Ingezonden persbericht

Amsterdam, 23 juli 2002

Lufthansa meest punctuele maatschappij in Europa

'Allegro' systeem identificeert de oorzaken van vertragingen aan de grond

In de eerste vijf maanden van dit jaar heeft Lufthansa op haar belangrijkste overstapluchthaven Frankfurt een punctualiteitscore bereikt van meer dan 85%.De Duitse luchtvaartmaatschappij neemt daarmee een voorsprong op alle Europese concurrenten. Volgens de internationale maatstaven is een vlucht 'punctueel' als hij niet langer dan een kwartier vertraagd is.

Vertragingen worden doorgaans door twee factoren bepaald. Het verkeersmanagement van de luchtverkeersleiding en de afhandeling aan de grond door de luchtvaartmaatschappij. Lufthansa's 'Operational Excellence' programma onderzoekt de eigen logistieke processen voortdurend en brengt tot in het kleinste detail verbeteringen aan. Lufthansa is daarom van mening dat de verbetering van de punctualiteit sinds 1999 (minder dan 70%) voornamelijk wordt veroorzaakt door de geoptimaliseerde processen op de luchthaven. "Lufthansa is de eerste luchtvaartmaatschappij ooit die nauwgezet in de gaten houdt hoe lang alle handelingen aan de grond duren. De hele operatie wordt daardoor een stuk transparanter. Dankzij ons eigen systeem 'Allegro', dat we in April introduceerden, kunnen we precies aangeven waardoor de vertragingen in de afhandeling ontstaan. Dat biedt uitstekende mogelijkheden om verbeteringen aan te brengen", aldus Cristoph Klingenberg, Executive Vice President van Lufthansa en verantwoordelijk voor de logistieke systemen van de Lufthansa Groep.

'Allegro' staat voor 'Ascending to a higher level of excellence in ground operations'. Het programma registreert alle handelingen aan de grond vanaf het moment dat de eerste passagier het toestel verlaat totdat de laatste passagier aan boord stapt en het toestel klaar is om te vertrekken. Tanken, schoonmaken, laden van de catering en bagage, alles wordt van seconde tot seconde geregistreerd. Vertragingen in het proces, bijvoorbeeld als het schoonmaken van het toestel niet onmiddellijk begint nadat de laatste passagier het toestel verlaten heeft, worden onmiddellijk opgemerkt en doorgegeven aan de verantwoordelijke medewerkers.

Het registratie- en alarmeringssysteem zal er in de toekomst ook voor zorgen voor dat een betere punctualiteit leidt tot een financiële beloning door als basis voor een prestatiebeloningssysteem voor toeleveranciers te functioneren. Een dergelijk systeem is uniek in de wereld en geeft Lufthansa een voordeel ten opzichte van de concurrentie.

Een verdere bijdrage aan de punctualiteit werd gemaakt door de Duitse luchtverkeersleiding, die de vertragingen in het Duitse luchtruim wist terug te brengen gedurende het afgelopen jaar.

Zie ook: media.lufthansa.com

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met
Van Luyken Communicatie Adviseurs, Wouter Rutten
Telefoon (023) 540 04 24, Fax (023) 535 48 06
e-mail: rutten@vanluyken.nl