Provincie Gelderland
Provincie gaat knelpunten aanpakken
Luchtkwaliteit langs wegen zorgelijk door verkeersgroei
De luchtkwaliteit aan de randen van woonwijken waarlangs grote wegen
lopen gaat achteruit. Opmerkelijk is dat altijd werd aangenomen dat
dit een specifiek probleem in stedelijk gebied was, maar nu blijkt dat
ook problemen bestaan aan de randen van woonwijken, ook op het
platteland. Door onder andere de toename van het gemotoriseerd verkeer
en het ontstaan van flinke woonwijken langs grote wegen in de
afgelopen 10 à 15 jaar hebben meer mensen last van een slechte
luchtkwaliteit. De grenswaarde voor fijn stof wordt overal op grote
schaal overschreden. Op een aantal plaatsen geldt dat ook voor
stikstofdioxide en benzeen. Dat blijkt uit het monitoringsonderzoek Op
weg naar een Gelderse luchtkwaliteitstoets dat de provincie Gelderland
heeft uitgevoerd. Een aantal Gelderlanders woont langs wegen waar de
lokale luchtkwaliteit de wettelijke norm overschrijdt. Naast
woonwijken zijn ziekenhuizen, scholen, verzorgingshuizen en
sportvelden gevoelige locaties. Nauwkeurige metingen door de provincie
zullen de basis vormen voor nieuw beleid dat huidige en toekomstige
knelpunten moet aanpakken.
Meten is weten
De luchtkwaliteitsgegevens in het monitoringsonderzoek zijn gebaseerd
op berekeningen. Zij zijn voor de provincie voldoende aanleiding om
deze inschattingen de komende tijd te gaan onderbouwen met
meetgegevens. De provincie gaat metingen verrichten langs de N325, de
Pleyroute in Arnhem, waar aanwonenden geconfronteerd worden met
luchtverontreiniging door het verkeer. Al deze informatie zal ook
duidelijk maken hoe nieuwe probleemsituaties voorkomen kunnen worden.
De provincie kan met deze resultaten nieuw beleid ontwikkelen om
toekomstige knelpunten te voorkomen en bestaande aan te pakken.
Maatregelen aan de bron, zoals de uitstoot van uitlaatgassen, zijn
uiterst effectief gebleken voor een betere luchtkwaliteit. De
afgelopen decennia is op technisch gebied al veel geïnvesteerd in het
terugdringen van schadelijke uitlaatgassen. Vrachtwagens en
personenautos zijn schoner gaan rijden. Dit positieve resultaat is
voor een deel weer tenietgedaan door de toename van het verkeer,
zwaardere autos en verkeersopstoppingen.
Daarom wil de provincie ook maatregelen treffen die het gebruik van
met name vrachtvervoer in drukke gebieden terugdringt. Te denken valt
dan aan het bevorderen van schonere stedelijke distributievoertuigen,
het autoluw maken van de stad, beperkte toegang voor zware
dieselvoertuigen in binnensteden, het gebruik van alleen elektrisch
aangedreven voertuigen enz.
Aanpak
De provincie heeft als leidraad om enerzijds bestaande problemen niet
verder te laten groeien en zo mogelijk op te lossen en anderzijds geen
nieuwe knelpunten te laten ontstaan. Het aanpakken van bestaande
problemen zal in principe veel geld kosten. De provincie wil daar niet
alleen van afhan-kelijk zijn en wil met maatwerk per gebied allerlei
aspecten in ruimtelijk en sociaal-economische samenhang bekijken die
daardoor al een verbetering op kunnen leveren. Nieuwe regelgeving en
nieuwe informatie moeten leiden tot nieuwe inzichten en een nieuwe
aanpak die, als het enigszins mogelijk is, tegen niet te hoge kosten
relatief snel kunnen worden gerealiseerd. Zo kan het opnemen van
luchtkwaliteit als uitgangspunt in bestemmingsplannen bijvoorbeeld het
ontstaan van nieuwe knelpunten voorkomen. Toetsing gebeurt dan aan de
hand van de zogenaamde Milieuladder voor Verkeer en Vervoer, zodat
maatwerk op locatie van het knelpunt geleverd kan worden.
Gelders Platform Lucht
De provincie ziet een belangrijke rol weggelegd bij een nauwe
samenwerking tussen de betrokken overheden in Gelderland (gemeenten,
Rijkswaterstaat-Oost en de provincie). Mede op verzoek van de andere
overheden wil de provincie een Gelders Platform Lucht oprichten ter
ondersteuning van deze samenwerking. Dit platform kan dan niet alleen
fungeren als bron voor informatie- en kennisuitwisseling tussen
betrokken overheden, maar kan ook worden gebruikt als
informatiecentrum voor de Gelderse burger.
Europees beleid
Bij de Europese overheid is toenemende aandacht ontstaan voor de
luchtkwaliteit. Nieuwe Europese regelgeving en normen voor uitstoot
van stoffen verplichten de lidstaten de problemen voortvarend aan te
pakken. Zij hebben de verplichting oude knelpunten binnen 10 jaar op
te lossen. Wel constateert de provincie Gelderland dat Brussel en Den
Haag de financiële kant van het probleem onderschatten en dat zij meer
geld ter beschikking moeten stellen. Het dwingt de provincie
anderzijds nu al te kijken hoe op een slimme manier zaken kunnen
worden aangepakt en dat naast dure maatregelen als ondertunneling,
wegluifels of slopen van woningen ook andere maatregelen effectief
kunnen zijn zoals betere doorstroming van verkeer of het omleiden van
vrachtverkeer.
Geïnteresseerden vinden meer gegevens in het rapport Op weg naar een
Gelderse luchtkwaliteitstoets; Wegverkeer en luchtkwaliteit. Het
rapport en enkele kaarten zijn te downloaden op de site:
www.gelderland.nl/luchtkwaliteit