Gemeente Ambt Montfort
Actualiteiten
* Tropenregeling
* Vragen(half)uur voor raadsleden
* Gemeentehuis gesloten
* Reconstructie Schaapsweg en omgeving
* Reinigen en inspecteren van riolen
* Spreekrecht voor U in de raadsvergadering
* Aardbeving van 22 juli 2002
* Processierups
* Extra snelheidscontroles op omleidingsroutes Ambt Montfort
* Subsidie voor opvang regenwater !
Tropenregeling
Gezien de hoge weersvoorspellingen voor de komende dagen gelden voor
onze ambtenaren vanaf maandag 29 juli a.s. andere werktijden conform
de zgn. tropenregeling.
Voor onze inwoners betekent dit dat het gemeentehuis gedurende deze
periode ná 14.00 uur niet meer telefonisch bereikbaar is.
Wél zijn wij voor spoedeisende zaken telefonisch te bereiken onder
nummer 06-22244993 (rioolverstoppingen, gevaarlijke situaties e.d.
Indien de weersvoorspelling aangeeft dat de temperatuur daalt beneden
de + 25 graden Celsius eindigt de tropenregeling en gelden de
reguliere openingstijden.
De avondopenstelling op dinsdag 30 juli 2002 blijft gehandhaafd. De
middagopenstelling op woensdag 31 juli 2002 komt te vervallen.
Gemeentebestuur van Ambt Montfort.
Vragen(half)uur voor raadsleden
In het Reglement van Orde van de gemeenteraad wordt ook aan de
raadsleden de mogelijkheid gegeven om vragen te stellen aan
burgemeester en wethouders. Dit kan gaan over actuele zaken die in de
gemeente spelen of om te vragen hoe het met iets staat. De rondvraag
aan het einde van de raadsvergadering komt hiermee te vervallen.
Voorafgaand aan de raadsvergadering krijgen de raadsleden een half uur
de gelegenheid van 19.00 tot 19.30 uur tot het stellen van vragen. Zij
moeten 24 uur voor aanvang van de raadsvergadering hun vraag kenbaar
maken. Burgemeester en wethouders krijgen hiermee de tijd om goed
voorbereid een toelichting of nadere uitleg te kunnen geven. Bovendien
kan het in het duale stelsel voorkomen dat een wethouder niet aanwezig
is in een raadsvergadering. Deze wethouder moet dus ook tijdig
opgeroepen kunnen worden voor het vragenuur.
Dit vragen(half)uur zal net als de raadsvergadering worden uitgezonden
op de lokale tv.
Gemeentehuis gesloten
Op dinsdagavond 6 augustus en woensdagmiddag 7 augustus a.s. is het
bureau burgerzaken gesloten.
Reconstructie Schaapsweg en omgeving
Voor meer informatie zie verkeer: Reconstructie Schaapsweg en
omgeving
Reinigen en inspecteren van riolen
WERKZAAMHEDEN
Op 16 juli 2002 hebben wij aan het bedrijf Verhoeve Milieu BV uit
Hengelo opdracht gegeven om de gehele riolering in onze gemeente te
reinigen. Dit wordt gedaan om een goede werking van het riool te
waarborgen en een langzame dichtslibbing tegen te gaan.
Tegelijkertijd zal ook de kwaliteit van het riool bekeken worden. Met
een rijdende videocamera wordt de leiding geïnspecteerd zodat we
precies kunnen zien of er iets (en wat) met het riool aan de hand is.
REINIGING
De reiniging gebeurt door het riool te spoelen met water onder hoge
druk. Hierdoor wordt de vervuiling naar rioolputten gespoten waar de
vervuiling opgezogen wordt.
Uiteraard zal worden getracht om overlast zoveel mogelijk te
voorkomen. Het kan echter gebeuren dat u gerommel en/of geborrel hoort
in uw huisriolering, met name in toiletten, wasbakken en schrobputjes.
PLANNING
De werkzaamheden zullen per kern uitgevoerd worden. Op dit moment is
nog niet bekend waar de aannemer zal starten. Naar verwachting zal
eind juli of begin augustus gestart worden met deze werkzaamheden en
eind oktober zullen ze afgerond zijn.
Zodra een nauwkeurigere planning bekend is, zal deze gepubliceerd
worden.
Spreekrecht voor U in de raadsvergadering
Met de invoering van het duale stelsel voor de gemeenteraad
verandert niet alleen de manier van werken voor de raad. Ook voor de
inwoners van onze gemeente zijn er mogelijkheden vastgelegd om hun
stem te laten horen. Eén van die mogelijkheden is het spreekrecht in
de raadsvergadering. Hoewel het gemeentebestuur hiertoe niet verplicht
is hebben zij toch besloten om haar burgers dit recht te geven. Dit is
opgenomen in het Reglement van Orde dat in de raadsvergadering van 28
mei 2002 is aanvaard.
U kunt in de raadsvergadering uw argumenten en belangrijke informatie
(nogmaals) onder de aandacht brengen. Dit kan vervolgens meegenomen
worden in de besluitvorming van de raad. Maar houdt er rekening mee
dat u aan het einde van de besluitvorming uw stem laat horen. Op dat
moment kan geen discussie meer gevoerd worden met de raad. U kunt het
dus zien als het afgeven van een verklaring. Wilt u wel met hen van
gedachten wisselen dan kan dat in één van de commissievergaderingen
van de raadscommissies.
Voor de goede gang van zaken en omdat alles nauwkeurig vastgelegd moet
worden, dient u 48 uur voor de raadsvergadering een verzoek voor
spreekrecht in te dienen bij de griffier dhr. R. Notermans.
RAADSCOMMISSIES
In de raadscommissies worden de onderwerpen van de raadsvergadering
voorbereid. Door deze commissies wordt advies uitgebracht aan de raad
en de politieke partijen nemen er hun standpunten in. Het tijdstip van
vergaderen en de agenda wordt in Ambtsberichten en op onze website
vermeld.
Tijdens deze vergaderingen van de raadscommissies kunt u wel in
discussie gaan met de commissieleden.
Het Reglement van Orde voor de Raadscommissies komt naar alle
waarschijnlijkheid in de raadsvergadering van augustus aan de orde.
Uiteraard bent u ook nu al van harte welkom in de
commissievergaderingen.
Aardbeving van 22 juli 2002
Schademelding
Hedenochtend rond 07.45 heeft er een aardbeving plaatsgevonden.
Het epicentrum hiervan lag in Duitsland, zo'n 15 kilometer ten oosten
van Kerkrade.
Het KNMI heeft de sterkte van de beving voorlopig ingeschat op 4,9 tot
5,0 op de schaal van Richter. Bij een dergelijke kracht kan schade
ontstaan aan oude huizen. Tot op dit moment is er sprake van enkele
schademeldingen.
De ervaring leert echter dat schade vaak pas later geconstateerd
wordt.
Bij de opgetreden aardbeving is mogelijk dat de wet tegemoetkoming
schade
bij rampen van toepassing is. De wet hanteert daarvoor twee criteria:
1. er moet sprake zijn van een ramp of zwaar ongeval;
2. de aardbeving dient zwaarder te zijn dan 4,5 op de schaal van
Richter.
Hoewel aan het tweede criterium bij deze aardbeving is voldaan is het
maar zeer de vraag of ook aan het eerste criterium is voldaan. Dat is
op dit moment nog onduidelijk.
Met het oog daarop kunnen eventuele schademeldingen door de gemeente
worden geregistreerd tel.nr (0475) 538888. In dit stadium is het
daarbij voldoende indien naam en adres van de melder en de aard van de
gemelde schade worden opgenomen.
Alle meldingen zullen door ons worden doorgegeven aan de Provincie.
Zodra over schadeafhandeling meer bekend is, wordt u daarvan in kennis
gesteld.
Processierups
De processierups die alleen voorkomt op eikenbomen zal in onze
gemeente bestreden worden door een aannemer. De bestrijding gebeurt
volgens het principe van opzuigen in een vat dat met water gevuld is.
In week 25 zal hiermee worden begonnen.
Extra snelheidscontroles op omleidingsroutes Ambt Montfort
Op 4 maart is de gemeente gestart met de reconstructie van de Schaapsweg in St. Odiliënberg. De reconstructie wordt in fasen aangepakt en zal tot eind van dit jaar duren. In verband met de gewijzigde verkeersstromen zal de politie op de omleidingroutes extra toezicht houden en controleren, door onder meer het gebruik van de lasergun en de radarwagen. Ook in de kernen Lerop en Reutje zal de politie de komende weken intensiever controleren.
Subsidie voor opvang regenwater !
Als u bij uw woning maatregelen neemt waardoor het regenwater niet
meer wegstroomt in de riolering kunt u al gauw 680,00 subsidie
krijgen. Dat voorkomt capaciteitsproblemen bij de riolering en
milieuverontreiniging die nu nog ontstaat doordat tegelijk met
regenwater ook vuil meespoelt.
Om verontreiniging van sloten en beken te verminderen is het zaak om
ervoor te zorgen dat er minder regenwater in het riool komt. Zo zal de
gemeente voorzieningen treffen om het regenwater op parkeerplaatsen en
andere grote verharde oppervlakten, zoals bij de reconstructie van de
Schaapsweg, op te vangen en af te voeren. Bij woonhuizen is het
terugbrengen in de grond vaak de gemakkelijkste manier om het
regenwater kwijt te raken. Het water wordt dan bijvoorbeeld in een
ondergrondse holte van kunststof kratten opgeslagen. Van hieruit
druppelt het water dan weg in de bodem. Op deze manier wordt ook
bodemverdroging tegen gegaan.
De subsidie bedraagt 6,81 per vierkante meter dakoppervlakte waarvoor
voorzieningen worden aangelegd. Aangezien een doorsnee huis in onze
gemeente zo´n honderd vierkante meter dak heeft, ligt het gemiddeld
subsidiebedrag rond de 680,00.
Wilt u een subsidieaanvraag indienen, dan kunt u dit aanvragen bij de
publieksbalie van de gemeente of per e-mail: info@ambtmontfort.nl
onder vermelding van: "aanvraag subsidie voor opvang regenwater". Bij
dit formulier ontvangt u een toelichting en de voorwaarden waaraan uw
voorziening moet voldoen om subsidie te krijgen.