Persbericht

Gepubliceerd op 29-07-2002
Sector Goederen Categorie Algemeen

KNV pleit voor afspraken integratietempo kandidaat EU-landen

Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) wil dat met de landen die in 2005/2006 naar verwachting lid worden van de EU afspraken worden gemaakt over het integratietempo. Om grote schokken op de vervoersmarkt te voorkomen moet de afspraak gemaakt worden dat logistieke dienstverleners uit die landen vrij op de interne EU markt mogen opereren op het moment dat de concurrentie op voornamelijk de loonkosten minder wordt.

Uit de zeer recente studie "Midden- en Oost-Europa - een marktverkenning" die ING Bank in samenwerking met KNV en NEA Transportonderzoek heeft gepubliceerd, blijkt dat de loonkosten in Oost-Europese landen gemiddeld een factor 5 lager liggen dan in de EU. Dit is de belangrijkste reden voor het feit dat circa 80 procent van het Oost-West vervoer momenteel wordt verzorgd door Oost-Europese vervoerders.

Tevens blijkt uit deze studie dat de rendementen in de vervoersbranche beneden de maat zijn. Het percentage bedrijven dat een positieve marge haalt, is met name in het grensoverschrijdend vervoer, bijzonder klein. De komst van Oost-Europese transportbedrijven heeft deze marges verder onder druk gezet en deze druk zal nog toenemen.

Koninklijk Nederlands Vervoer - Goederenvervoer is de brancheorganisatie van de grote toonaangevende logistieke dienstverleners en goederenvervoerbedrijven in Nederland