren van de
Rode Beek vormen daarin een belangrijk speerpunt.
4. Interactie met burgers
Bij het maken van nieuwe plannen werkt de gemeente Brunssum volgens de
principes van interactieve beleidsvorming. Daarbij worden de burgers
geraadpleegd vanaf het moment van idee- en visievorming.
Met het instellen van de wijkteams, nu vier jaar geleden, heeft
Brunssum de start gemaakt met interactief bestuur. In de wijkteams
worden uiteenlopende ontwikkelingen in alle delen van Brunssum in een
vroeg stadium met de burgers besproken. Ook kunnen de leden van de
wijkteams zelf zaken aandragen en bespreekbaar maken waarop zij door
hun achterban attent zijn gemaakt.
Als het gaat om de uitvoering van projecten in de wijken zijn de
contacten met de leden van de wijkteams eveneens zeer waardevol.
Vanuit en in overleg met de wijkteams worden sleutelfiguren in de wijk
aangewezen die een belangrijke rol spelen in het beleidsvoorbereidend-
en besluitvormingsproces.
5. Parkstad Limburg
Brunssum kan in nagenoeg alle behoeften van haar bevolking voorzien.
Voor een deel echter zullen de inwoners van Brunssum op voorzieningen
zijn aangewezen in de regio. Op het terrein van werkgelegenheid en
economie, en van voorzieningen op het gebied van detailhandel,
recreatie, cultuur en educatie is regionale samenwerking een absolute
voorwaarde. De veelheid aan ambities en projecten op het niveau van
Parkstad Limburg sluiten daarop aan.
Tot slot - Tuinstad Brunssum
Brunssum is anno 2002 een gemeente met een groot aantal sterke punten.
Brunssum kent een prettige leefomgeving, gekenmerkt door veel groen.
Het leefklimaat kent een sterke sociale cohesie, dat zich onder meer
uit in een bloeiend verenigingsleven. De afstand tussen politiek en de
burgers is betrekkelijk gering - bij de laatste
gemeenteraadsverkiezingen kende Brunssum een opkomst van 68 procent.
En Brunssum heeft een sociaal gezicht; de (sociale) lasten voor de
burgers zijn laag.
Die sterktes benutten, dáár gaat het om.
In de jaren twintig en dertig kreeg Brunssum het aanzien van een
'tuinstad'. Dat was het gevolg van de aanleg van woonwijken (De Egge,
Treebeek, Rozengaard) naar voorbeeld van de Engelse
tuinstad-architectuur: veel groen, veel ruimte, en gezonde woningen.
Anno 2002 streeft de gemeente naar een nieuwe, eigentijdse invulling
van dit tuinstad-idee. "Brunssum", aldus de visie van de gemeente, "is
dé tuinstad, binnen de samenwerking Parkstad-Limburg, met een
aantrekkelijk woonklimaat en een voorzieningenniveau dat is afgestemd
op de behoeften van de inwoners."
Samenwerking, integratie en professionalisering. Voor de gemeente ligt
de uitdaging in het maximaal inspelen op bovengenoemde ontwikkelingen.
Sámen met de inwoners van Brunssum.
---
Brunssum krijgt eerste windturbinepark van Limburg
Windturbines in Brunssum
Brunssum kiest voor windenergie. Begin volgend jaar gaan op
industrieterrein Hendrik een viertal windturbines draaien die
voldoende energie opleveren voor vierduizend huishoudens - ruim een
kwart van Brunssum, dus! De plaatsing van deze windturbines past in
het beleid van de gemeente (en van de Provincie en Den Haag) om het
gebruik van schone, groene energie te stimuleren. Zo besparen de vier
Brunssumse turbines jaarlijks 2,5 miljoen kilo aan CO2-uitstoot.
De vier windturbines worden geplaatst op industrieterrein Hendrik -
drie langs de Kranenpool en een turbine op het terrein zelf. De
turbines liggen minimaal vierhonderd meter van woongebieden, waardoor
er vrijwel geen sprake is van overlast (geluid, slagschaduw). Dat was
ook een belangrijke eis van het gemeentebestuur van Brunssum. Schone
energie prima. Maar het mag niet ten koste gaan van het woongenot van
omwonenden.
Zorgvuldig
De besluitvorming over het plaatsen van windturbines is dan ook zeer
zorgvuldig geweest. Brunssum ging niet over één nacht ijs. Eerst vond
er een quickscan plaats: waar was de beste locatie voor windturbines?
Vier locaties werden onderzocht, drie vielen af. Vervolgens vond een
haalbaarheidsonderzoek plaats: waait het wel genoeg in Brunssum? Een
jaar lang werd gemeten met meetmasten. Het resultaat was gunstig. Toen
volgde de laatste, en beslissende stap: hoe stonden de inwoners van
Brunssum zelf tegen het idee van windturbines op het eigen
grondgebied? Eind 2000 vond daarom een groot onderzoek plaats, waar
1.200 Brunssumers aan deelnamen. Eén van de vragen in dat onderzoek
was heel concreet: wat vindt u van een windturbinepark op
industrieterrein Hendrik? Maar liefst 86 procent staat daar positief
tegenover. Slechts 3 procent vindt dat een onacceptabel idee.
Maximaal rendement
De eerste en enige windturbine in Limburg staat nu in De Beitel, in
Heerlen. Brunssum krijgt straks het eerste windturbinepark van heel
Limburg. Het windturbineproject is ontwikkeld door de Eline Group en
zal straks worden gebouwd en geëxploiteerd door een op te richten
Exploitatie BV. Elke turbine bestaat uit een ijzeren mast van 85 meter
hoog waaraan een driebladige rotor draait. De turbines zijn
computergestuurd. Mochten ze stilvallen, dan worden ze automatisch
weer opgestart, waardoor ze maximaal rendement zullen opleveren. De
turbines die op industrieterrein Hendrik komen te staan, hebben een
levensduur van maximaal 20 jaar.
Overigens: ze staan er nog niet. Op dinsdag 28 mei besloot de
gemeenteraad van Brunssum om het bestemmingsplan zodanig te wijzigen
dat op de betreffende locatie windturbines zijn toegestaan. Dat
betekent dat er nog een procedure bij de Provincie Limburg doorlopen
moet worden. Pas in het najaar 2002 zal om die reden een
bouwvergunning afgegeven kunnen worden. Is die vergunning rond, dan
kan de bouw snel plaatsvinden, want de turbines worden in de fabriek
gebouwd en hoeven alleen maar ter plekke in elkaar gezet te worden.
Als alles goed verloopt, kunnen de turbines begin 2003 gaan draaien en
Brunssum en Nederland van schone, groene energie gaan voorzien.
Vierduizend huishoudens, en dat 20 jaar lang.
---
Ministerie beloont succesvolle aanpak werkloosheid
Brunssum krijgt eervolle vermelding voor Werksleutel 2002
De gemeente Brunssum heeft een eervolle vermelding gekregen voor de
Werksleutel 2002. Werksleutel is een prijsvraag die jaarlijks door het
ministerie van Sociale Zaken en Welzijn wordt uitgeschreven voor
projecten die werklozen stimuleren bij het vinden van een baan.
Brunssum kreeg de eervolle vermelding voor het project 'Activering en
arbeidstoeleiding fase 4 bijstandscliënten zonder
arbeidsverplichting'. Naast Brunssum waren ook de gemeenten Haarlem,
Hengelo en Ede genomineerd.
De gemeenten in Parkstad Limburg, waaronder Brunssum, kennen een
relatief hoge werkloosheid (9,2 procent, tegenover een gemiddelde van
7,3 procent in Limburg). In de afgelopen jaren heeft Brunssum een
actief beleid gevoerd om het aantal werklozen terug te dringen. En met
succes: in 1996 deden nog 1.247 mensen een beroep op de gemeentelijke
Sociale Dienst, eind 2001 was dit aantal teruggelopen tot 890.
Kansen
Veel mensen die nu nog een beroep doen op de Sociale Dienst, hebben
geen sollicitatieplicht. Dat komt vanwege sociale en/of medische
omstandigheden of omdat ze voor kinderen moeten zorgen. Toch vindt de
gemeente Brunssum dat ook deze mensen een kans verdienen op de
arbeidsmarkt en daarmee op een verbetering van hun economische en
sociale positie. Vandaar dat vanuit de gemeente, in samenwerking met
andere partijen, in de afgelopen jaren een aantal projecten is
opgestart om deze mensen voor te bereiden op het vinden van een baan.
Zo krijgen alleenstaande moeders met kleine kinderen de kans om deel te nemen aan het project Impuls, dat hen helpt bij de oriëntatie op de arbeidsmarkt. Voor mensen die om sociale of medische redenen de boot dreigen te missen, organiseert de gemeente de cursus Wegwijzer. Deze cursus helpt mensen aan nieuwe ervaringen en aan een andere houding en gedrag waarmee hun kansen op de arbeidsmarkt toenemen.
Resultaten
Enkele resultaten. Aan Impuls hebben inmiddels zeventien mensen
deelgenomen - een nieuwe groep (met negen mensen) is eind mei van
start gegaan. Zes deelnemers hebben een baan gevonden, nog eens zeven
volgen momenteel een aanvullend opleidings- of trainingstraject. Ook
hebben verschillende mensen gesubsidieerde arbeid gevonden. Voor het
project Wegwijzer zijn inmiddels negen deelnemers geworven - het
eerste programma is afgelopen mei van start gegaan.
De gemeente voert deze projecten uit samen met Stavoor, BSA, met Kliq
en met Humanitas kinderopvang.
Werksleutel 2002
Het ministerie van Sociale Zaken en Welzijn heeft beide projecten
beloond met een eervolle vermelding voor de Werksleutel 2002. Naast de
gemeente Brunssum (30.000 inwoners) waren ook de gemeenten Haarlem
(148.000 inwoners), Ede (102.000 inwoners) en Hengelo (80.000
inwoners) genomineerd. De jury roemde met name de kleinschalige en
heldere aanpak van het Brunssumse project.
---
Ondergrondse afvalcontainers in Brunssum
In Brunssum zijn de eerste ondergrondse containers aangebracht. U kunt
in deze containers oud papier, glas en textiel kwijt. Het is de
bedoeling dat de huidige straatclusters (tien in totaal) in Brunssum
binnen vier jaar zijn vervangen door ondergrondse containers.
De eerste containers zijn inmiddels aangelegd op de Servatiusstraat (op de locatie van het voormalige straatcluster) en op het Amstenraderveld (tegenover Het Ambacht). Over enkele weken gaan de containers op het Doorvaartplein (achter de Edah) ondergronds.
Voordelen
Steeds meer gemeenten in Nederland stoppen afvalcontainers
ondergronds. Met name in het noorden van Nederland heeft deze
ontwikkeling een hoge vlucht genomen. In Limburg zijn bijvoorbeeld de
gemeenten Sittard-Geleen, Kerkrade en Nuth bezig met de aanleg van
ondergrondse containers. De voordelen zijn aanzienlijk. Zo hebben
ondergrondse containers meer opslagcapaciteit dan bovengrondse
voorzieningen (ongeveer drie keer zoveel) waardoor minder vaak het
afval ingezameld hoeft te worden en er dus ook minder vaak overlast is
voor de buurt. Ook leidt het gebruik van ondergrondse afvalcontainers
tot minder zwerfvuil.
In Brunssum zullen de komende jaren alle bovengrondse straatclusters,
tien in totaal, worden vervangen door ondergrondse containers. Op elke
locatie komen vier containers: twee voor glas (wit en bont), een voor
papier en een voor textiel. Op een aantal plaatsen (onder andere op
het Doorvaartplein) komen ook ondergrondse containers voor restafval.
Deze zijn bedoeld voor omwonenden en zijn alleen door houders van een
speciaal pasje te gebruiken.
---
Gemeente vergoedt eigen kosten gebitsprothese
Inwoners van Brunssum die een inkomen hebben op bijstandsniveau en die een gebitsprothese aanschaffen, kunnen onder bepaalde voorwaarden voor vergoeding van de eigen kosten terecht bij de gemeente. Het college van B&W heeft besloten om deze regeling uit 1997 te continueren.
De hoofdverzekering van het ziekenfonds vergoedt 75 procent van de
kosten van de aanschaf van een gebitsprothese. Mensen die een
aanvullende verzekering hebben, krijgen eventueel nog meer kosten
vergoed. De gemeente Brunssum heeft besloten om de helft van het
bedrag te vergoeden dat iemand zelf kwijt is aan een gebitsprothese,
dus ná aftrek van de vergoeding van het ziekenfonds en van de
aanvullende verzekering.
De vergoeding door de gemeente gebeurt via de bijzondere bijstand.
Denkt u recht te hebben op deze vergoeding van de gemeente, neem dan
contact op met Marleen Pelzer, 527 84 15.
---
Gemeente voldoet als eerste aan nieuwe regelgeving
Brunssum ook in de toekomst legionellavrij
De gemeente Brunssum heeft in al haar gemeentelijke gebouwen
maatregelen getroffen tegen de legionellabacterie. Brunssum is daarmee
de eerste gemeente in Nederland die voldoet aan de nieuwe regelgeving
rondom legionellapreventie in leidingwater. Het gaat in Brunssum om
maatregelen in 38 panden. De gemeente heeft inmiddels ruim 240.000
euro geïnvesteerd in de preventie.
De legionella is een bacterie die in waterleidingen kan voorkomen en
die gedijt in een omgevingstemperatuur tussen de 25 en 60 graden
Celsius. Besmetting vindt plaats door inademing van verneveld water.
Het drinken van water dat besmet is met legionella is niet gevaarlijk.
De legionellabacterie is zeer berucht. Besmetting leidt vaak tot de
dood. Mensen die de bacterie overleven, blijven vaak ernstig
gehandicapt.
De wettelijke richtlijnen voor legionellapreventie richten zich op een
goede temperatuursbeheersing van koud- en warmwatersystemen. Zo mag de
temperatuur in koudwaterleidingen niet boven de 25 graden zijn, en mag
die in warmwatersystemen niet onder de 60 graden komen (is dat laatste
wel het geval, dan dienen de leidingen regelmatig met heet water
doorgespoeld te worden).
In oktober 2000 is de 'Tijdelijke regeling legionellapreventie in
leidingwater' in werking getreden. Eigenaren van collectieve
watervoorzieningen (gemeenten, maar ook bijvoorbeeld ziekenhuizen,
warenhuizen, campings, hotels en verzorgingshuizen) zijn verplicht om
binnen een jaar een risico-analyse uit te voeren. In oktober 2001
bleek slechts 19 procent van de eigenaren in Nederland die analyse ook
uitgevoerd te hebben. Hiertoe behoort ook de gemeente Brunssum.
Inmiddels is Brunssum de eerste gemeente in Nederland die ook alle
vereiste maatregelen in alle gebouwen heeft doorgevoerd.
Maatregelen
De afdeling Beheer Gemeentelijke Gebouwen (BGG) van de gemeente heeft
in het afgelopen jaar, in samenwerking met het bedrijf Axima, de
warmwatervoorzieningen in de gemeentelijke panden onderzocht. Tot deze
panden behoren kinderdagverblijven, peuterspeelzalen, zwembaden,
voetbalverenigingen en de gemeentelijke kantoren. Dit onderzoek
richtte zich in eerste instantie op de aanwezigheid van de
legionellabacterie. Deze bleek nergens voor te komen. Vervolgens
voerde Axima een risico-analyse uit door de panden te controleren op
de aanwezigheid van omstandigheden die kunnen leiden tot groei en
verspreiding van deze bacterie. Uit deze risico-analyse bleek dat op
sommige locaties risico bestond op bacteriegroei. Sinds oktober 2001
zijn de maatregelen uitgevoerd om die risico's uit te sluiten. Daarmee
was een bedrag gemoeid van 68.000 euro.
Eerste logboek
Op dinsdag 23 april heeft de gemeente de laatste fase van het project
legionellapreventie afgesloten. Op die dag overhandigde wethouder
Dieudonné Akkermans het legionellapreventie-logboek aan Ton de Boer,
voorzitter van voetbalvereniging De Leeuw en beheerder van
sportcomplex De Leeuw. Dat logboek, dat uitgereikt zal worden aan
iedere beheerder van de 38 gemeentelijke panden, bevat voorschriften
voor het verrichten van handelingen om groei en verspreiding van de
legionellabacterie ook in de toekomst onmogelijk te maken. Tot die
handelingen behoren onder meer het regelmatig meten van de temperatuur
van koud- en warmwaterleidingen en het periodiek doorspoelen van
bijvoorbeeld douches met heet water.
De gemeente zal toezicht houden op naleving van de logboeken. Controle
gebeurt door keurmeesters van de Waterleidingmaatschappij Limburg.
---
Inspreekuur voor burgers
Burgers hebben voortaan het recht om tijdens een raadsvergadering het
woord te voeren. Speciaal daarvoor is een inspreekuur ingevoerd
waarmee elke vergadering van de gemeenteraad van Brunssum zal openen.
Iedere burger mag gebruik maken van dit inspreekrecht, onder twee
strikte voorwaarden: het onderwerp waarover u wilt inspreken moet op
de agenda staan van de betreffende raadsvergadering, en uw spreektijd
bedraagt maximaal 5 minuten.
Per 6 maart 2002 is in de gemeentepolitiek het zogenaamd dualistisch
stelsel ingegaan. Doel van dit stelsel is de politiek in de
gemeenteraad 'spannender' te maken en dichter bij de burger te
brengen. Het inspreekuur is een direct gevolg van dit dualisme (voor
commissievergaderingen bestond dit inspreekuur overigens al).
De gemeenteraad van Brunssum heeft bepaald dat er, voorafgegaan aan
iedere raadsvergadering, voortaan een half uur ruimte gereserveerd zal
worden voor het inspreekuur. Speciaal daarvoor is de aanvangstijd van
de raadsvergaderingen vervroegd: voortaan beginnen de vergaderingen om
18.30 uur in plaats van 19.00 uur.
Zo werkt het inspreekuur
Het inspreekuur werkt als volgt. Ongeveer een week vóór een
raadsvergadering wordt de definitieve agenda vastgesteld. Deze wordt
gepubliceerd in de Brunssum Aktueel en ter inzage gelegd in het
Bestuurscentrum, de bibliotheek en d'r Brikke-Oave. Burgers die willen
inspreken op een van de onderwerpen op deze agenda moeten dit tijdig
melden. Dat doet u bij de griffier (527 87 34) of bij de loco-griffier
(527 85 91) van de gemeente. Bij deze melding vermeldt u uw naam,
adresgegevens en onderwerp waarop u wilt inspreken. Let op: uw
aanmelding moet uiterlijk 48 uur voor aanvang van de raadsvergadering
binnen zijn. In de praktijk betekent dit op de vrijdag vóór de
betreffende vergadering, uiterlijk om 12.00 uur.
Elke raadsvergadering opent met het inspreekuur voor burgers. De voorzitter geeft aan wie wanneer het woord mag voeren (de volgorde van aanmelding bepaalt in principe de volgorde van insprekers). De spreektijd bedraagt maximaal 5 minuten. Mochten er zich meer dan zes insprekers hebben aangemeld, dan mag de voorzitter besluiten om de maximale spreektijd te verkorten (de duur van het totale inspreekuur is een half uur). Insprekende burgers maken gebruik van een van de interruptiemicrofoons die in de raadzaal staan opgesteld. Na afloop van het inspreken doet de voorzitter, of een lid van de raad, een voorstel voor de behandeling van de inbreng van de burger. Vervolgens sluit de voorzitter het inspreekuur af.
Overigens voor alle duidelijkheid dit nog: het inspreekuur is er speciaal voor u. Het is burgers niet toegestaan om tijdens een raadsvergadering het woord te nemen buiten dit inspreekuur.
Meer informatie
Zoals gezegd: u mag inspreken op alle onderwerpen die op een
raadsagenda staan. Hierop gelden echter twee uitzonderingen. Het is
niet toegestaan om het woord te voeren over benoemingen, keuzes,
voordrachten of aanbevelingen van personen, of over besluiten van de
raad waartegen beroep of bezwaar bij de rechter openstaat, of heeft
opengestaan.
Meer informatie over het inspreekuur voor burgers? Neem contact op met
de griffier of de loco-griffier van de gemeente (telefoon 527 87 34 /
527 85 91).
---
Wijkatlas 2002 op internet
De nieuwe Wijkatlas Brunssum 2002 is uit en u kunt hem thuis op
internet bekijken! De online Wijkatlas bevat een schat aan gegevens
over de huidige situatie en ontwikkelingen van de dertig wijken die
Brunssum rijk is.
De Wijkatlas verschijnt sinds 1997 jaarlijks. Het boekwerkje bundelt
een groot aantal gegevens over bevolkingsopbouw, woninggegevens,
sociale gegevens en woonomgeving. Zo leest u in de Wijkatlas hoeveel
mensen er wonen in uw wijk, welk soort woningen er staan, wat het
gemiddelde besteedbare inkomen is, en hoe u en uw buren de
leefomgeving ervaren. Ook vindt u in de wijkatlas een overzicht van de
scholen in uw buurt, van peuterspeelzalen, gemeenschapshuizen, banken
en postkantoren.
De wijkatlas is niet te koop bij de gemeente. Wel kunt u hem (gratis)
bekijken en downloaden via internet. De wijkatlas kunt u raadplegen
via de internetsite van de gemeente Brunssum, adres www.brunssum.nl.
(klik op 'wykatlas' op de homepage van de site). Op de site vindt u
een selectie van de gegevens uit de wijkatlas 2002. U kunt hier ook de
complete atlas downloaden.
Verenigingen of instanties die de voorgaande jaren de Wijkatlas
toegestuurd hebben gekregen maar dit jaar geen exemplaar hebben
ontvangen, kunnen dit melden bij de heer R. van Kesteren van de
gemeente, telefoon 527 84 18. Zij ontvangen dan alsnog de Wijkatlas
2002.
In 2003 verschijnt de volgende editie van de Wijkatlas.
---
Eerste afspreekpunt ReisNet officieel geopend
Maandag 4 maart hebben wethouder Janssen van de gemeente Brunssum,
wethouder Karel Scholtissen van de gemeente Heerlen, wethouder
Krasovic van de gemeente Kerkrade, en wethouder Hodinius van de
gemeente Simpelveld het eerste afspreekpunt van ReisNet Parkstad
Limburg officieel geopend. Dat gebeurde in het bijzijn van
vertegenwoordigers van de Provincie Limburg, het Projectbureau en
Personenvervoer Zuid Nederland BV.
De afspreekpunten zijn vaste opstapplaatsen voor klanten van ReisNet
die daardoor niet langer het risico lopen dat ze een afspraak met een
chauffeur van ReisNet mislopen. Ze worden bij voorkeur ingericht op
drukke plaatsen. In Brunssum zijn dit de volgende locaties:
* Doorvaartplein (achter Edah);
* Schiffelerstraat (naast Albert Hein);
* Lindeplein (hoofdingang d'r Brikke-Oave);
* Kennedylaan (naast Konmar).
Op korte termijn zullen in Brunssum nog een aantal andere
opstapplaatsen worden aangelegd. Zodra deze zijn opengesteld, zult u
hierover worden geïnformeerd.
---
Dualisme in de gemeentepolitiek:
Het nieuwe gezicht van de gemeenteraad
Na de volgende raadsverkiezingen krijgt de gemeentelijke politiek een
heel ander gezicht. Het is de afgelopen weken door velen in het land
al vaak geroepen: het moet allemaal spannender worden, levendiger, en
dat dankzij de andere rollen die college en raad krijgen in de nieuwe
opzet. Maar wat verandert er precies?
Dualisme in het gemeentebestuur. Klinkt nieuw, maar het is eigenlijk
een vreselijk oude wens. Want een hele hoop mensen zijn het er al heel
lang over eens dat de gemeentepolitiek niet fantastisch is
georganiseerd. Op papier hebben raad en college ieder hun eigen taken
en verantwoordelijkheden - de praktijk is echter weerbarstiger.
Vitaler en spannender
Een van de problemen is dat in de oude situatie de raad zich
onvoldoende kan profileren en qua bestuurlijke daadkracht vaak in de
schaduw staat van het college. Niet goed, want het is nu juist de raad
die gekozen wordt en de kiezer moet wél het gevoel hebben dat hij ook
ná de verkiezingen serieus wordt genomen. En die kiezer, daar gaat het
om. Die kiezer moet weer zin en vertrouwen krijgen in de lokale
democratie. Dualisme in het gemeentebestuur moet dat voor elkaar gaan
krijgen. In het kort gezegd komt het erop neer dat na 6 maart 2002
raad en college uit hun verstrengelde posities worden gesleurd en
duidelijker tegenover elkaar worden geplaatst. De raad moet de raad
zijn, het college het college, en het resultaat moet niet alleen meer
herkenbaar zijn, maar ook "vitaler en spannender".
Wethouders niet in raad
Concreet heeft dit nogal wat voeten in aarde. Een van de meest
opvallende wijzigingen van het nieuwe systeem is dat wethouders straks
geen raadslid meer mogen zijn. En ook geen raadscommissielid (of
-voorzitter). Die situatie is dus vergelijkbaar met de situatie in Den
Haag en met de relatie tussen kabinet en Tweede Kamer. Aan raads- of
commissievergaderingen mogen wethouders alleen op uitnodiging
deelnemen - anders rest hun een plek op de tribune of thuis achter de
buis.
In het verlengde hiervan zijn taken en bevoegdheden van raad en
college ook scherper gescheiden. De raad gaat zich veel meer toeleggen
op het vaststellen van algemene bestuurlijke kaders en op controle van
het college. Daartoe wordt het arsenaal van het raadslid fors
uitgebreid: elk raadslid heeft straks mondeling en schriftelijk
vragenrecht, het recht van interpellatie, het recht van initiatief en
amendement... Om raadsleden beter te wapenen in hun taken, hebben zij
straks recht op ambtelijke ondersteuning - die bijstand geldt zowel
voor de raad als voor het individuele raadslid. De ambtelijke
ondersteuning wordt geleid door een griffier, die straks door de raad
aangesteld moet worden. Onder die griffier komt ook een ambtelijke
organisatie te hangen, de griffie. Op die manier ontstaan er straks
twee ambtelijke organisaties: een onder de secretaris, ter
ondersteuning van het college, en een (zij het wat kleiner) onder de
griffier, ten behoeve van de raad.
Het college/de burgemeester
Het college gaat zich sterker als bestuur profileren. Dat betekent dat
het college straks een aantal bestuursbevoegdheden krijgt die nu nog
onder de vleugels van de raad vallen. Want zoals gezegd: de raad gaat
alleen nog maar besturen op hoofdlijnen. Tot de nieuwe bevoegdheden
van het college behoren o.a. het vaststellen van de regels voor de
ambtelijke organisatie, het benoemen van ambtenaren, het besluiten tot
en verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen, en het
voorbereiden en voeren van gerechtsgedingen.
En dan de burgemeester. Die is straks, net als nu, voorzitter van het
college en voorzitter van de raad (is hij afwezig, wordt het
voorzitterschap in de raad waargenomen door een raadslid). In de
nieuwe opzet krijgt de burgemeester er ook een aantal specifieke taken
bij. Zo merkt de wet op dat de burgemeester zorg moet dragen voor de
eenheid van het collegebeleid. Ook is hij straks verantwoordelijk voor
vaststelling en uitvoering van gemeentelijke besluiten, voor
samenwerking met andere gemeenten/overheden, en voor een zorgvuldige
behandeling van bezwaarschriften en klachten. Verder heeft hij een
agenderingsbevoegdheid in het college en moet hij vanaf 2002 in een
burgerjaarverslag rapporteren over onder meer de kwaliteit van de
dienstverlening.
Wordt het de komende vier jaar spannender in de gemeentelijke
politiek? We nodigen u graag uit om dat zelf te beoordelen.
---
Telefonische spreekuren bouwvergunningen
De afdeling Ruimtelijke Ordening/Bouw- en Woningtoezicht werkt vanaf 4
maart met telefonische spreekuren. Deze spreekuren zijn op werkdagen
van 08.30 tot 12.30 uur en op de woensdagmiddag van 13.30 tot 17.00
uur. Als u op deze uren belt met de afdeling, wordt u snel te woord
gestaan.
---
Gemeente Brunssum geeft PC's aan klanten Sociale Zaken
De gemeente Brunssum heeft besloten om uitkeringsgerechtigden een computer te verstrekken. Het gaat om klanten van de Sociale Zaken die de PC nodig hebben voor hun opleidingstraject naar een betaalde baan toe. De klanten krijgen de apparatuur in bruikleen; na afloop van het opleidingstraject kunnen ze de PC desgewenst tegen een gereduceerd tarief kopen. De gemeente verwacht dat jaarlijks minimaal 10 klanten voor de regeling in aanmerking komen en heeft voor de komende jaren een bedrag van ongeveer 15.000 euro gereserveerd.
De PC-regeling past in het beleid van de gemeente Brunssum om uitkeringsgerechtigden actief naar een baan te begeleiden. Voor 2002 heeft de afdeling Sociale Zaken als taakstelling om 10 procent van het totale aantal klanten (890) uit te laten stromen. Hiertoe zet de afdeling trajecten uit die in tempo, duur en doelstelling zo goed mogelijk aansluiten bij de uitgangssituatie, de mogelijkheden en de wensen van de klanten. Om de mensen zo goed mogelijk te ondersteunen bij het doorlopen van het traject en het vinden van een baan, biedt de gemeente diverse voorzieningen aan. Een van die voorzieningen, zo heeft het college van B&W onlangs besloten, is een personal computer.
Drempels slechten
Het college heeft hiertoe besloten omdat klanten van Sociale Zaken
vaak een PC nodig blijken te hebben voor het volgen van de opleidingen
die voorbereiden op een baan. In het verleden bleek voor sommige
klanten deze eis een drempel om met de opleiding te beginnen of deze
af te maken. De PC-regeling moet deze drempel slechten en de kansen
van de Brunssumse werkzoekenden op de arbeidsmarkt vergroten.
De PC's worden in bruikleen gegeven aan klanten van Sociale Zaken die
een opleiding volgen met een duur van minimaal 6 maanden en gericht op
uitstroom naar een betaalde baan. Verder moet de PC functioneel zijn
in het opleidingstraject en moet de klant aantonen dat hij/zij niet
reeds over een vergelijkbare PC beschikt. De klant krijgt een training
in het gebruik van de PC, heeft recht op service, en mag de apparatuur
gebruiken voor de gehele duur van de opleiding. Na afronding van de
opleiding krijgt de klant de mogelijkheid om de apparatuur tegen een
gereduceerd tarief over te nemen.
---
Koopzondagen 2002
Het college van Burgemeester en Wethouders heeft de koopzondagen voor
2002 vastgesteld. Dit zijn ze:
Brunssum-West (Amstenraderveld, De Hemelder, Emma, Haansberg,
Klingelsberg, Op de Vos, Treebeek-Noord, Treebeek-Zuid): 17 maart, 1
april, 9 en 20 mei, 9 juni, 29 september, 6 oktober, 3 november, 15 en
29 december
Brunssum-Oost, Brunssum-Zuid, Brunssum-Centrum: 17 maart, 26 mei, 8
september, 6 oktober, 1, 8, 15, 22 en 29 december
---
Reconstructie Bodempleinroute:
Bodemplein vanaf 18 juli open
Het Bodemplein is vanaf donderdag 18 juli weer voor al het verkeer
opengesteld. Twee maanden lang is er gewerkt aan deze kruising, met
als doel: een betere doorstroming van het verkeer, sneller openbaar
vervoer, en meer veiligheid voor fietsers.
Het Bodemplein is helemaal opnieuw ingericht. De kruising is opnieuw
geasfalteerd, er zijn vrijliggende fietspaden aangelegd, en een
gloednieuwe verkeerslichteninstallatie regelt het verkeer.
Die verkeerslichteninstallatie is zogenaamd 'intelligent'. Intelligent
wil zeggen dat de installatie 'kijkt' waar de meeste auto's komen
zodat daar het licht eerder op groen springt en langer op groen blijft
staan. Het voordeel is een betere doorstroming van het verkeer. Ook
het openbaar vervoer profiteert op het nieuwe Bodemplein: bussen die
komen uit de richting Heerlen hebben een eigen opstelvak en krijgen
direct groen licht.
En dan de fietsers. Van het Bodemplein maken dagelijks vele fietsende
schoolkinderen gebruik. Die hebben eigen, vrijliggende fietspaden
gekregen. Fietsers die het plein schuin moeten oversteken, hebben ook
een eigen groen licht waarmee ze de oversteek in één keer kunnen
maken. Op die manier wordt de veiligheid van (jonge) fietsers -de
kwetsbaarste verkeersdeelnemers- maximaal gewaarborgd.
Nog een jaar...
De werkzaamheden aan het Bodemplein zijn onderdeel van de
reconstructie van de Bodempleinroute. De Bodempleinroute omvat de
Karel Doormanstraat, Bodemplein, Akerstraat, Prins
Hendriklaan/Rimburgerweg en een gedeelte van de Heerenweg (Heerlen).
De herinrichting van deze route is een groot project dat tot de zomer
2003 duurt. In totaal bestaat het uit vier fasen. In december 2001 is
begonnen met fase 1: het vervangen van de kruising Emmaweg/Karel
Doormanstraat/N276 door een tweestrooks rotonde. De herinrichting van
het Bodemplein was fase 2.
Met fase 3 wordt ná de bouwvak begonnen, dus vanaf dinsdag 13
augustus. Dan gaat éérst de Akerstraat/Heerenweg op de schop (het
gedeelte van de Venweg tot de Uterweg) en daarna de Rimburgerweg (van
Prins Hendriklaan tot rotonde Venweg) en de rotonde Venweg.
Het duurt nog minstens een jaar voordat alle werkzaamheden zijn
afgerond. Maar dán heeft Brunssum ook een route waar dagelijks op een
veilige manier vele tienduizenden verkeersdeelnemers gebruik kunnen
maken, met een minimum aan oponthoud en overlast.
---
LOO Brunssumse evenementenzender
De Lokale Omroep Onderbanken (LOO) is met ingang van het nieuwe jaar
officieel de Brunssumse evenementenzender. In die hoedanigheid zal de
LOO in de loop van 2002 twaalf evenementen uitzenden. De eerste
uitzending is op vrijdag 25 januari om 20.00 uur: het Sportgala vanuit
d'r Brikke-Oave.
Tot vorig jaar verzorgde de LOO de rechtstreekse uitzending van de
raadsvergaderingen in de gemeente Brunssum. Daarnaast waren er
incidenteel ook andere uitzendingen, zoals de Carnavalsoptocht en de
Dodenherdenking op 4 mei.
Voor 2002 zijn inmiddels afspraken gemaakt voor elf uitzendingen. Deze
lijst is niet bindend. In de loop van het jaar kunnen daarin nog
wijzigingen worden aangebracht. Voorlopig gaat het om de volgende
'evenementen' (alle rechtstreeks uitgezonden, tenzij anders
aangegeven):
Vrijdag 25 januari: Sportgala
Zondag 3 februari: Buutefestival (opgenomen)
Maandag 4 februari: Optreden showband Tops in Blue
Vrijdag 8 februari: Sleuteloverdracht
Maandag 11 februari: Carnavalsoptocht
Donderdag 28 februari: Lijsttrekkersdebat (vanaf 19.00
uur)
Woensdag 6 maart: Uitslagen
gemeenteraadsverkiezingen (vanaf 21.00 uur)
Zondag 31 maart: Paasmis vanuit de Fatima kerk
Dinsdag 30 april: Koninginnedagconcert
Zaterdag 4 mei: Dodenherdenking
Eind november: Intocht Sinterklaas
(opgenomen)
Dinsdag 24 december: Nachtmis
---
Stedelijke vernieuwing in Brunssum
In Brunssum wordt flink gewerkt aan een verbeterd woon-, werk- en
leefklimaat. Stedelijke Vernieuwing heet die aanpak. Maar liefst 180
miljoen euro wordt er geïnvesteerd in vervangende nieuwbouw, in
veiligere wegen, in meer groen, in voorzieningen voor jong en oud, in
sociale veiligheid.
De plannen voor Stedelijke Vernieuwing in Brunssum zijn vastgelegd in
zogenaamde Wijkontwikkelingsplannen. Deze plannen zijn van medio 1999
tot medio 2000 opgesteld, in nauwe samenspraak tussen de gemeente,
woningcorporaties en andere belanghebbenden. Via voorlichting en
inspraak kregen ook de inwoners van Brunssum een stem in de
ontwikkeling van de plannen.
Hieronder: Masterplan Rozengaard...
Masterplan Rozengaard
'Tuinbuurt' moet weer Brunssums juweeltje worden
De wijk Rozengaard wordt de komende jaren grondig opgeknapt. Op
donderdag 11 april werden de bewoners, tijdens een speciale
bijeenkomst in d'r Brikke-Oave, geïnformeerd over het zogenaamde
'masterplan Rozengaard'. Dat masterplan geeft aan wat er met de
Rozengaard gaat gebeuren: welke woningen worden gerenoveerd, welke
gesloopt, waar komt nieuwbouw, hoe wordt de infrastructuur opgeknapt
en wat gebeurt er met de achterterreinen? Met de uitvoering van het
masterplan wordt over een jaar gestart. In 2005 moet het plan zijn
gerealiseerd.
De Rozengaard is in de jaren 1917-1920 gebouwd door de Amsterdamse
architect Jan Stuyt, die bekend stond om zijn 'tuinstad-architectuur'.
In 1983 vond de laatste grote renovatie plaats: toen werden 30
woningen gesloopt, kwamen er 98 nieuwe woningen bij, en werden de
straten ingericht als woonerven. Woonservice Het Adres en gemeente
Brunssum willen nu door een grootschalige renovatie van de buurt de
karakteristieke elementen beter benadrukken en tegelijkertijd een
aangename, eigentijdse woonomgeving creëren. Het masterplan Rozengaard
is tot stand gekomen in overleg met de bewoners (actiecomité
Tegengas).
Groene uitstraling
Het uitgangspunt van het masterplan is dat de Rozengaard grotendeels
behouden moet blijven. De maatregelen richten zich op een aanpak van
de openbare ruimte, alsmede op een opknapbeurt van de huizen zelf. Wat
de openbare ruimte betreft: in de Rozengaard zullen straks de straten
een nieuwe bestrating krijgen en de pleintjes een duidelijkere
invulling. Er komen duidelijke parkeerlocaties en de groene
uitstraling van de buurt wordt versterkt. Veel aandacht gaat uit naar
de aanpak van de binnenterreinen. De rommelige en onveilige bebouwing
zal worden gesloopt en iedere woning krijgt één garage of (extra)
berging.
Een aantal woningen wordt gesloopt, waaronder de 12 één op één
woningen aan de Heulenderstraat en de bouwblokken (49 woningen) langs
de Houserstraat, Kasteelstraat, de Negrisstraat en de Heulenderstraat.
Op deze plekken komt nieuwbouw.
De woningen die blijven staan (ongeveer 200) krijgen een opknapbeurt.
Alle woningen worden aan de buitenkant op dezelfde manier aangepakt.
De gevels worden bijvoorbeeld gereinigd en opnieuw gevoegd en de
kozijnen worden aan de buitenkant geschilderd. Wat het interieur
betreft: hier is ruimte voor individuele keuzes. Woonservice Het Adres
bekijkt samen met de bewoners wat opgeknapt moet worden en of de
bewoners behoefte hebben aan extra voorzieningen.
Ouderen en gehandicapten
Belangrijk bij de grootschalige herinrichting van de Rozengaard is dat
het niet alleen om het opknappen van straten en huizen gaat, maar ook
om het versterken van de sociale structuur van de Rozengaard. Het
huidige huizenaanbod in deze buurt is eenzijdig: het complete
woningbestand bestaat uit sociale huurwoningen in de lagere
huurcategorie. De woningen zijn ingericht voor gezinnen. Ouderen of
mensen met een handicap kunnen er nauwelijks terecht. In het
masterplan is daarom rekening gehouden met het creëren van een grotere
woningdiversiteit. Zo zullen op de nieuwbouwlocaties koopwoningen in
verschillende prijscategorieën worden gebouwd. Ook krijgen huurders de
mogelijkheid om hun huis, na de opknapbeurt, te kopen. Tenslotte is in
het masterplan rekening gehouden met de bouw van een woonzorgproject,
met woningen voor ouderen of mensen met een handicap (dit centrum zou
eventueel uitgebouwd kunnen worden met een steunpunt voor
zorgverlening met een buurtfunctie). Door de introductie van
koopwoningen en de verkoop van huurwoningen komen financiële middelen
vrij die vervolgens weer in de leefbaarheid van de Rozengaard
geïnvesteerd kunnen worden.
Woonservice Het Adres benadrukt dat een groot aantal woningen
beschikbaar blijft voor een relatief lage huur.
Planning
De komende maanden zal het masterplan verder worden uitgewerkt en
aangepast. In de zomer gaat Het Adres gesprekken voeren met bewoners
over de opknapbeurt. Eind 2002 starten de werkvoorbereidingen, medio
2003 gaan de werkzaamheden van start. Met de nieuwbouw wordt begonnen
in de tweede helft van 2003. De werkzaamheden moeten in 2005 zijn
afgerond. Het doel van Het Adres, gemeente Brunssum én bewoners is een
wijk die voor de komende 25 jaar voldoet aan de maatstaven voor
prettig wonen en leven.
Zie ook de speciale 'Stedelijke Vernieuwing' pagina op deze website.
---
Vanaf 1 januari 2002:
Niet eens met een raadsbesluit? Laat uw stem horen via het referendum
Op 1 januari 2002 is de Tijdelijke Referendumwet in werking getreden.
Dit betekent dat iedere kiesgerechtigde inwoner van Brunssum een
referendum mag organiseren over bepaalde besluiten die de gemeenteraad
neemt. Met een dergelijk referendum kan een gemeenteraad worden
gedwongen om een eerder genomen besluit opnieuw in overweging te
nemen.
Een referendum is een stemming onder de kiesgerechtigde inwoners van
een gemeente waarbij zij hun mening kunnen geven over zaken die in de
samenleving spelen. De Tijdelijke Referendumwet, die begin dit jaar
van kracht werd, maakt een zogenaamd raadgevend correctief referendum
mogelijk. Raadgevend betekent dat het referendum er komt op verzoek
van de kiesgerechtigden zelf (en dus niet van bijvoorbeeld de
gemeente). En correctief betekent dat het bedoeld is om een reeds
genomen besluit (van de gemeenteraad) eventueel te corrigeren.
Hoe werkt zo'n referendum nu precies? Hieronder de procedure.
De procedure
Allereerst dit: een referendum kan alleen worden gehouden over
besluiten van de gemeenteraad. Dus niet over besluiten van de
burgemeester, of van het college van B&W. Verder is niet over elk
raadsbesluit een referendum mogelijk. Een referendum kan alleen worden
gehouden over deze drie soorten raadsbesluiten: (1) vaststelling,
wijziging of intrekking van algemeen verbindende voorschriften (de
zogenaamde 'verordeningen'), (2) besluiten tot wijziging van de
gemeentenaam, en (3) besluiten tot wijziging van de gemeentelijke
indeling (grenscorrecties).
Neemt de raad een besluit dat zogenaamd referendabel is, dan wordt dit
gepubliceerd in onder meer de Brunssum Aktueel. Dit besluit mag in
principe niet binnen zes weken bekendmaking ervan in werking treden.
Dit om de kiesgerechtigden in de gemeente de tijd te geven om een
referendum te organiseren.
De gemeente dient een referendum te organiseren als daartoe het
verzoek komt van de kiesgerechtigden. Het verzoek voor een referendum
moet twee keer worden gedaan. Voor het eerste verzoek, het zogenaamde
inleidend verzoek, is een speciaal formulier beschikbaar. Voor het
inwilligen van dit inleidend verzoek is een drempel vastgesteld van
0,7 procent van het aantal kiesgerechtigden. In onze gemeente is dit
aantal 165, dus voor een inleidend verzoek moeten er 165 formulieren
worden ingediend. Is deze drempel gehaald, dan moet er een definitief
verzoek om een referendum worden georganiseerd. Dit tweede verzoek
moet vergezeld gaan van minimaal 1.659 ondersteuningsverklaringen.
De stemming
Als aan alle voorwaarden is voldaan voor het referendum, kan de
stemming plaatsvinden. In die stemming kunnen de kiesgerechtigden het
besluit van de raad afwijzen. Daarvoor is de meerderheid nodig van het
aantal stemmen. Die meerderheid moet overigens óók nog eens minimaal
30 procent bedragen van het aantal kiesgerechtigden in onze gemeente.
Als een meerderheid zich uitspreekt tegen het besluit, is de gemeenteraad verplicht om het eerder genomen besluit opnieuw in overweging te nemen. De raad kan dan besluiten om het besluit in te trekken, of toch niet. Uiteraard speelt bij deze heroverweging de uitslag van het referendum een belangrijke rol.
Meer informatie
Wilt u meer informatie? Neem dan contact op met de gemeente, telefoon
(045) 527 85 19.
---
Maximaal tien gratis bezoeken aan het milieupark
Vanaf 1 januari 2002 mogen inwoners van Parkstad Limburg maximaal 10 keer per jaar gratis gebruik maken van het milieupark. Reinigingsdienst Rd4 heeft hiertoe besloten nadat gebleken is dat een kleine groep inwoners de milieuparken aanzienlijk vaker bezoekt dan gemiddeld. Deze grootgebruikers laten in feite de andere meebetalen voor de verwijdering van hun afval. Om aan deze ongelijkheid een einde te maken, heeft Rd4 per 1 januari 2002 de bezoekregeling gewijzigd en het aantal gratis bezoeken aan een maximum gebonden.
Volgens Rd4 zijn de milieuparken een doorslaggevend succes. Veel van
de inwoners van de Parkstad Limburg gemeenten weten de weg naar het
milieupark inmiddels te vinden en brengen regelmatig een bezoek. Uit
ervaring is echter gebleken dat een beperkt aantal inwoners de
milieuparken aanzienlijk vaker bezoekt dan gemiddeld. Bij een aantal
adressen worden zelfs 40 of meer bezoeken per jaar geregistreerd.
Onder het motto 'de vervuiler betaalt' is daarom besloten om het
aantal gratis bezoeken te beperken.
Bewoners van één huisadres die meer dan tien keer een Rd4-Milieupark
bezoeken, betalen vanaf de elfde keer een bedrag van 10 euro. Vanaf
het 21ste bezoek betaalt u telkens een bedrag van 30 euro. Deze
bepalingen gelden niet voor het aanleveren van grond, puin en
autobanden. Daarvoor geldt altijd een tarief, dus al vanaf uw eerste
bezoek.