Ingezonden persbericht
Amsterdam, 23 juli 2002
Lufthansa meest punctuele maatschappij in Europa
'Allegro' systeem identificeert de oorzaken van vertragingen aan de grond
In de eerste vijf maanden van dit jaar heeft Lufthansa op haar belangrijkste overstapluchthaven Frankfurt een punctualiteitscore bereikt van meer dan 85%.De Duitse luchtvaartmaatschappij neemt daarmee een voorsprong op alle Europese concurrenten. Volgens de internationale maatstaven is een vlucht 'punctueel' als hij niet langer dan een kwartier vertraagd is.
Vertragingen worden doorgaans door twee factoren bepaald. Het
verkeersmanagement van de luchtverkeersleiding en de afhandeling aan de
grond door de luchtvaartmaatschappij. Lufthansa's 'Operational Excellence'
programma onderzoekt de eigen logistieke processen voortdurend en brengt tot
in het kleinste detail verbeteringen aan. Lufthansa is daarom van mening dat
de verbetering van de punctualiteit sinds 1999 (minder dan 70%) voornamelijk
wordt veroorzaakt door de geoptimaliseerde processen op de luchthaven.
"Lufthansa is de eerste luchtvaartmaatschappij ooit die nauwgezet in de
gaten houdt hoe lang alle handelingen aan de grond duren. De hele operatie
wordt daardoor een stuk transparanter. Dankzij ons eigen systeem 'Allegro',
dat we in April introduceerden, kunnen we precies aangeven waardoor de
vertragingen in de afhandeling ontstaan. Dat biedt uitstekende mogelijkheden
om verbeteringen aan te brengen", aldus Cristoph Klingenberg, Executive Vice
President van Lufthansa en verantwoordelijk voor de logistieke systemen van
de Lufthansa Groep.
'Allegro' staat voor 'Ascending to a higher level of excellence in ground
operations'. Het programma registreert alle handelingen aan de grond vanaf
het moment dat de eerste passagier het toestel verlaat totdat de laatste
passagier aan boord stapt en het toestel klaar is om te vertrekken. Tanken,
schoonmaken, laden van de catering en bagage, alles wordt van seconde tot
seconde geregistreerd. Vertragingen in het proces, bijvoorbeeld als het
schoonmaken van het toestel niet onmiddellijk begint nadat de laatste
passagier het toestel verlaten heeft, worden onmiddellijk opgemerkt en
doorgegeven aan de verantwoordelijke medewerkers.
Het registratie- en alarmeringssysteem zal er in de toekomst ook voor zorgen
voor dat een betere punctualiteit leidt tot een financiële beloning door als
basis voor een prestatiebeloningssysteem voor toeleveranciers te
functioneren. Een dergelijk systeem is uniek in de wereld en geeft Lufthansa
een voordeel ten opzichte van de concurrentie.
Een verdere bijdrage aan de punctualiteit werd gemaakt door de Duitse
luchtverkeersleiding, die de vertragingen in het Duitse luchtruim wist terug
te brengen gedurende het afgelopen jaar.
Zie ook: media.lufthansa.com
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met
Van Luyken Communicatie Adviseurs, Wouter Rutten
Telefoon (023) 540 04 24, Fax (023) 535 48 06
e-mail: rutten@vanluyken.nl