TEMPO-TEAM
Tempo-Team: Eenderde jongeren geen voorkeur soort vakantiewerk
Evenementen in trek als vakantiewerk
Diemen - Dinsdag 30 juli 2002
Scholieren die vakantiewerk gaan doen, hebben vaak geen idee wat voor
vakantiebaan ze willen. Die conclusie trekt Tempo-Team nu een deel van
de (25.000) inschrijvingen bekeken is op werkvoorkeur. Bijna een op de
drie scholieren geeft aan geen voorkeur voor een bepaald soort werk te
hebben. Bij de scholieren zijn vooral evenementen, administratief werk
en horeca favoriet. Het traditionele vakkenvullen en productiewerk
scoort lager. Het grootste deel van de vakantiewerkers wordt ingezet
op ongeschoold werk als magazijnkracht, schoonmaker of als medewerker
in de bedrijfscatering.
Bij een inschrijving op een uitzendbureau geven sollicitanten aan wat
voor werk hun voorkeur geniet. Een op de drie geeft daarbij aan geen
specifieke voorkeur te hebben voor een bepaald soort werk. Reden om te
gaan werken is vaak sparen voor een dure aankoop of vakantie.
Daarnaast hebben jongeren het idee dat vakantiewerk erbij hoort. Het
liefst wil een jongere (vakantiewerker) een baan die 'stoer' is:
koerier, of in een cd-zaak (detailhandel) of in de horeca. Een beroep
als vakkenvuller is minder populair. Salaris wordt in eerste instantie
genoemd als 'beslisfactor'.
Vakantiewerk top 10
Op basis van de inschrijvingen van tien grote vestigingen van
Tempo-Team is de volgende 'interesse top 10'samengesteld. De top 10
geeft de voorkeur van jongeren aan.
1. Geen voorkeur (31%), 2. Administratief werk (17%), 3. Werken
tijdens evenementen en toeristische attracties als Artis, Floriade,
Blijdorp en Uitmarkt (11%), 4. Horeca (10%), 5. Winkel (7%), 6.
Koerier (6%), 7. Catering (4%), 8. Magazijnwerk (4%) 9. Iets met
computers (3%), 10. Beveiliging.
Aan de slag als...
In de praktijk komen vakantiewerkers vaak terecht op banen waar geen
specifieke scholing voor nodig is. De gemiddelde leeftijd van
vakantiekrachten is 19 jaar.
1. magazijn/distributiemedewerker, 2. productiemedewerker 3.
bedrijfscatering, 4. horeca 5. administratief medewerker, 6.
verkoopmedewerker, 7. schoonmaker, 8. telemarketeer, 9. technisch
medewerker.
Tempo-Team gebruikt de uitkomsten voor de wervingscampagne van volgend
jaar. Ondanks de teruggang in het aantal 'zomervacatures' bleek er
genoeg werk te zijn voor de scholieren die zich aanmeldden. Dit jaar
wierf Tempo-Team vakantiekrachten via een advertentiecampagne, een
landelijke 'abri-campagne', internet (www.maakerwerkvan.nl) en een
sms-actie.
Noot voor de redactie,