PRICEWATERHOUSECOOPERS

Openheid levensvoorwaarde leveranciers automobielindustrie

Assertieve openheid levensvoorwaarde voor
leveranciers in automobielindustrie

Volgens voorspellingen in een recent onderzoeksrapport van Pricewaterhouse-
Coopers zal het aantal leveranciers voor de automobielindustrie tegen 2010 met meer dan een factor tien afnemen, als gevolg van een niet aflatende stroom fusies en overnames.

In het rapport, Supplier Survival, wordt voorspeld dat er van de huidige 10.000 of meer primaire en onderleveranciers tegen 2010 nog slechts ongeveer 800 over zullen zijn. Bedrijven die in de huidige wereld van overcapaciteit willen overleven, zullen zich schrap moeten zetten.

Kees Romme, partner bij PricewaterhouseCoopers: Iedere leverancier zal zijn productlijnen, zijn kostenstructuur en zijn bedrijfsstrategie moeten doorlichten, als hij tenminste wil overleven en uitblinken in de snel veranderende omstandigheden die de toeleveringsketen voor de automobielindustrie kenmerken. Diegenen die geen assertieve openheid betrachten over hun werkelijke kracht en waarde voor de klant, zullen hun marktaandeel zien verdwijnen.

In het rapport wordt leveranciers aangeraden zich op een specifieke expertise te richten en dat terrein volledig te gaan uitbuiten. Verdere vereisten zijn een solide infrastructuur, zodat de expertisecentra geïntegreerd kunnen worden en de workflow en bedrijfsprocessen on-line kunnen worden afgehandeld.

Als een leverancier er eenmaal voor heeft gekozen te stijgen in de waardeketen, heeft hij een strategie nodig waarmee hij autofabrikanten van geïntegreerde modules kan voorzien in plaats van louter onderdelen, aldus het rapport. Een dergelijke strategie kan in vier stappen worden ontleed:

analyse van de huidige productportefeuille inzicht in de waarde van die portefeuille verwerving van onderdelen middels een doelgerichte strategie combinatie van onderdelen in een geïntegreerde module

Kees Romme gaat verder: Het doel is uiteindelijk als strategisch partner te worden gezien, en niet langer als leverancier die onderdelen probeert af te zetten. Leveranciers kunnen hun concurrenten voorbijstreven door producten die ook al afzonderlijk worden geleverd, te gaan aanbieden als nader geïntegreerde modules.