TEMPO-TEAM

Tempo-Team: Eenderde jongeren geen voorkeur soort vakantiewerk

Evenementen in trek als vakantiewerk

Diemen - Dinsdag 30 juli 2002

Scholieren die vakantiewerk gaan doen, hebben vaak geen idee wat voor vakantiebaan ze willen. Die conclusie trekt Tempo-Team nu een deel van de (25.000) inschrijvingen bekeken is op werkvoorkeur. Bijna een op de drie scholieren geeft aan geen voorkeur voor een bepaald soort werk te hebben. Bij de scholieren zijn vooral evenementen, administratief werk en horeca favoriet. Het traditionele vakkenvullen en productiewerk scoort lager. Het grootste deel van de vakantiewerkers wordt ingezet op ongeschoold werk als magazijnkracht, schoonmaker of als medewerker in de bedrijfscatering.

Bij een inschrijving op een uitzendbureau geven sollicitanten aan wat voor werk hun voorkeur geniet. Een op de drie geeft daarbij aan geen specifieke voorkeur te hebben voor een bepaald soort werk. Reden om te gaan werken is vaak sparen voor een dure aankoop of vakantie. Daarnaast hebben jongeren het idee dat vakantiewerk erbij hoort. Het liefst wil een jongere (vakantiewerker) een baan die 'stoer' is: koerier, of in een cd-zaak (detailhandel) of in de horeca. Een beroep als vakkenvuller is minder populair. Salaris wordt in eerste instantie genoemd als 'beslisfactor'.

Vakantiewerk top 10
Op basis van de inschrijvingen van tien grote vestigingen van Tempo-Team is de volgende 'interesse top 10'samengesteld. De top 10 geeft de voorkeur van jongeren aan.

1. Geen voorkeur (31%), 2. Administratief werk (17%), 3. Werken tijdens evenementen en toeristische attracties als Artis, Floriade, Blijdorp en Uitmarkt (11%), 4. Horeca (10%), 5. Winkel (7%), 6. Koerier (6%), 7. Catering (4%), 8. Magazijnwerk (4%) 9. Iets met computers (3%), 10. Beveiliging.

Aan de slag als...
In de praktijk komen vakantiewerkers vaak terecht op banen waar geen specifieke scholing voor nodig is. De gemiddelde leeftijd van vakantiekrachten is 19 jaar.

1. magazijn/distributiemedewerker, 2. productiemedewerker 3. bedrijfscatering, 4. horeca 5. administratief medewerker, 6. verkoopmedewerker, 7. schoonmaker, 8. telemarketeer, 9. technisch medewerker.

Tempo-Team gebruikt de uitkomsten voor de wervingscampagne van volgend jaar. Ondanks de teruggang in het aantal 'zomervacatures' bleek er genoeg werk te zijn voor de scholieren die zich aanmeldden. Dit jaar wierf Tempo-Team vakantiekrachten via een advertentiecampagne, een landelijke 'abri-campagne', internet (www.maakerwerkvan.nl) en een sms-actie.


Noot voor de redactie,