AutoRai

30-7-2002

GM, FHI/Subaru, Suzuki en Isuzu bundelen inkoopkracht

Eén van de voordelen van partnerships in de mondiale autowereld is dat de samenwerkende partijen optimale condities kunnen bewerkstelligen bij hun leveranciers.

En dat is precies wat de GM Group, bestaande uit de General Motors Corporation, FHI/Subaru, Isuzu en Suzuki, beoogden bij de oprichting van het Alliance Purchasing Team (APT).

Deze nieuwe, in Tokio gevestigde organisatie, waarin alle vier de autofabrikanten participeren, gaat zich louter bezighouden met de inkoop van producten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan glas, motoronderdelen, staal, luidsprekers, antennes, claxons en wielen. In principe gaat het dan op jaarbasis om goederen met een totale waarde van zon 1,4 miljard dollar. Een enórm bedrag, maar het betreft - ook weer op jaarbasis - onderdelen die bestemd zijn voor twee miljoen autos, afkomstig van zowel Subaru, Isuzu, Suzuki als van General Motors, voor zover die in de Aziatische fabrieken van het concern vervaardigd worden.

Twee kanten
Volgens een woordvoerder vormt de oprichting van het Alliance Purchasing Team een mooi voorbeeld van samenwerking binnen de GM Group. Naar verwachting kan het APT er met zijn enorme inkoopkracht toe bijdragen dat er enerzijds aanzienlijk gunstiger wordt ingekocht, terwijl anderzijds de leveranciers nieuwe mogelijkheden krijgen om veel grotere aantallen onderdelen aan één klant te gaan leveren. Naar verwachting zal het aantal productgroepen in het pakket van het Alliance Purchasing Team op termijn steeds verder worden uitgebreid.