AutoRai
29-7-2002
Innovatief productieproces voor nieuwe Audi A8
"Met de nieuwe Audi A8, die nog dit jaar op de markt zal komen, zet
Audi opnieuw maatstaven - ook bij de productie", stelt Dr. Jochem
Heizmann, lid van de Raad van Bestuur van AUDI AG en verantwoordelijk
voor de productie.
Het gaat hierbij bijvoorbeeld om innovatieve processen voor de
bewerking van aluminium, alsmede om de allermodernste
productie-installaties bij de carrosseriebouw en de eindmontage.
Daartoe is meer dan 300 miljoen euro geïnvesteerd in de Audi-fabriek
in Neckarsulm. Bij de productie van Audi's nieuwe vlaggenschip zijn
circa 1.300 mensen betrokken, verdeeld over carrosseriebouw, lakproces
en eindmontage.
Ruim de helft van het totale bedrag, zo'n 180 miljoen euro, is
geïnvesteerd in de totaal nieuwe carrosserieproductie. Hier wordt de
volledig aluminium ASF-carrosserie (Audi Space Frame) van de derde
A8-generatie geproduceerd. De 156 robots zorgen voor een
automatiseringsgraad van 80 procent. Dat is een niveau zoals in
Neckarsulm ook voor de volumeproductie van de A2 of de A6 wordt
gerealiseerd. In totaal zijn zo'n 350 medewerkers betrokken bij de
carrosserieproductie. De hogere automatiseringsgraad bij de productie
van de nieuwe A8 zorgt natuurlijk ook voor een kortere doorlooptijd.
In verhouding tot het huidige model wordt alleen al bij de
carrosseriebouw meer dan 50 procent aan productietijd bespaard.
Bovendien verbeteren de procesveiligheid en de reproduceerbare
kwaliteit.
Dit wordt onder meer bereikt met behulp van innovatieve
productietechnieken. Een voorbeeld is de toepassing van het
laser-MIG-hybride lasproces; een combinatie van conventionele
laserlassen en lassen met beschermgas - een noviteit bij de productie
van aluminium auto's. MIG is de afkorting van Metall-Inert-Gas. Met de
combinatie van de beide lasprocessen worden diverse synergetische
effecten behaald. Zo kunnen productiviteit, rendabiliteit,
lasnaadkwaliteit en procesveiligheid ten opzichte van de huidige
thermische lasprocessen verder worden verbeterd.
In verhouding tot de huidige Audi A8 is het aantal onderdelen van het verder ontwikkelde Audi Space Frame (ASF) gereduceerd van 334 tot 267 stuks (inclusief aanbouwdelen bij de huidige A8). Dit is bijvoorbeeld bereikt door de toepassing van grotere onderdelen, zoals het zijframe uit één stuk - ook dát is een noviteit in de topklasse. In totaal wordt bij de nieuwe A8 in verhouding tot een vergelijkbare, conventionele stalen carrosserie van dezelfde afmetingen zo'n 40 procent carrosseriegewicht bespaard. "De nieuwe Audi A8 is, evenals zijn voorganger, de maatstaf op het gebied van lichte bouwwijze in combinatie met een uitstekende stabiliteit", vertelt Heizmann.
Aan het eind van de productielijn bij de carrosseriebouw neemt een computergestuurde CNC-freesmachine de carrosserie onder handen. Hierbij worden de bevestigingspunten voor onderstel en 'front'-module mechanisch bewerkt. Nadat de positie van de auto via mechanische sensoren is bepaald, wordt de verspanende bewerking via een computerprogramma overeenkomstig gestuurd. De ongekende precisie bij de montage van het onderstel aan de carrosserie die hierdoor kan worden gerealiseerd, is een van de belangrijkste voorwaarden voor de uitstekende rijeigenschappen van het nieuwe topmodel.
Elke A8-carrosserie kan naast de vijftien verschillende
standaardkleuren ook in talloze speciale lakkleuren worden uitgevoerd.
Zo'n 150 medewerkers houden zich uitsluitend bezig met het lakproces
van de nieuwe A8. Van de lakstraat gaat de auto naar de eindmontage,
die voor circa 60 miljoen euro is omgebouwd en uitgebreid, en
bovendien een andere productiestructuur heeft gekregen. Ruim 800 man
werken hier in een tweeploegendienst aan een meer dan 440 meter lange
productielijn, waar de nieuwe A8 in 74 stappen (van elk zes meter)
wordt afgebouwd.
De productie van de nieuwe Audi A8 in Neckarsulm heeft een capaciteit
van 100 auto's per dag. Van het begin van de carrosseriebouw tot het
moment waarop de nieuwe A8 kant-en-klaar de productielijn verlaat,
verlopen zeven dagen - een dag minder dan de doorlooptijd van de
huidige A8.
Audi is een wereldwijd opererende ontwerper en producent van topklasse
personenauto's. In 2001 leverde het Audi-concern meer dan 725.000
auto's af aan klanten en werd een omzet van 22 miljard Euro
gerealiseerd. Het gehele concern telt thans circa 50.000 medewerkers.