AutoRai
25-7-2002
Nieuwe toptechnologie voor Mercedes-Benz C-Klasse
Mercedes-Benz introduceert diverse innovatieve technologieën in haar
C-Klasse: vierwielaandrijving 4MATIC, DISTRONIC en bi-xenon koplampen
als optie.
Met de introductie van de vierwielaandrijving 4MATIC, een nieuwe
generatie viercilinder motoren en andere high tech innovaties
versterkt de Mercedes-Benz C-Klasse zijn vooruitstrevende rol op
technologiegebied. Bovendien is het de veiligste auto in zijn klasse.
Met de nieuwe toptechnologie zijn veiligheid, rijdynamiek, comfort en
rijplezier op een nog hoger niveau gebracht. Sinds de introductie van
de tweede generatie C-Klasse, twee jaar geleden, zijn er wereldwijd al
meer dan 760.000 van verkocht.
Vanaf herfst 2002 biedt Mercedes-Benz de vierwielaandrijving 4MATIC
voor het eerst ook in de C-Klasse aan. Dit systeem heeft zich reeds
enige jaren bewezen in de E-Klasse. Het werkt samen met het standaard
elektronisch stabiliteitsprogramma ESP® en de elektronische
tractiecontrole 4ETS en loodst de bestuurder veilig door kritieke
situaties.
De extra tractie van de nieuwe C-Klasse met 4MATIC komt bij slechte
weersomstandigheden goed van pas, zoals gladheid, sneeuw of regen,
maar ook bij het wegrijden op een helling, accelereren of het rijden
op slecht wegdek.
Tegelijkertijd staat 4ETS garant voor het typerende
Mercedes-rijcomfort. Dit systeem werkt zonder de gebruikelijke
sperdifferentiëlen, die bij andere vierwielaangedreven autos een
nadelige invloed hebben op comfort en rijgedrag. 4ETS remt
doordraaiende wielen af en stuurt de aandrijfkrachten naar de wielen
die nog wel goede tractie hebben. Deze elektronische tractiecontrole
bereikt dus hetzelfde als drie sperdifferentiëlen. Een eentraps
verdelerbak stuurt 40 procent van de aandrijfkrachten naar de
voorwielen en 60 procent naar achteren.
Mercedes-Benz biedt de innovatieve 4MATIC aandrijving aan op de sedan
en combi-uitvoeringen met V6-motor, de C 240 en C 320. De versies met
4MATIC beschikken standaard over een vijftraps automatische
versnellingsbak.
Vijf sterren in de Euro NCAP crashtest
Recente crashtests die zijn uitgevoerd volgens de Euro NCAP-norm (New
Car Assessment Programme) bewijzen opnieuw dat de Mercedes-Benz
C-Klasse de hoogste veiligheid in zijn klasse biedt. Daarom heeft de
C-Klasse van de Euro NCAP-organisatie vijf sterren gekregen, wat de
hoogst haalbare waardering is. Inclusief de C-Klasse zijn er
wereldwijd slechts twee autos die zo goed hebben gescoord.
De standaard veiligheidsuitrusting van de C-Klasse omvat onder andere adaptieve bestuurders- en passagiersairbags, die afhankelijk van de ernst van de aanrijding in een of twee stappen opblazen.
Eveneens standaard zijn zij- en windowairbags, gordelspanners,
spankrachtbegrenzers, automatische herkenning van de plaatsing van een
kinderstoeltje en vanaf nu ook een doorontwikkelde waarschuwing indien
vergeten is de gordel om te doen. Een drietraps beveiligingssysteem in
de structuur van de voorzijde van deze Mercedes houdt rekening met de
ernst van een aanrijding. Dit betekent dat de C-Klasse ook zeer goede
inzittendenbescherming biedt tijdens de meest voorkomende soorten
aanrijdingen, namelijk botsingen die bij normale snelheden
plaatsvinden.
Nieuwe viercilinders: meer vermogen, dynamischer, lager verbruik
De nieuw ontwikkelde viercilinder benzinemotoren in de C-Klasse zijn
voorzien van het geavanceerde TWINPULSE-systeem. Dit combineert
diverse technologieën zoals de compressor, intercooler, variabel
verstelbare nokkenassen, zestienkleppentechniek,
Lanchester-balansassen en adaptieve aandrijfsystemen. Het levert een
laag brandstofgebruik op en staat ook garant voor veel rijplezier, de
rustige draai-eigenschappen van een zescilinder en het voor Mercedes
kenmerkende langeafstandscomfort.
Het vermogensspectrum van de nieuwe motoren loopt van 105 kW/143 pk
voor de nieuwe C 180 KOMPRESSOR tot 141 kW/192 pk voor de C 230
KOMPRESSOR, die Mercedes exclusief in de C-Klasse sportcoupé aanbiedt.
De C 180 KOMPRESSOR (sedan) levert maar liefst 15 procent meer
trekkracht dan zijn voorganger, terwijl het gemiddeld verbruik per 100
kilometer 1 liter lager ligt dan voorheen.
Voor de C 200 KOMPRESSOR (120 kW/163 pk) bedraagt het
verbruiksvoordeel ten opzichte van de voorganger 0,6 en voor de C 230
KOMPRESSOR 0,7 liter per 100 kilometer. De C 180 KOMPRESSOR (sedan)
accelereert in slechts 9,7 seconden van 0 naar 100 km/u en is daarmee
1,3 seconde sneller dan zijn voorganger. De topsnelheid bedraagt 223
km/u een plus van 13 km/u.
Bij een jaarafzet van 130.000 viercilindermotoren in de C-Klasse en
een gemiddeld jaarkilometrage van 40.000 kilometer per auto zorgen de
nieuwe TWINPULSE-motoren in Europa voor een brandstofbesparing van
47,8 miljoen liter euro 95.
Automatische afstandsregeling: meer comfort dankzij DISTRONIC
Vanaf herfst 2002 is voor het eerst in dit segment de Tempomat met
innovatieve automatische afstandsregeling DISTRONIC leverbaar. Dit
systeem uit de CL-, SL-, S- en E-Klasse herkent met radardetectie
andere autos. Aan de hand daarvan berekent het de afstand tot de
voorligger en de relatieve snelheid van de twee autos. Als de afstand
korter wordt, geeft DISTRONIC automatisch minder gas of activeert het
indien nodig de remmen om de gewenste afstand te bewaren. Als de
afstand weer groter wordt, accelereert het systeem naar de ingestelde
snelheid. In het centrale display in het instrumentenpaneel kan de
bestuurder zien wat de gewenste en werkelijke afstand tot de
voorligger is. De automatische afstandsregeling is als extra
verkrijgbaar voor de sedan- en combi-uitvoeringen van de C-Klasse.
Bi-xenon koplampen: extra veiligheid in het donker
Krachtige bi-xenon koplampen voor gedimd groot licht en ongedimd groot
licht hebben een tot 180 procent hogere lichtopbrengst, vergeleken met
H7-lampen. Hierdoor wordt rijden in het donker een stuk veiliger.
Mercedes-Benz biedt deze lichttechniek als extra nu ook aan op de
C-Klasse sedan, combi en sportcoupé.
De bi-xenon koplampen zijn voorzien van dynamische lichthoogteregeling
en een hogedruk-reinigingsinstallatie. Heldere koplampglazen en
speciale lenstechniek voor de richtingaanwijzers zijn andere kenmerken
van de bi-xenon koplampunits.