Provincie Zuid-Holland

Persbericht

25-07-2002
Daling milieuklachten bij provinciale Milieutelefoon

Inwoners van de provincie Zuid-Holland kunnen voor klachten over stank, stof, lawaai, bodem- en/of waterverontreiniging bellen met de provinciale Milieutelefoon. Bedrijven die een milieuvergunning van de provincie hebben zijn verplicht incidenten te melden. In het eerste halfjaar van 2002 vertoonde het aantal klachten en meldingen een daling. Het totaal aantal telefoontjes kwam op 1388, waarvan 919 klachten en 469 meldingen. In vergelijking met de eerste helft van 2001 daalden het aantal klachten met 53 en het aantal meldingen met 27.

Klachten
De meeste klachten gaan over stank (83%, ofwel 761 klachten). De stankklachten vertoonden hiermee een lichte stijging (+40). Het aantal geluidsklachten (9% van het totaal) is met de helft gereduceerd tot 82.
De stortplaats Derde Merwedehaven (IGAT) in Dordrecht scoort nog altijd hoog met 354 klachten (voornamelijk stank). Door een onafhankelijk adviesbureau is gedurende een halfjaar onderzoek gedaan naar de geuremissie van deze afvalberging en de overlast die dat veroorzaakt in Sliedrecht. Daaruit is naar voren gekomen dat 81% van de klachten gegrond is, 16% van de klachten kon niet waargenomen worden en 3% is niet gegrond verklaard. Uit dit onderzoek is tevens naar voren gekomen dat het hinderniveau onder de groep frequente klagers uit Sliedrecht overeenkomt met de geurhinder in stedelijke gebieden. Van de deelnemers aan het belevingsonderzoek is 3% tot 8% duidelijk ontevreden over de hindersituatie in Sliedrecht.

Meldingen
Het aantal meldingen kent voor het eerst in de afgelopen jaren een lichte daling. De provincie treedt sinds enige jaren actief op tegen bedrijven die een incident niet melden. Het bestuursrechtelijke handhavingtraject bestaat meestal uit het opleggen van een dwangsom per keer dat een incident niet of te laat is gemeld bij de Milieutelefoon.

Werkwijze Milieutelefoon
De Milieutelefoon van de provincie Zuid-Holland is dag en nacht bereikbaar via telefoonnummer (070) 441 61 11. In de meeste gevallen wordt door een toezichthouder een onderzoek ingesteld naar de oorzaak van een klacht. In overleg met het bedrijf worden waar mogelijk direct maatregelen getroffen om de overlast te beëindigen. Indien nodig zet de provincie een bestuurlijk en/of strafrechtelijk handhavingtraject in. Dit gebeurt vaak als klachten zich blijven herhalen en het bedrijf nalatig is in het nemen van maatregelen.