BedrijfsautoRAI
30-07-2002
Mercedes-Benz presenteert nieuwe Actros op IAA 2002
Mercedes-Benz presenteert nieuwe Actros op IAA 2002 Op de IAA 2002 in
Hannover presenteert DaimlerChrysler de nieuwe Mercedes-Benz Actros
voor het internationale goederenvervoer. De nieuwe generatie 1832 tot
en met 4158 is de opvolger van de in 1996 geïntroduceerde Actros-reeks
voor het zware segment.
De getallen over de afgelopen jaren bewijzen het succes van de Actros:
een productie van meer dan 230.000 stuks, circa 20 % marktaandeel in
West-Europa en een wereldwijde verkoop in 98 landen. De Actros blinkt
vooral uit door het bewezen hoge rendement op lange termijn. Dit
economisch aantrekkelijke concept was voor DaimlerChrysler ook het
uitgangspunt voor de nieuwe Actros. De jongste generatie valt onder
meer op door het nieuw vormgegeven, geheel op de behoeften van de
chauffeur gerichte cabine-interieur en krachtiger motoren. Bovendien
zijn er innovaties zoals het integraalheck en de enkelluchtbanden op
de nieuwe achteras (super singles).
Werk- en leefruimte met kwaliteitsmerk
Het design van de nieuwe cabine onderscheidt zich door de grille met
markante, forse lamellen, aërodynamische detailverbeteringen en de
nieuwe koplampen achter helder glas. Deze zijn als optie leverbaar met
xenon-techniek, voor een optimale uitlichting van de rijbaan.
Het cabine-interieur is royaal uitgerust; bij ontwerp en inrichting is rekening gehouden met de wensen van tal van geënquetteerde chauffeurs in diverse Europese landen waaronder Nederland. Het modulaire dashboard met het nieuwe bestuurdersinformatie- en bedieningssysteem is al naar gelang het voertuigtype aangepast aan een specifiek gebruiksdoel. Datzelfde geldt voor de bijrijdersruimte. Ook de stoelen zijn aan te passen aan de inzet van de truck: er is keuze uit een functionele stoel met omklapbaar zitgedeelte, een verbeterde luchtgeveerde stoel, een ruststoel en een fauteuil in de single-cab-uitvoering. Het slaapgedeelte zet nieuwe maatstaven. Beneden bevindt zich het standaardbed met springveren matras, en boven een comfortbed op een vormondersteunende lattenbodem, met goed ademend kunststofschuim matras in de maat 800 x 2.020 mm. Zowel het comfortbed als de comfort- en ruststoel hebben het keurmerk gekregen van het Duitse orthopedische instituut Gesunder Rücken.
De uitgebreide verwarmings- en ventilatiemogelijkheden, van de
luchtgeregelde verwarming tot en met de volledig automatische
airconditioning, evenals de doordachte binnenverlichting, zijn
toegespitst op het behoud van de conditie en een aangenaam werk- en
leefklimaat op de lange afstand. De opbergruimte is in vergelijking
met de vorige Actros-generatie meer dan verdubbeld, zodat er voldoende
plek is voor zakelijke en privéspullen.
Innovatief: het integraalheck
Bij de luchtgeveerde trekkers is de plaatsing van de nevenaggregaten
geheel herzien. Bij toepassing van het integraalheck, standaard bij de
Megaspace-cabine, worden de accus en de luchtketels in de voorheen
onbenutte ruimte tussen de achteras en de achterste dwarstraverse
ondergebracht. De luchtdroger, de 4-krings veiligheidsklep en het
volgwagencommandoventiel van het luchtdrukremsysteem zijn binnen het
chassis geplaatst. De vrijgekomen ruimte is te gebruiken voor
uiteenlopende aanbouwmogelijkheden, bijvoorbeeld voor grotere
brandstoftanks, tot maximaal 1.400 liter. Daarnaast worden de
luchtgeveerde trekkers voorzien van één luchtbalg per achterwiel,
waarmee het eigengewicht wordt verlaagd.
Enkelluchtbanden (super singles)
Geheel nieuw zijn ook de als optie leverbare enkelluchtbanden aan de
aangedreven as. Daarbij wordt de bekende dubbelluchtopstelling
vervangen door een extra brede enkelluchtband met een zeer hoog
draagvermogen, in de maat 495/45 R 22,5. Door het geringere gewicht
levert dit een brandstofbesparing op; bovendien is de rolweerstand
lager. Ook de nieuwe HL 6-achteras draagt bij aan het grotere
laadvermogen van de nieuwe Actros. De nieuwe as van geperst staal is
zon 90 kg lichter dan de tot nu toe toegepaste gegoten as.
Compleet programma
De nieuwe Actros-serie 1832 tot 4158 omvat trekkers, bakwagens en
kippers met zes cabine- en twaalf wielbasis-varianten. Dit leidt tot
een programma van meer dan 500 verschillende Actros-basisversies af
fabriek. Voor de aandrijving zorgen de economische V-motoren uit de
500-serie, die in de nieuwe generatie aan kracht hebben gewonnen. De
OM 501 LA V6-motor omvat vijf vermogenscategorieën: van 235 kW (320
pk) tot 335 kW (456 pk). De volumineuze achtcilinder rondt het
programma af tussen 370 kW (503 pk) en 425 kW (578 pk).
De nieuwe Mercedes-Benz Actros wordt op de IAA 2002 gepresenteerd. De marktintroductie vindt plaats in het voorjaar van 2003.