Ministerie van Verkeer en Waterstaat
23 juli 2002
Start proef veiligheidssysteem voor vrachtwagens en bussen
Het ministerie van Verkeer en Waterstaat start een proef met een
zogenoemd Lane Departure Warning Assistant (LDWA)-systeem voor
vrachtwagens en bussen. Dit systeem geeft de bestuurder automatisch
een signaal als zijn voertuig onbedoeld de rijstrook dreigt te
verlaten. Verkeer en Waterstaat wil door middel van de proef inzicht
krijgen in de effecten van dit soort systemen op de verkeersveiligheid
en de doorstroming van het verkeer op de weg. Daarnaast wordt de
acceptatie door potentiële gebruikers onderzocht. Tevens komt de vraag
aan bod wat de consequenties zijn voor het ontwerp en onderhoud van
het Nederlandse wegennet. De proef duurt acht maanden en wordt in het
voorjaar van 2003 afgerond.
Aan de proef nemen vijfendertig vrachtwagens deel en mogelijk vijf
bussen. De eindresultaten worden tijdens een conferentie in de zomer
van 2003 gepresenteerd. De proef vindt plaats in samenwerking met de
internationale auto-industrie, transportondernemingen,
kennisinstituten en brancheorganisaties. Betrokken organisaties zijn
onder andere Daimler Chrysler, MAN, DAF, het Koninklijk Nederlandse
Vervoer (KNV), Transport en Logistiek Nederland (TLN), Eigen
Vervoerders, Verladers en Ontvangers (EVO) en TNO. De uitkomsten van
de proef helpen het ministerie en andere betrokken partijen bij het
ontwikkelen van een visie en beleid ten aanzien van Advanced Driver
Assistant-systemen.
De LDWA-proef valt binnen de Advanced Driver Assistant-systemen. Dit
zijn systemen die het besturen van een voertuig comfortabeler maken en
de bestuurder helpen en informeren. De bestuurder wordt als het ware
ondersteund bij het rijden. Er komt meer technische intelligentie in
het voertuig, maar de bestuurder blijft zelf rijden en houdt de
verantwoordelijk voor zijn eigen rijgedrag.