Gemeente Ambt Montfort




Actualiteiten


* Tropenregeling

* Vragen(half)uur voor raadsleden

* Gemeentehuis gesloten

* Reconstructie Schaapsweg en omgeving

* Reinigen en inspecteren van riolen

* Spreekrecht voor U in de raadsvergadering
* Aardbeving van 22 juli 2002

* Processierups

* Extra snelheidscontroles op omleidingsroutes Ambt Montfort
* Subsidie voor opvang regenwater !

Tropenregeling

Gezien de hoge weersvoorspellingen voor de komende dagen gelden voor onze ambtenaren vanaf maandag 29 juli a.s. andere werktijden conform de zgn. tropenregeling.
Voor onze inwoners betekent dit dat het gemeentehuis gedurende deze periode ná 14.00 uur niet meer telefonisch bereikbaar is. Wél zijn wij voor spoedeisende zaken telefonisch te bereiken onder nummer 06-22244993 (rioolverstoppingen, gevaarlijke situaties e.d. Indien de weersvoorspelling aangeeft dat de temperatuur daalt beneden de + 25 graden Celsius eindigt de tropenregeling en gelden de reguliere openingstijden.
De avondopenstelling op dinsdag 30 juli 2002 blijft gehandhaafd. De middagopenstelling op woensdag 31 juli 2002 komt te vervallen.


Gemeentebestuur van Ambt Montfort.
Vragen(half)uur voor raadsleden

In het Reglement van Orde van de gemeenteraad wordt ook aan de raadsleden de mogelijkheid gegeven om vragen te stellen aan burgemeester en wethouders. Dit kan gaan over actuele zaken die in de gemeente spelen of om te vragen hoe het met iets staat. De rondvraag aan het einde van de raadsvergadering komt hiermee te vervallen. Voorafgaand aan de raadsvergadering krijgen de raadsleden een half uur de gelegenheid van 19.00 tot 19.30 uur tot het stellen van vragen. Zij moeten 24 uur voor aanvang van de raadsvergadering hun vraag kenbaar maken. Burgemeester en wethouders krijgen hiermee de tijd om goed voorbereid een toelichting of nadere uitleg te kunnen geven. Bovendien kan het in het duale stelsel voorkomen dat een wethouder niet aanwezig is in een raadsvergadering. Deze wethouder moet dus ook tijdig opgeroepen kunnen worden voor het vragenuur.
Dit vragen(half)uur zal net als de raadsvergadering worden uitgezonden op de lokale tv.

Gemeentehuis gesloten

Op dinsdagavond 6 augustus en woensdagmiddag 7 augustus a.s. is het bureau burgerzaken gesloten.

Reconstructie Schaapsweg en omgeving

Voor meer informatie zie verkeer: Reconstructie Schaapsweg en omgeving

Reinigen en inspecteren van riolen

WERKZAAMHEDEN
Op 16 juli 2002 hebben wij aan het bedrijf Verhoeve Milieu BV uit Hengelo opdracht gegeven om de gehele riolering in onze gemeente te reinigen. Dit wordt gedaan om een goede werking van het riool te waarborgen en een langzame dichtslibbing tegen te gaan. Tegelijkertijd zal ook de kwaliteit van het riool bekeken worden. Met een rijdende videocamera wordt de leiding geïnspecteerd zodat we precies kunnen zien of er iets (en wat) met het riool aan de hand is.

REINIGING
De reiniging gebeurt door het riool te spoelen met water onder hoge druk. Hierdoor wordt de vervuiling naar rioolputten gespoten waar de vervuiling opgezogen wordt.
Uiteraard zal worden getracht om overlast zoveel mogelijk te voorkomen. Het kan echter gebeuren dat u gerommel en/of geborrel hoort in uw huisriolering, met name in toiletten, wasbakken en schrobputjes.

PLANNING
De werkzaamheden zullen per kern uitgevoerd worden. Op dit moment is nog niet bekend waar de aannemer zal starten. Naar verwachting zal eind juli of begin augustus gestart worden met deze werkzaamheden en eind oktober zullen ze afgerond zijn.
Zodra een nauwkeurigere planning bekend is, zal deze gepubliceerd worden.

Spreekrecht voor U in de raadsvergadering

Met de invoering van het duale stelsel voor de gemeenteraad verandert niet alleen de manier van werken voor de raad. Ook voor de inwoners van onze gemeente zijn er mogelijkheden vastgelegd om hun stem te laten horen. Eén van die mogelijkheden is het spreekrecht in de raadsvergadering. Hoewel het gemeentebestuur hiertoe niet verplicht is hebben zij toch besloten om haar burgers dit recht te geven. Dit is opgenomen in het Reglement van Orde dat in de raadsvergadering van 28 mei 2002 is aanvaard.
U kunt in de raadsvergadering uw argumenten en belangrijke informatie (nogmaals) onder de aandacht brengen. Dit kan vervolgens meegenomen worden in de besluitvorming van de raad. Maar houdt er rekening mee dat u aan het einde van de besluitvorming uw stem laat horen. Op dat moment kan geen discussie meer gevoerd worden met de raad. U kunt het dus zien als het afgeven van een verklaring. Wilt u wel met hen van gedachten wisselen dan kan dat in één van de commissievergaderingen van de raadscommissies.

Voor de goede gang van zaken en omdat alles nauwkeurig vastgelegd moet worden, dient u 48 uur voor de raadsvergadering een verzoek voor spreekrecht in te dienen bij de griffier dhr. R. Notermans.

RAADSCOMMISSIES
In de raadscommissies worden de onderwerpen van de raadsvergadering voorbereid. Door deze commissies wordt advies uitgebracht aan de raad en de politieke partijen nemen er hun standpunten in. Het tijdstip van vergaderen en de agenda wordt in Ambtsberichten en op onze website vermeld.
Tijdens deze vergaderingen van de raadscommissies kunt u wel in discussie gaan met de commissieleden.
Het Reglement van Orde voor de Raadscommissies komt naar alle waarschijnlijkheid in de raadsvergadering van augustus aan de orde. Uiteraard bent u ook nu al van harte welkom in de commissievergaderingen.

Aardbeving van 22 juli 2002

Schademelding

Hedenochtend rond 07.45 heeft er een aardbeving plaatsgevonden. Het epicentrum hiervan lag in Duitsland, zo'n 15 kilometer ten oosten van Kerkrade.
Het KNMI heeft de sterkte van de beving voorlopig ingeschat op 4,9 tot 5,0 op de schaal van Richter. Bij een dergelijke kracht kan schade ontstaan aan oude huizen. Tot op dit moment is er sprake van enkele schademeldingen.
De ervaring leert echter dat schade vaak pas later geconstateerd wordt.
Bij de opgetreden aardbeving is mogelijk dat de wet tegemoetkoming schade
bij rampen van toepassing is. De wet hanteert daarvoor twee criteria:
1. er moet sprake zijn van een ramp of zwaar ongeval;
2. de aardbeving dient zwaarder te zijn dan 4,5 op de schaal van Richter.
Hoewel aan het tweede criterium bij deze aardbeving is voldaan is het maar zeer de vraag of ook aan het eerste criterium is voldaan. Dat is op dit moment nog onduidelijk.
Met het oog daarop kunnen eventuele schademeldingen door de gemeente worden geregistreerd tel.nr (0475) 538888. In dit stadium is het daarbij voldoende indien naam en adres van de melder en de aard van de gemelde schade worden opgenomen.
Alle meldingen zullen door ons worden doorgegeven aan de Provincie. Zodra over schadeafhandeling meer bekend is, wordt u daarvan in kennis gesteld.

Processierups

De processierups die alleen voorkomt op eikenbomen zal in onze gemeente bestreden worden door een aannemer. De bestrijding gebeurt volgens het principe van opzuigen in een vat dat met water gevuld is. In week 25 zal hiermee worden begonnen.

Extra snelheidscontroles op omleidingsroutes Ambt Montfort

Op 4 maart is de gemeente gestart met de reconstructie van de Schaapsweg in St. Odiliënberg. De reconstructie wordt in fasen aangepakt en zal tot eind van dit jaar duren. In verband met de gewijzigde verkeersstromen zal de politie op de omleidingroutes extra toezicht houden en controleren, door onder meer het gebruik van de lasergun en de radarwagen. Ook in de kernen Lerop en Reutje zal de politie de komende weken intensiever controleren.

Subsidie voor opvang regenwater !

Als u bij uw woning maatregelen neemt waardoor het regenwater niet meer wegstroomt in de riolering kunt u al gauw 680,00 subsidie krijgen. Dat voorkomt capaciteitsproblemen bij de riolering en milieuverontreiniging die nu nog ontstaat doordat tegelijk met regenwater ook vuil meespoelt.

Om verontreiniging van sloten en beken te verminderen is het zaak om ervoor te zorgen dat er minder regenwater in het riool komt. Zo zal de gemeente voorzieningen treffen om het regenwater op parkeerplaatsen en andere grote verharde oppervlakten, zoals bij de reconstructie van de Schaapsweg, op te vangen en af te voeren. Bij woonhuizen is het terugbrengen in de grond vaak de gemakkelijkste manier om het regenwater kwijt te raken. Het water wordt dan bijvoorbeeld in een ondergrondse holte van kunststof kratten opgeslagen. Van hieruit druppelt het water dan weg in de bodem. Op deze manier wordt ook bodemverdroging tegen gegaan.

De subsidie bedraagt 6,81 per vierkante meter dakoppervlakte waarvoor voorzieningen worden aangelegd. Aangezien een doorsnee huis in onze gemeente zo´n honderd vierkante meter dak heeft, ligt het gemiddeld subsidiebedrag rond de 680,00.

Wilt u een subsidieaanvraag indienen, dan kunt u dit aanvragen bij de publieksbalie van de gemeente of per e-mail: info@ambtmontfort.nl onder vermelding van: "aanvraag subsidie voor opvang regenwater". Bij dit formulier ontvangt u een toelichting en de voorwaarden waaraan uw voorziening moet voldoen om subsidie te krijgen.