European Commission
IP/02/1121
Brussel, 23 juli 2002
Luchtvaart: de Commissie ondersteunt nieuwe strategische
onderzoekagenda
De Europese Commissie stemde vandaag in met de eerste bevindingen van
de Adviesraad voor luchtvaartonderzoek in Europa (Advisory Council for
Aeronautics Research in Europe - ACARE). De blauwdruk voor een nieuwe
strategische onderzoekagenda vereist een consequente en gecoördineerde
O&O-inspanning op nationaal en EU-niveau, in de openbare zowel als in
de particuliere sector, met geïntegreerde technologische platforms,
grootschalige onderzoekproefbanken, gezamenlijke transnationale
O&O-projecten en systemen om slimme ideeën te bevorderen en innovatie-
en technologieoverdracht te stimuleren. ACARE stelt de oprichting van
een ad hoc-forum met de lidstaten voor om de onderzoekinfrastructuur
te verbeteren. Een nieuw informatienetwerk van contactpunten voor
luchtvaartonderzoek moet helpen om de knowhow van de EU op dit gebied
optimaal te benutten. Nieuwe technologieën moeten worden gevalideerd
via een certificatiesysteem op communautaire schaal. ACARE beveelt ook
aan dat vaardigheden en personele middelen in deze sector worden
verhoogd, bijvoorbeeld door mobiliteit van onderzoekers en levenslange
opleiding te bevorderen.
Op de internationale luchtvaartshow in Farnborough in het VK zei
Commissielid Busquin: "Ik ben blij met de bevindingen van ACARE. Zij
sporen met onze visie voor de luchtvaart in 2020 en het STAR
21-rapport ("Strategisch overzicht van de lucht- en ruimtevaart in de
21e eeuw"), dat vorige week is uitgebracht. Iedereen is het erover
eens dat het onderzoek in deze sector moet worden opgevoerd. Het
succes dat onze luchtvaartindustrie nu boekt, is het resultaat van
investeringen in onderzoek die 15 jaren geleden zijn gedaan. Als wij
vandaag niet meer investeren in O&O en geen consequente aanpak op
EU-niveau toepassen, brengen wij de toekomst van de sector in gevaar.
Op een wereldwijde en sterk concurrentiële markt kunnen Europese
ondernemingen niet succesvol zijn zonder samen te werken met de EU en
de lidstaten. Door een visie voor de luchtvaart in de 21e eeuw te
ontwikkelen, kunnen wij doublures en verspilling van middelen
vermijden en onze krachten bundelen om een kritische massa op Europees
niveau te bereiken. Uit hoofde van het 6e kaderprogramma voor
onderzoek van de EU (KP6 2002-2006) wordt 1,075 miljard euro
uitgetrokken voor onderzoek dat betrekking heeft op lucht- en
ruimtevaart. Maar naast financiering en toegang tot financiële
middelen heeft de sector regelgeving en beleidsondersteuning nodig,
waarmee een echt platform voor de luchtvaartindustrie op EU-niveau tot
stand kan worden gebracht."
Volgens ACARE gaat de luchtvaartindustrie, na de "heroïsche"
pioniersjaren en de "commerciële" periode, nu een nieuwe fase in van
"duurzame groei". Er moeten grote stappen worden gezet op
verschillende gebieden zoals luchtverkeersbeheer,
voortstuwingssystemen en aërodynamica, om de duurzaamheidsproblematiek
van "Vision 2020" aan te pakken. Concreet betekent dit een verhoging
van de onderzoekinspanningen. Het onderzoeksysteem moet beter en
efficiënter worden georganiseerd om meer onderzoek voor geld en meer
geld voor onderzoek te krijgen.
Een bloeiende lucht- en ruimtevaartindustrie is een essentiële factor
in het waarmaken van het op de Raad van Lissabon in maart 2000
gestelde doel om tegen 2010 de meest concurrerende kenniseconomie ter
wereld te worden. De Verenigde Staten besteden tweemaal zoveel aan
niet-militair luchtvaartonderzoek en 14 maal zoveel aan militair O&O
als de EU. Voorts ondersteunt ACARE in sterke mate de doelstelling van
de Raad van Barcelona van maart 2002 om de gemiddelde uitgaven van de
EU voor O&O tegen 2010 te verhogen tot 3% van het Europese BBP. ACARE
noemt, zoals ook het STAR 21-rapport, een streefcijfer van 100 miljard
euro voor investeringen in O&O ten behoeve van de luchtvaart.
ACARE: lidmaatschap en taak
ACARE werd vorig jaar opgerist op de luchtvaartshow van Parijs.
De vereniging heeft 30 leden waaronder vertegenwoordigers van de lidstaten van de EU, de Commissie, de luchtvaartindustrie van de EU en gebruikers. ACARE komt verscheidene keren per jaar bijeen, met als voornaamste taak de uitstippeling en tenuitvoerlegging van de strategische onderzoekagenda voor de luchtvaart.
Naast Commissielid Busquin waren op de show in Farnborough nog
aanwezig: de heer Walter Kröll, voorzitter van ACARE en voorzitter van
de Helmholtz-Gemeinschaft Deutscher Forschungszentren (HGF -
Vereniging van Duitse onderzoekscentra), de heer Jean-Marc Thomas,
vice-voorzitter van ACARE en vice-president van EADS, en de heer
Jean-Paul Béchat, voorzitter & CEO van de SNECMA Group en voorzitter
van AECMA.
Voor nadere informatie kunt u de volgende websites raadplegen:
EU-beleid op het gebied van lucht- en ruimtevaartonderzoek
http://europa.eu.int/comm/research/growth/gcc/ka04.html#top
"Europese Luchtvaart: visie voor 2020"
http://europa.eu.int/comm/research/growth/aeronautics2020/en/index.htm
l
ACARE
http://europa.eu.int/comm/research/growth/gcc/projects/in-action-acare
.html#01
STAR 21
http://europa.eu.int/comm/enterprise/aerospace/report_star21_screen.pd
f