PRICEWATERHOUSECOOPERS
Openheid levensvoorwaarde leveranciers automobielindustrie
Assertieve openheid levensvoorwaarde voor
leveranciers in automobielindustrie
Volgens voorspellingen in een recent onderzoeksrapport van
Pricewaterhouse-
Coopers zal het aantal leveranciers voor de automobielindustrie tegen
2010 met meer dan een factor tien afnemen, als gevolg van een niet
aflatende stroom fusies en overnames.
In het rapport, Supplier Survival, wordt voorspeld dat er van de
huidige 10.000 of meer primaire en onderleveranciers tegen 2010 nog
slechts ongeveer 800 over zullen zijn. Bedrijven die in de huidige
wereld van overcapaciteit willen overleven, zullen zich schrap moeten
zetten.
Kees Romme, partner bij PricewaterhouseCoopers: Iedere leverancier zal
zijn productlijnen, zijn kostenstructuur en zijn bedrijfsstrategie
moeten doorlichten, als hij tenminste wil overleven en uitblinken in
de snel veranderende omstandigheden die de toeleveringsketen voor de
automobielindustrie kenmerken. Diegenen die geen assertieve openheid
betrachten over hun werkelijke kracht en waarde voor de klant, zullen
hun marktaandeel zien verdwijnen.
In het rapport wordt leveranciers aangeraden zich op een specifieke
expertise te richten en dat terrein volledig te gaan uitbuiten.
Verdere vereisten zijn een solide infrastructuur, zodat de
expertisecentra geïntegreerd kunnen worden en de workflow en
bedrijfsprocessen on-line kunnen worden afgehandeld.
Als een leverancier er eenmaal voor heeft gekozen te stijgen in de
waardeketen, heeft hij een strategie nodig waarmee hij autofabrikanten
van geïntegreerde modules kan voorzien in plaats van louter
onderdelen, aldus het rapport. Een dergelijke strategie kan in vier
stappen worden ontleed:
analyse van de huidige productportefeuille
inzicht in de waarde van die portefeuille
verwerving van onderdelen middels een doelgerichte strategie
combinatie van onderdelen in een geïntegreerde module
Kees Romme gaat verder: Het doel is uiteindelijk als strategisch partner te worden gezien, en niet langer als leverancier die onderdelen probeert af te zetten. Leveranciers kunnen hun concurrenten voorbijstreven door producten die ook al afzonderlijk worden geleverd, te gaan aanbieden als nader geïntegreerde modules.