European Commission
IP/02/1130
Brussel, 24 juli 2002
De Commissie rapporteert over de prestaties van haar diensten en het
functioneren van haar interne beheers- en controlesystemen in 2001 en
keurt een actieplan voor een snellere uitvoering van de hervorming op
specifieke terreinen goed
De Commissie heeft vandaag de verslagen besproken van alle
directeuren-generaal en hoofden van dienst over de bijdragen die de
onderscheiden onderdelen van haar ambtelijke apparaat hebben geleverd
aan de verwezenlijking van haar strategische doelstellingen voor een
periode van vijf jaar, en over de wijze waarop haar diensten werden
beheerd. Het gaat om de allereerste jaarlijkse activiteitenverslagen.
Door elk van de directeuren-generaal en hoofden van dienst wordt een
dergelijk verslag samengesteld en ondertekend. Het onderzoek van deze
verslagen was voornamelijk gericht op de vaststelling door de
Commissie van een desbetreffend syntheseverslag. In overeenstemming
met de hervormingsstrategie van de Commissie bevat elk jaarlijks
activiteitenverslag een garantieverklaring van de betrokken
topmanager. Elk van de topmanagers heeft in die verklaring aangegeven
in hoeverre in het jaar 2001 sprake is geweest van een behoorlijke en
doelmatige besteding van de financiële middelen. Uit het
syntheseverslag blijkt dat in vele opzichten vooruitgang is geboekt
bij de verwezenlijking van de strategische doelstellingen van de
Commissie. De voorbehouden en punten van zorg met betrekking tot de
huidige beheerssystemen waaraan de directeuren-generaal uiting hebben
gegeven, zijn in het syntheseverslag geanalyseerd. Ook worden in het
syntheseverslag specifieke acties voorgesteld om de geconstateerde
tekortkomingen te verhelpen.
Neil Kinnock, vice-voorzitter belast met de administratieve
hervorming, heeft de activiteitenverslagen van het management en het
syntheseverslag als volgt verwelkomd:
"Met de vandaag verrichte evaluatie wordt nogmaals een belangrijke
belofte in het kader van de hervormingsstrategie van de Commissie
gestand gedaan. Wij hebben toegezegd te zullen zorgen voor een
regelmatige, grondige en alomvattende verslaglegging door de
topambtenaren aan het college over de werkzaamheden van alle diensten
om te kunnen meten in hoeverre de hoofddoelstellingen worden bereikt,
en om gedetailleerde informatie te kunnen verkrijgen over de
managementsystemen die voor de verwezenlijking van die doelstellingen
nodig zijn. Het resultaat is een serie zeer openhartige documenten die
een brede analyse bieden en niet alleen positieve maar ook kritische
beoordelingen van de huidige systemen bevatten.
De oprechtheid en de praktische voorstellen voor verbeteringen zijn op
zichzelf lovenswaardig. Het feit dat dit de eerste maal is dat de
Commissie een dergelijke nauwgezette evaluatie onderneemt, maakt die
kwaliteiten echter nog opmerkelijker. Wij hebben nu een zeer degelijk
fundament voor de nodige actieplannen, die snel zullen worden
samengesteld om systematisch voor correcties en verbeteringen te
kunnen zorgen. Deze eerste jaarverslagen bieden ook aanknopingspunten
voor de grondige interne audits waarmee binnenkort zal worden begonnen
en die eind 2003 zullen worden afgerond.
De Commissie is trots op haar prestaties in de loop van de decennia.
Voor deze prestaties is gezorgd door ambtenaren die met veel
vastberadenheid en vakbekwaamheid werken om in dienst van de Europese
Unie resultaten van hoge kwaliteit te behalen. Zoals wij hebben
beloofd toen wij met de hervorming begonnen, zijn wij echter ook
bereid om de tekortkomingen op te sporen, om middelen voor het
overwinnen van die tekortkomingen te bedenken, om intern en extern
verslag uit te brengen over het hele beeld en om dan door te gaan met
verdere doeltreffende veranderingen. Wij houden deze belofte. Alle
daaruit resulterende activiteiten dragen ertoe bij om van de Commissie
een opener en beter beheerde instelling te maken.
Ik ken maar heel weinig ambtelijke apparaten in de wereld die vrijwillig een dergelijke jaarlijkse zelfevaluatie verrichten en dan de resultaten, ook de minder positieve, meedelen aan een gekozen Parlement. Dat is wat de Europese Commissie doet. Het laat zien dat wij eerlijke diagnoses zullen stellen en systematisch correcties zullen toepassen. Hiermee wordt het tastbare bewijs geleverd van de actieve inzet van de Commissie en haar personeel om werkelijk rekenschap af te leggen en voortdurend verbetering na te streven."
Toelichtingen ten behoeve van redacteuren
Het vandaag vastgestelde syntheseverslag is het resultaat van één van
de belangrijke maatregelen uit het Witboek over administratieve
hervorming van maart 2000. Dit syntheseverslag is gebaseerd op een
analyse van de allereerste afzonderlijke jaarlijkse
activiteitenverslagen en garantieverklaringen van elk van de
directeuren-generaal. In het syntheseverslag worden 18 acties
voorgesteld om in de hele Commissie de systemen te verbeteren en wordt
het ook noodzakelijk genoemd dat de individuele commissarissen en de
onder hen ressorterende directeuren-generaal hun goedkeuring hechten
en vervolgens uitvoering geven aan specifieke actieplannen op hun
werkterreinen.
Het syntheseverslag en het bijbehorende actieplan worden nu
toegezonden aan het Parlement. Zodra in de komende maanden alle
actieplannen op de specifieke werkterreinen zijn goedgekeurd, zal de
Commissie deze actieplannen samen met het volledige stel jaarlijkse
activiteitenverslagen en garantieverklaringen doen toekomen aan het
Europees Parlement, de Raad en de Rekenkamer. De individuele
commissarissen en directeuren-generaal zullen een en ander toelichten
ten overstaan van de bevoegde commissies van het Parlement.
Deze evaluatie sluit aan bij de overige maatregelen die worden genomen om het beheer van de Commissie te moderniseren:
Modernisering van de systemen voor financieel beheer en controle Het
onlangs vastgestelde volledig omgewerkte financieel reglement (zie
IP/02/929) wordt op 1 januari 2003 van toepassing. Door de uitvoering
van dit reglement zullen de verantwoordelijkheden voor de goedkeuring
van financiële transacties worden gedecentraliseerd, zullen de
controles achteraf worden verscherpt en zal de EU-begroting
duidelijker worden opgemaakt om een betere afstemming tussen de
politieke prioriteiten en de daarvoor benodigde middelen mogelijk te
maken. De Commissie heeft haar audit- en controlesystemen reeds in
belangrijke mate geherstructureerd om deze aan het nieuwe reglement
aan te passen. Vandaag heeft zij ook een actieplan voor de
modernisering van haar boekhoudkundige en financiële
informatiesystemen goedgekeurd, welk actieplan is gebaseerd op de
mogelijkheden die door het nieuwe financieel reglement worden geboden
(zie IP/02/1136).
Een grotere rol voor de topambtenaren Directeuren-generaal en
directeuren worden nu geselecteerd volgens striktere procedures
waarbij meer nadruk wordt gelegd op vakbekwaamheid en ervaring, het
evenwicht tussen vrouwen en mannen en geografische representativiteit.
Net als andere personeelsleden worden ook de topambtenaren regelmatig
op hun prestaties beoordeeld op basis van de taken en doelstellingen
die voor hen zijn bepaald. Het nieuwe kader voor het financiële beheer
geeft deze topambtenaren de algehele verantwoordelijkheid voor het
ontwerpen en toepassen van financiële systemen op hun werkterrein,
zulks op basis van voor de hele Commissie geldende normen maar met
inachtneming van het specifieke karakter van hun activiteiten.
Mobiliteit van topambtenaren is nu verplicht om ervoor te zorgen dat
in de hele Commissie gebruik kan worden gemaakt van hun ervaring, en
om te voorkomen dat er starheid ontstaat.
Aanpassing van de middelen aan de politieke prioriteiten en een betere
programmering van de activiteiten In het verleden heeft de Commissie
te vaak nieuwe taken en verantwoordelijkheden aanvaard zonder de
daaruit voortvloeiende behoeften aan middelen te meten. De Commissie
is nu doorzichtige en strikte procedures aan het invoeren die het haar
mogelijk zullen maken om op welk tijdstip ook te weten welke middelen
voor welke taken worden ingezet. Daardoor zal de Commissie, wanneer de
Raad of het Parlement haar verzoekt nieuwe taken op zich te nemen, in
staat zijn eventuele noodzakelijke verzoeken om extra middelen
duidelijk en objectief te motiveren of te vragen om richtsnoeren voor
het beperken van haar activiteiten op andere terreinen. Dit zal het
essentiële debat met de begrotingsautoriteit helpen structureren en
verduidelijken en zal bijdragen tot een vervulling van taken en een
gebruik van middelen die doelmatig en doeltreffend zijn.
Bijlage
Hoofdpunten van het door de Commissie vastgestelde syntheseverslag
De essentiële doelstellingen waarmaken
Het syntheseverslag vestigt de aandacht op de belangrijke vooruitgang
die is geboekt met betrekking tot de vier strategische doelstellingen:
* Wat de eerste doelstelling "Bevordering van nieuwe vormen van
Europees bestuur" betreft, is vooruitgang geboekt door de
vaststelling van het Witboek over Europese governance, door de
goedkeuring door Commissie, Parlement en Raad van de verordening
inzake de toegang tot documenten voor het publiek en door de
verdere doorvoering van de interne administratieve hervorming bij
de Commissie.
* Wat de tweede doelstelling "Naar een nieuwe sociaal-economische
agenda" betreft, wordt in het syntheseverslag gewezen op de
invoering van de euro, initiatieven om het concurrentiebeleid te
moderniseren, de vaststelling van het kaderprogramma voor
onderzoek en ontwikkeling en de integratie van de milieudimensie
in het proces van Lissabon. Ook wordt erop gewezen dat een begin
is gemaakt met de uitvoering van de in Nice onderschreven agenda
op het gebied van het sociale beleid.
* Wat de derde doelstelling "Stabilisering van ons continent en een
krachtiger stem van Europa in de wereld" betreft, beschrijft het
syntheseverslag de vorderingen die zijn gemaakt bij de
onderhandelingen over de uitbreiding, de succesvolle start van de
nieuwe ronde van multilaterale handelsbesprekingen op de
WTO-conferentie in Doha, de goedkeuring van het "Alles behalve
wapens"-initiatief en de snelle antwoorden van de Commissie op de
gebeurtenissen van 11 september, vooral door hulpverlening aan
Afghanistan ondanks de beperkte middelen die in het kader van de
financiële vooruitzichten van de EU beschikbaar zijn.
* Wat ten slotte de vierde doelstelling "Een betere levenskwaliteit
voor iedereen" betreft, heeft de Commissie maatregelen genomen om
te reageren op bezorgdheid op veiligheidsgebied, met name via de
besluiten over een Europees arrestatiebevel en over een
gemeenschappelijke definitie van terroristische daden, maar is in
de Raad de besluitvorming voor een algehele tenuitvoerlegging van
de agenda van Tampere traag gebleven. Wat het milieu betreft, is
in 2001 het zesde milieuactieprogramma voor de periode 2001-2010
goedgekeurd en heeft de Commissie een effectieve bijdrage geleverd
aan het redden van het Kyoto-protocol over klimaatverandering.
Op basis van de door de DG's gemaakte opmerkingen zijn in het
syntheseverslag voorstellen voor praktische acties in de nabije
toekomst opgenomen, waarbij het er met name om gaat betere synergieën
te ontwikkelen wat de externe betrekkingen betreft, initiatieven voor
een betere reactie op de bezorgdheid van de burgers ten aanzien van
kernenergie te nemen en samen met de lidstaten de
verantwoordelijkheden met betrekking tot de verwezenlijking van de
doelstellingen van de Structuurfondsen te verduidelijken. In het
syntheseverslag wordt ook gewaarschuwd dat de Commissie zich
genoodzaakt zal zien om haar activiteiten ter voorbereiding van de
uitbreiding te verminderen tenzij de begrotingsautoriteit de 500
posten toekent die blijkens zorgvuldige berekeningen noodzakelijk zijn
voor die voorbereiding.
Uitvoering van de interne hervorming
Het syntheseverslag beschrijft de vorderingen die bij de eigen interne
hervorming van de Commissie zijn gemaakt dankzij de aanzienlijke
vooruitgang bij de invoering van activiteitsgestuurd management, dat
een betere afstemming tussen prioriteiten en middelen mogelijk maakt,
dankzij de afronding van het overleg met de vakbonden bij de Commissie
over veranderingen van het personeelsbeleid, die het mogelijk heeft
gemaakt het voorstel van de Commissie voor een herzien
personeelsstatuut in het eerste kwartaal van 2003 in te dienen bij de
Raad, en ten slotte dankzij de vorderingen bij de modernisering van
het financiële beheer, met name doordat de auditfuncties en de
controlefuncties van elkaar zijn gescheiden en doordat is gewerkt aan
minimumnormen voor de interne controle en het risicobeheer. Het
syntheseverslag vestigt de aandacht op het feit dat eind 2001 tussen
70 % en 75 % van de DG's van oordeel was dat zij hadden voldaan aan de
minimumnormen die zijn vastgesteld voor elk van de vijf grote groepen
(controleomgeving; prestatie- en risicobeoordeling; informatie en
communicatie; controleactiviteiten; audit en evaluatie).
Naar aanleiding van de opmerkingen van de DG's zal de Commissie haar
inspanningen vergroten om ervoor te zorgen dat voldoende personele
middelen worden toegewezen voor de uitvoering van de
hervormingsmaatregelen, dat een volledige gids over
activiteitsgestuurd management en de nodige bijstand ter beschikking
van alle diensten worden gesteld, dat actie wordt ondernomen om de
interoperabiliteit van de bestaande management- en informatiesystemen
te verbeteren en dat de centrale diensten steun verlenen voor de
toepassing van normen met betrekking tot gevoelige functies en het
toezicht.
Een actieplan voor het aanpakken van de door de directeuren-generaal
gemelde tekortkomingen van hun managementomgeving
Het syntheseverslag bevat ook een serie van 18 acties voor een
snellere uitvoering van de hervorming op terreinen die zijn genoemd in
de opmerkingen en voorbehouden van de DG's over de omgeving waarin hun
diensten functioneren, en waarop zich problemen voordoen die een
behoorlijk en doelmatig gebruik van de tot hun beschikking staande
middelen bemoeilijken. De acties hebben betrekking op een aantal
thema's zoals hierna is aangegeven.
Wat de aan de gang zijnde werkzaamheden om de huidige systemen voor
financieel beheer te verbeteren en tot adequate interne controles te
komen betreft, zal op deze punten verdere voortgang worden gemaakt
naarmate de hervorming van de financiële procedures geleidelijk wordt
doorgevoerd en geschikte instrumenten worden ontwikkeld.
* De omvang moet worden bepaald van de problemen die het gevolg zijn
van een gedeeld of gedecentraliseerd beheer, en er moeten
duidelijke grenzen worden vastgesteld voor de
verantwoordelijkheden van de DG's op deze gebieden om het hun
mogelijk te maken passende besluiten te nemen.
* De verantwoordelijkheden van de hoofdrolspelers op het gebied van
audit en controle moeten duidelijker worden omschreven en er
moeten aanbevelingen voor het ontwerpen van doeltreffende systemen
voor controles ter plaatse worden geformuleerd.
* Er zijn inspanningen op opleidingsgebied en flexibele voorlopige
oplossingen voor de indienstneming van tijdelijk personeel nodig
om de schaarste aan deskundig personeel op het gebied van
financieel beheer, audit en controle te verhelpen.
* Ook zullen, gezien de noodzaak om het kader en de systemen voor
boekhouding bij de Commissie te herzien, nog vóór het einde van
het jaar plannen voor de modernisering van de boekhoudkundige en
financiële informatiesystemen worden goedgekeurd en aan de andere
instellingen worden meegedeeld.