Raad voor de Transportveiligheid
RAAD V D TRANSPORTVEILIGHEID
scheepvaartongeval met dodelijke afloop op het Keeten
PERSBERICHT 25 juli 2002
Raad voor de Transportveiligheid stelt nader onderzoek in naar dode
hoek bij binnenvaartschepen
Slechte zichtbaarheid als gevolg van de zogenaamde dode hoek van het
binnenvaartschip heeft een rol gespeeld bij een ongeluk op het Keeten
tussen Tholen en Schouwen-Duiveland op 10 december 1999. Dit stelt de
Raad voor de Transportveiligheid onder voorzitterschap van mr. Pieter
van Vollenhoven in een rapport over het ongeluk. Een voor anker
liggend vissersbootje werd daarbij overvaren door een
binnenvaartschip. De visser verdronk.
Naar de gevaren van de grote dode hoek voert de Raad voor de
Transportveiligheid een diepgaand nader onderzoek uit. Met deze dode
hoek wordt de ruimte/sector bij binnenvaartschepen bedoeld, waarop de
roerganger geen direct zicht heeft. Deze sector kan, afhankelijk van
het type schip en lading, in de praktijk tot enkele honderden meters
oplopen.
In het rapport over dit ongeluk doet de RvTV de aanbeveling, dat
sportvissers en andere gebruikers van pleziervaartuigen, zich goed op
de reis dienen voor te bereiden en te laten informeren over het grote
belang van het gebruik van reddingsvesten.
In het rapport van de Raad wordt herinnerd aan een eerdere aanbeveling
aan de organisaties in de recreatievaart om aandacht te besteden aan
het veilig varen op ruime wateren en onder meer over het gebruik van
reddingsvesten. Bij het ongeval op het Keeten werd de visser binnen 15
minuten uit het water gehaald. Als hij een reddingsvest had gedragen
was de kans groot geweest dat hij het had overleefd.
Een aanbeveling in het rapport betreft voorts het gebruik van
radarreflectoren. Om de verkeerscentrales beter in staat te stellen
kleine vaartuigen op radar te signaleren is het nuttig dat gebruikers
van pleziervaartuigen, waaronder sportvissers, op ruim water altijd
een radarreflector voeren. De Raad voor de Transportveiligheid stelt
dat de minister van Verkeer en Waterstaat de regelgeving zodanig dient
aan te passen, dat recreatievaartuigen ook bij goed zicht een
radarreflector moeten voeren.
EINDE PERSBERICHT
Mededeling voor de redacties
Het volledige rapport van de Raad voor de Transportveiligheid
getiteld Scheepvaartongeval met dodelijke afloop op het Keeten op 10
december 1999 kan worden geraadpleegd op de website van de Raad (
www.rvtv.nl)
Voor nadere informatie kunt u zich wenden tot de voorlichter van de
Raad,
de heer H.A. Lichtenveldt. Telefoon 070-3337000, of 071-5135067 of
06-51 080871
25 jul 02 10:02