AutoRai
30-7-2002
GM, FHI/Subaru, Suzuki en Isuzu bundelen inkoopkracht
Eén van de voordelen van partnerships in de mondiale autowereld is dat
de samenwerkende partijen optimale condities kunnen bewerkstelligen
bij hun leveranciers.
En dat is precies wat de GM Group, bestaande uit de General Motors
Corporation, FHI/Subaru, Isuzu en Suzuki, beoogden bij de oprichting
van het Alliance Purchasing Team (APT).
Deze nieuwe, in Tokio gevestigde organisatie, waarin alle vier de
autofabrikanten participeren, gaat zich louter bezighouden met de
inkoop van producten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan glas,
motoronderdelen, staal, luidsprekers, antennes, claxons en wielen. In
principe gaat het dan op jaarbasis om goederen met een totale waarde
van zon 1,4 miljard dollar. Een enórm bedrag, maar het betreft - ook
weer op jaarbasis - onderdelen die bestemd zijn voor twee miljoen
autos, afkomstig van zowel Subaru, Isuzu, Suzuki als van General
Motors, voor zover die in de Aziatische fabrieken van het concern
vervaardigd worden.
Twee kanten
Volgens een woordvoerder vormt de oprichting van het Alliance
Purchasing Team een mooi voorbeeld van samenwerking binnen de GM
Group. Naar verwachting kan het APT er met zijn enorme inkoopkracht
toe bijdragen dat er enerzijds aanzienlijk gunstiger wordt ingekocht,
terwijl anderzijds de leveranciers nieuwe mogelijkheden krijgen om
veel grotere aantallen onderdelen aan één klant te gaan leveren. Naar
verwachting zal het aantal productgroepen in het pakket van het
Alliance Purchasing Team op termijn steeds verder worden uitgebreid.