NMBS

29/07/02

Boorschild voor de spoortunnel komt aan in Antwerpen

Vannacht gebeurt een eerste transport door Antwerpen van onderdelen van de tunnelboormachine die zal worden gebruikt voor de aanleg van de twee tunnelkokers onder de stad. De machine kwam eerder vandaag per schip uit Oostenrijk toe in het Asiadok. Over de weg worden de onderdelen naar de bouwput aan de Viséstraat vervoerd. In de loop van de week volgen er nog meer transporten, negen in totaal. Na het neerlaten van de onderdelen in de bouwput en het monteren van de machine start vanaf oktober 2002 het eigenlijke boren van de eerste koker richting Astridplein. De tunnel onder het station Antwerpen-Centraal is sinds eind vorig jaar al klaar, maar weldra kunnen de echte tunnelwerken beginnen.

boorschild
Belcam Productions

De tunnels die onder de stad worden geboord, hebben een binnendiameter van 7,3 meter en een buitendiameter van 8 meter. De treinen zullen vanaf midden 2006 op een diepte van gemiddeld 18 meter via de tunnel onder de stad doorrijden richting noorden van Antwerpen en omgekeerd. De twee enkelsporige tunnelkokers van 1200 meter lengte zullen zowel worden gebruikt voor binnenlands als voor internationaal treinverkeer, maar nooit voor goederentransport. Met de bouw en het boren van dit gedeelte van de noord-zuidverbinding is een investering gemoeid van 69,30 miljoen euro.
tunnelsegmenten In totaal worden 13 000 tunnelsegmenten gebruikt voor de wanden van de tunnelkokers.

Het project noord-zuidverbinding

De NMBS werkt sinds mei 1998 aan de aanleg van de noord-zuidverbinding. Dit is een nieuwe spoorverbinding tussen Antwerpen-Berchem en Luchtbal, met onder andere een spoortunnel van 3,8 km lengte tussen Antwerpen-Berchem en het Damplein. Dankzij de noord-zuidverbinding kunnen de treinen vanaf 2006 rechtstreeks onder de stad richting noorden van Antwerpen en omgekeerd sporen.

Wanneer de treinen de tunnel verlaten ter hoogte van het Damplein rijden ze op een nieuwe spoorlijn richting Groenendaallaan waar het nieuwe station Antwerpen-Luchtbal komt. Verder kunnen de treinen gebruik maken van de nieuwe hogesnelheidslijn langs de autosnelweg E19 Antwerpen-Breda.

Met de aanleg van de Antwerpse noord-zuidverbinding verdubbelt de capaciteit van het station. Niet alleen de binnenlandse treinen, maar ook de internationale treinen en hst's zullen gebruik maken van de noord-zuidverbinding. Bovendien kan er rond Antwerpen een heus voorstadsnet worden uitgebouwd. Op die manier draagt de NMBS haar steentje bij tot het verbeteren van de Antwerpse mobiliteit.

Tracé van de spoortunnel
tracé tunnel De aanleg van een spoortunnel biedt heel wat voordelen in vergelijking met de constructie van een bovengrondse spoorlijn: zo gebeuren alle onteigeningen ondergronds, behalve twee woningen aan de Nachtegaalstraat waar er een evacuatie-uitgang komt. Bovendien spelen de werken zich onder de grond af, waardoor de werfhinder bovengronds beperkt blijft. Op het Koningin Astridplein worden de twee geboorde tunnelkokers met het ondergrondse spoorcomplex verbonden.

De twee kokers voor de spoortunnel hebben een lengte van elk 1200 meter. Ze vertrekken aan het premetrostation Astrid en lopen verder onder het Astrid Park Plaza-hotel, de Chinese supermarkt, de overdekte markt en een parkeergarage in de Van Schoonhovenstraat. Vervolgens worden de Lange Beeldekensstraat en de premetro-koker Astrid-Elisabeth gekruist. Het tracé kruist vervolgens de Muizenstraat en loopt verder langs de Dambruggestraat. Verder kruist het tracé de Spoorstraat, Nachtegaalstraat, Richardstraat, Diepestraat en Klipstraat. Het traject buigt verder af richting noorden en doorkruist de Van Kerckhovenstraat, Geraniumstraat, Everaertstraat, Biekorfstraat, Oranjestraat, Sint-Jobstraat en Viséstraat. Ten noorden van de Viséstraat bevindt zich de bouwput van waaruit er richting Astridplein twee tunnelkokers zullen worden geboord.

Aan het begin van het Damplein komen de twee tunnelkokers bovengronds. De sporen blijven nog wel ondergronds tussen de woningen en het voormalige stationsgebouw Antwerpen-Dam. Voorbij het stationsgebouw eindigt de tunnel en klimt de spoorlijn naar het niveau van de huidige spoorlijn Antwerpen-Essen (lijn 12).
Van april tot juli 2002 zijn vanuit de persput in de Viséstraat een twintigtal buizen geperst onder de huizen, om hun stabiliteit tijdens de tunnelwerken te verzekeren.

Persen van het buizendak Viséstraat - Sint-Jobstraat

Om de werken op een vlotte en efficiënte manier uit te voeren, gebeurt de aanleg van de spoortunnel Astridplein-Damplein in verschillende fasen. Naast een aantal voorbereidende werken werden er van september 2001 tot april 2002 een aantal funderingswerken uitgevoerd voor de realisatie van de bouwput van het boorschild in de Viséstraat. Maar vooraleer de eigenlijke tunnelwerken onder de stad echt konden starten, werd er eerst een buizendak geperst onder de huizen van de Viséstraat naar de Sint-Jobstraat.

Het buizendak verzekert de stabiliteit van de huizen tijdens de uitvoering van de tunnelwerken. Het is 70 meter lang en 30 meter breed. Het persen van de buizen gebeurde buis na buis. In totaal werden 21 buizen geperst. Het boren van al deze buizen gebeurde 24 op 24 uur. Ondertussen compenseerden cementinjecties eventuele zettingen.

De werken voor het persen van het buizendak zijn gestart in april 2002 en onlangs voltooid. Dit was sneller dan gepland. Nu deze fase achter de rug is, worden de bouwputten in de Viséstraat en de Sint-Jobstraat gedicht en de straten opnieuw aangelegd.

De werken op het Damplein

Met de keuze voor een spoortunnel zullen de werken zich vooral onder de grond afspelen waardoor de werfhinder beperkt blijft. Op het Damplein is er echter wel een werf nodig voor de afwerking van de tunnel bovengronds. De werken veroorzaken ook een wijziging van de verkeerssituatie op het plein.

Eind 2002 worden er een aantal voorbereidingswerken op het Damplein uitgevoerd. Vanaf januari 2003 wordt de tunnel hier in open bouwsleuf aangelegd, die later wordt overdekt. De aanleg van de gesloten toegangshelling gebeurt in twee fasen om een permanente doorgang voor het verkeer te garanderen en de nutsleidingen te verplaatsen. Tijdens die fasen worden de twee ondergrondse tunnelkokers (Viséstraat) verbonden met de bovengrondse koker (Damplein), waarin de latere sporen voor de noord-zuidverbinding zullen worden aangelegd.

Heraanleg van het Damplein en het spoorwegemplacement

De treinen komen bovengronds ter hoogte van het Damplein. De tunnel wordt geïntegreerd in het plein dat volledig opnieuw zal worden aangelegd. De heraanleg van het Damplein maakt deel uit van een internationale stedenbouwkundige wedstrijd die rond de nieuwe bestemming van het spoorwegemplacement wordt georganiseerd.

Voorbij het stationsgebouw Dam klimt de spoorlijn van de noord-zuidverbinding naar het niveau van de huidige spoorlijn Antwerpen-Essen (lijn 12). De spoortunnel wordt geïntegreerd in het Damplein dat een metamorfose ondergaat met nadruk op een groene zone en verkeersvriendelijke oplossingen. De heraanleg van het plein start midden 2004. Eind 2005 zal het nieuwe Damplein voltooid zijn.

NMBS zoekt naam voor boorschilden

In de bouwwereld is het de gewoonte om speciaal gebouwde machines een naam te geven. Zo werd ook het boorschild dat wordt gebruikt bij de aanleg van de tunnel onder "het groene hart", tussen Rotterdam en Den Haag, gedoopt met de naam "Aurora".

De NMBS zoekt ook naar een gepaste naam voor de twee (een per koker) boorschilden die voor de Antwerpse tunnel zullen worden gebruikt. Ideeën zijn welkom per mail (frederic.petit@nmbs.be) of per post (NMBS, Infolokaal noord-zuidverbinidng, Koningin Astridlaan 27, 2018 Antwerpen).

Tijdens het officiële startschot van de boorwerkzaamheden eind september wordt de naam bekendgemaakt, in aanwezigheid van de creatieve geest.

De tunnelboormachine in cijfers
Lengte tunnelboormachine
60 meter
Lengte boorschild
9 meter
Totaal gewicht tunnelboormachine
680 ton
Diameter snijrad tunnelboormachine
8,27 meter
Totale hoeveelheid gebruikt beton
56.500 m³

Overzicht van de werken

De werken voor de aanleg van de noord-zuidverbinding zijn gestart in mei 1998. Midden 2006 is de noord-zuidverbinding klaar en is het station Antwerpen-Centraal volledig vernieuwd. Hieronder volgt een overzicht van de belangrijkste werken voor de aanleg van de spoortunnel Astridplein-Damplein.
Viséstraat

Uitgevoerde werken :

Voorbereidende werken in omgeving Viséstraat
Begin mei 2001 - Eind augustus 2001

Vertrekschacht boorschild : funderingswerken op werf Viséstraat September 2001 - April 2002

Bouwputten in Viséstraat + Sint-Jobstraat
Begin januari 2002 - Eind september 2002

Persen buizendak Viséstraat - Sint-Jobstraat
Begin april 2002 - begin juli 2002

Toekomstige werken :

Boren van de 1ste tunnelkoker Viséstraat - Astridplein Begin oktober 2002 - Eind april 2003

Boren van de 2de tunnelkoker Viséstraat - Astridplein Begin juli 2003 - eind januari 2004

Damplein

Voorbereidende werken op het Damplein
December 2002 - Januari 2003

Werken op het Damplein in gesloten toegangshelling Januari 2003 - Mei 2004

Heraanleg van het Damplein
Juni 2004 - Eind 2005

© 2002 NMBS